1000nm / 700whp+ 2jz Supra drifting motorbygg.

[ 13 november 2012 ]

EBB TECH server flere drifting team med sine motorer.

Toyota sine 1 og 2 Jz er veldig vanlig å bruke i slike klasser og det er motorer som er villige til å være med på det meste bare en gjør litt arbeide med dem.

Originale er de ikke så værst men skal de virkelig jobbe i regionen : 700 hk + og gjerne med mer enn 1000Nm + ,bør de ses litt over og kanskje gis noen forbedrende detaljer på komponenter og arbeider.

La oss to titte på ett slikt motorbygg som EBB TECH utførte for ett av Drift-pro teamene med en 2jz i sin bil.

Men først en liten videosnutt av hvordan denne motoren brukes 🙂

https://vimeo.com/49202982

Sinnsykt rått !!

Her er motoren nettopp pakket ut og vi skal til med å starte demontering / logging av tilstand før arbeidene skal ta til :

EBB skal modifisere denne klumpen med litt bedre innmat som smidde råder og stempler , bedre svinghjul med clutchpakke , borre blokk , balansere veivparti , modifisere topplokk mm.

Demonteringen har begynt og noe av det første som skal av er det originale svinghjulet. Det skal erstattes av ett nytt i smidd stål som skal huse en flerpalte clutch løsning som vil tåle herjingen i en slik driftebil :

Toppen strippes med sine komponenter , EBB måler opp litt detaljer og klaringer til senere referanser :

Bunnpannen er av og vi skal nå demontere veivpartiet med oljesystem og det hele :

Oljepumpen blir ett lite kapittel for seg selv. Her er den originale tatt av blokken. Den skal erstattes av en modifisert ny :

Disse drifting motorene pisker mye turtall så vi skal gjøre noen små grep for å sikre bedre oljetilførsel og annet.

Stemplene , de originale skal ikke brukes videre og heller ikke de originale rådene.

Disse komponentene skal erstattes av sterkere ettermarkeds deler.

Flere utmålinger logges i bygg-loggen på prosjektet underveis som bl.a her kast i veivakslingen :

Når alt i blokkdelen er ferdig logget , demontert og grovsjekket bærer det inn i delevaskeren for en første vask :

Her er det varmt med spesial såpe og høyt trykk å vaskeprosessen 🙂

Toppen står så for tur og her kan vi se hvordan den ser ut før arbeidene tar til :

Toppen skal etterpå gjennom en Flow-analyse i EBB TECH sine Flowbenker hvor den etter dette blir modifisert ihht prosjektets helhetlige bygg-profil.

Blokken og toppen er nå klar til å få sine respektive maskinerings trinn utført :

Veivpartiet skal EBB gjøre litt mer holdbart ved å Nano-polere lagerflater og balansere hele veivpartiet slik at vi innehar ypperste toleranser for denne turtalls-piskende motoren .

Her er jeg i gang med balanseringen av veivpartiets kompnenter . Veivakslingene først med utboring på anvist plass for vårt krav til forbedret toleranse :

Etter hvert som vi jobber oss fremover på veivpartiet får alle komponentene samme gode standard ( race spec ). Her er vi i gang med selve svinghjulet og så følger clutchen :

Etter utbalansering av veivpartiet blir veiven behandlet i en Nano-teknikk micro polering som gir økt resistens mot såkalt ” lager-scuffing “. EBB TECH er eneste i landet som tilbyr denne behandlingen av veiver 🙂

Her er veiven ferdig behandlet og klar til siste vask før montering :

De nye stemplene blir vektjustert og rådene blir både vekt justert på total vekt og fra ende til ende i en spesial jigg :

Blokken har jeg nå borret til de rette spesifiksjonene for de nye smidde stemplene. Deretter er blokken honet korrekt og sluttvis planslipt på dekkplanet  ( som service lakker jeg alle blokker for kundene i den fargen de vil ha ) :

Her tilpasses hver og en stempelfjær til sin respektive sylinder :

Bommer en på dette vil du med stor sannsynlighet få en motor som river seg kjapt i sylindrene eller forbruker olje / dårlig effekt.

Underspylingsdysene får en liten spesial modifisering og monteres deretter inn i blokken i sammen med de nye forsterkede lagrene vi skal benytte :

Sjekker tilpassning og funksjon for thrustlagre samt fortar endeklarings kontroll med mikrometer :

Alle komponenter har først vært gjennom en utmåling med mikrometre så ved montering av nye lagre etterkontrolleres alle klaringer med såkalt måletråd :

 

Nå er veiven ferdig lagt inni blokken så stempler og råder står for tur.

Her ligger de klar til montering :

Samme her , alle klaringer etterkontrolleres med måletråd og til slutt har vi vårt ferdig monterte veivparti med “studs ” i rammebukker , forsterkede råder med forsterkede bolter samt smidde stempler.

Denne kombinasjonen av deler tåler lett 800 hk og 1000Nm ++ 🙂

Oljepumpen på en slik motor fungere helt ok i en vanlig gatebil og i original stand og rpm bruk.

I en slik drifting bil som pisker rpm som en gammel kusk på en veddeløpshest behøver vi å modifisere litt på den for både bedre kontroll på oljekapasitet/ flow samt sikre en simmering fra å poppe ut under masse ekstra trykk og turtall som disse maskinene må tåle.

Her er den nye pumpen vi skal bruke som vi demonterer ( EBB TECH demontrere og kontrollerer ALLE nye pumper uansett slik for å sikre kvalitetsnivået i sine bygg. ) :

Denne simringen her skal vi sikre fra å kunne poppe ut ifra sitt hull :

Det skal vi få til med å først ta ut simringen :

For så montere denne lille flate metall ringen med 3 skruer foran simmerringen :

Det er utrolig trangt mellom simring og nedre kamreimsdrev så det er en skikkelig lavprofilsmontering vi utfører.

Inn i fresen hos EBB TECH med oljepumpen for å borre de tre hullene som vi skal montere 3 små skruer i .

Pumpen til venstre og vår ring til høyre :

 

Når modifiseringen er ferdig ser det slik ut :

Pumpen modifiserer jeg også for høyere trykk og for mer effektiv flow med denne enkle modifisering :

Til venstre ser du 2 passasjer som har elendige 90 graders overganger ifra kanalene som leder oljen inn og ut av pumpehuset. 2 andre passasjer lenger oppe i huset har tilsvarende dårlige in/ut arealer.

Til høyre har jeg modifisert dem til effektive avrundede passasjer som både gir bedre flow og økt kapasitet ( øvre 2 ) :

Enkle men særs effektive for denne type motor prosjekt.

Her ser vi hvordan det ser ut når nedre kamdrev er montert. Ikke mye plass til denne ringen men vi fikk det til :

Nå skal bunnpanne på så jeg sjekker at alt er ok i front ved oljepumpe og at sim-ring bak ligger riktig etter montert på veivens bakkant :

Bunnpannen monteres og samme med olje-sil og skvalpedeksler . Rent og pent skal det være når en monterer :

Dobbelsjekker ferdig innstallert høyde på stempel  ifht dekkplanet :

Her er blokken ferdig montert med stempler , bunnpanne etc og til høyre med toppens ” studs ” og MLS paking ( multilags pakning )

Toppen har vært gjennom en omfattende modifisering med alle mulige arbeider som Flow-analyse , portningsarbeider , maskinering , ventilarbeier , ventilsetearbeider , plansliping  , shimsing av ventilklaringer osv osv :

Toppens hovedoppgave er å matche motorens karakteristikk som drifitng motor med respons og moment der det gjelder , ikke nødvendigvis for max topp effekt 🙂

Toppens indre gemakker monteres med nye ventil tetninger osv :

En behøver en modifisert lang pipe for å kunne montere de nye topp ” studsene ” vi benytter nå :

Da er motoren snart ferdig her med toppen nå montert på blokken og kamakslinger lagt inn :

Som drifting løps-bil tar vi ingen sjanser så vi montere en spesial stål brakett til løpehjulet for kamrem.

Originalt er det en aluminiums brakett som kan brekke. Vi må også her modifisere litt for å få ting til å passe. Sliper av både litt bolthoder og selve braketten i stål :

Ordner til litt kamtider og slikt med justerbare kamdrev og skikkelig register-rem i forsterket kevlar utgave :

Monterer til slutt på litt eksteriørmessige detaljer og det ser jo bedre ut nå enn da vi startet , eller ? 🙂

Da var prosjektet klart til avhenting av eier og nå er den klar til dyst i en skikkelig Pro-driftbil som det virkelig ryker av dekkene på løpene han deltar i :

1000nm + og mer enn 700whp fikk denne klumpen her til slutt…

EBB TECH takker for tilliten og ønsker lykke til med ny motor 🙂

Skulle du ha behov for noe arbeider på din drifting motor så ta gjerne kontakt for pristilbud.