760 hk / 850 Nm Audi 5-syl Gatebil Extreme toppbygg

[ 24 mai 2013 ]

EBB TECH server flere av Gatebil Extreme Team`s  motorer.

Alt mulig brukes og Audi er det mange som benytter seg av.

» Sølvpilen » er vide kjent i Gatebil miljøet og nå er den nydelig restaurert og satt i stand av den stolte eieren :

IMG_2736 sølvpilen interiø2 interiør

Jeg fikk i oppdrag å bidra med ett topp bygg til dette prosjektet og det takker man jo ja til når både bil og fører er i behov av slikt 🙂

Hvis jeg ikke husker helt feil var vel målsetningen en 650 Hk topp og greit dreiemoment,,,sa eieren.

Må vel kunne la seg gjøre 🙂

Nok ord , la oss skride til verket og se hva vi kan snekre frem til ham.

Slik ser vel de fleste av disse toppene ut når de ankommer benken hos EBB :

P1180007

En kjapp demontering og første vask og ting ser mye bedre ut :

P1210221

Litt gjenstridig skitt er ennå å se men de skal bli bra til slutt :

P1210223

Jeg skal bygge en gjennomført topp hvor disse komponentene skal benyttes  med bl.a nye ventiler i bedre materiale etc :

P1210224P1210228

Begynner med å drive ut de gamle styringene , måler opp hullene til dem og diametere til gamle styringer. Viktig å ha kontroll på dette slik at de nye kan tilpasses perfekt ved innmontering slik at presspassinger blir riktige.

P1210225 P1210227

Inn i EBB`s lille hjørne for litt håndarbeid etter cnc grovfresing :

P1210229

Da begynner en del timers arbeide med  få frem toppens ønskede portningsprofil med kombinasjon av fresing , sliping , inn og ut av flowbenken og det er ikke få gram med aluminium som ligger igjen etterpå som resirkulerbart materiale 🙂

P1210232 P1210235 P1210237 P1210241

Men tålmodighet gir jo som regel resultater 🙂

P1210243

Etter at alle modifiseringer til kanaler og forbrennings kamre er ferdige skal vi som første videre arbeider inn med nye ventilstyringer :

P1210230 P1210249

De modifiseres for optimal flow-kapasitet og måles ut samt tilpasses individuelt :

P1210251

Her er det enkle verktøyet som driver inn de nye modifiserte styringene :

P1210252P1210256

Benytter litt hemmelig supeduper middel ved monteringen og vips har vi nye styringer på plass i alle hullene :

P1210254 P1210257

Nå bærer det inn i spesial maskin for modifisering av ventilseter etc.

P1210258

Men først skal alle styringene brotsjes til korrekt klaring mellom ventil og styring :

P1210259

Veldig viktig for både riktig klaring og varmeavledningsevnen til ventilene. Slurves mye ser jeg med dette på topparbeider…

Klargjør for fresing av seter med litt blåfarge først som letter avlesning av arbeidene underveis :

P1210263

Frem med mine egne designede og slipte spesialskjær for ønsket flow-profil. Har over 15 forskjellige skjær til akkurat 5-sylinderne til Audi.

Alt til sitt bruk og ikke alt passer i sammen eller gir optimale resultater uten at de settes inn i ett helhetlig perspektiv.

P1210264

Så begynner jobben med innsugs-seter og ventiler :

P1210269 P1210270

Sjekker med pasta og etterpå blåfarge at vi har korrekt plassert sete på ventilen og i toppen :

P1210272

Eksos-setene krever ett omhyggelig riktig valgt sete-kutt for å oppnå ønsket flow-potensiale , i gitt oppsett ,  uten å forringe utgangs-radier i denne sonene her over setet :

P1210273

Freser også dem og tilpasser ventiler :

P1210277

Denne sonen her er det mange som gjør feil på når de modifiserer disse toppene. En » flater ut » helt dette partiet i tro om å få maksimalt med flow ut av arealene. Tvert imot oppnår en bare å svekke arealet med betraktelig tynnere gods som resultat og tidlig sprekkdannelser , ofte helt gjennom til vannkappen med ødelagt topp som resultat etter kort tid.

Jeg har målt topper som andre har slipt her med mer enn 4 mm reduksjon i godstykkelsen med slik praksis. Samtlige av disse har sprukket som følge av det og topplokkene blir kasserte..

P1210281

Flow-arbeider / tester viser faktisk at sonen er viktig for trykk-vekslingen og flowpotensialet ved lave ventilløft.

Det er også disse sonene her :

P1210286

Men det var dagens innlevelse,,,roter meg bort her jeg 🙂

Neste steg er å justere stem-høyden etter arbeidene med seter / ventiler. Det er viktig når en benytter hydrauliske ventilløftere og tilstreber maksimal utnyttelse av de hydrauliske elementene :

P1210292 P1210295

P1210294P1210298

Det gjøres på både innsug og eksos ventiler.

Nå begynner vi å nærme oss noe her , inn i plansliperen for riktig planhet og finish for vår MLS pakning som er valgt :

P1210300

Kontrollmåler hva som går av underveis :

P1210301

Her ser vi at litt mer er nødvendig før toppen er helt plan :

P1210303

Da var jeg fornøyd og avslutter med litt gradering av huller og filing av kanter :

P1210308 P1210309

Ikke noe knussel her og finishen er bra 🙂

Monteringen begynner med våre utvalgte komponenter :

P1210318 P1210328

Inn med nye ventiler og dobbelt , trippel sjekke alt underveis :

P1210332 P1210339

Nye fjærer og låser monteres. Fjærene har jeg sjekket på fjærtester og kontrollert trykk på høyde :

P1210340 P1210342

Ett par nærbilder forteller litt om finishen jeg ønsker på bygget :

P1210325 P1210333

Så da er toppen til vårt Audi Extreme bil prosjekt klar til levering :

P1210334

Eieren har nå avhentet topplokket og fått effekt målt doningen og resultatet ble :

760Hk / 850Nm

 

Riktig så bra og ble visst mer enn  forventet ..

Her en artikkel om denne fantastiske bilen :

http://www.speedhunters.com/2013/07/the-quattro-warrior-audi-80-like-no-other/

 

EBB TECH takker for tilliten og samarbeidet og ønsker lykke til med nydelig bil og fremtidig kjøring 🙂

 

Skulle du ha bruk for topp arbeider til ditt prosjekt ta gjerne kontakt for ideer og pristilbud.