Flowtech info

 

 

EBB TECH `s spesial felt er utvikling av topplokk til spesifikt behov og bruk.

Ifra helt standard til absolutt det villeste av de ville :

Her ser vi hvordan ett helt standard topplokk til en 2.0 l Cosworth ser ut sammenlignet en Top-fuel dragsters full modifiserte ( EBB TECH ) ekstrem topp.Begge gjør jobben sin satt i rett sammenheng. Men den ene vil ikke kunne være i stand til å gjøre jobben for den andre nettopp fordi de er så ulike for sitt spesifikke bruksområde.

Alle motorer vil ha ett eller annet nivå av effekt som følge av de respektive komponenter som er benyttet.

En helt standard motor vil ha fra fabrikken gitte mål og dimensjoner på disse komponentene. Les da gjerne :
diameter på kanaler , volumer på kanaler , diameter og utforming på ventiler , kamasklingenes løft og åpningstider , forbrenningskammeres utforming / volumer , kompresjonsforhold etc etc…

Volumet er eksempelvis diktert av slag , boring og antall sylindre.

Kamakslingen bestemmer gjerne ofte endel av karakteristikken som motoren får og innsugsdesign , grenrør , turbo etc er alle med å skaper det helhetlige resultatet en står igjen med.

Topplokket til en motor en av de viktigste medspillerne for den tilgjengelige kraften motoren er villig til å dele ut form av HK / Nm og ikke minst hvordan kurvene blir for den gittte motor.

Med rette «profil » og egenskaper på detaljer i topplokket vil du klare å strekke strikken mer effektivt og en matching av toppens egenskaper og motorens øvrige karakteristikk gitt av de anvendte komponenter vil alltid resutere i bedre tall . så enkelt er det.

Her både slurves det utrolig mye , detaljearbeidet mangler og rett og slett liten forståelse for hvordan ting som flowbalanse , løftrater , kapasitet og andre viktige tall i form av flowdata etc.

Siden det er like mange mulige alternativer som det er motorer og preferanser på  motorbygg er det umulig å definere hva som er den optimale toppen. Det som er utmerket på ett motorbygg er gjerne meningsløst på ett annet.

Men bruker en litt tid på se på hva som er behovet for ditt spesifikke prosjekt vil en alltid komme fordelaktig ut med ett korrekt modifisert topplokk.

Jeg kunne valgt å skrive inn i det uendelige med tørrpjatt og teori om Flow , karakteristikker , utregninger, grafer og gud vet hva men det jeg vil heller vise litt i bilder av praktiske arbeider som er lettforståelige for de fleste.

Mitt mål er å kunne tilby akkurat det som er ditt behov og  til det trenger en å benytte seg av og kunne bruke riktig mange virkemidler / arbeidsteknikker.

Her er noen av dem :

Testing , analyse og optimalisering via kjøring i flowbenk:

 

De forskjellige maskinerings trinnene , her med bl.a CNC :

Her er en Ford Sierra Cosworth YB motor som får sin innsugskanal dimensjonert korrekt med tanke på volum og arealer.

Eller som her hvor jeg maskinerer frem de riktige dimensjonene for en VW T4 boxermotor med stort volum :

Noen har klart å rote ting til med skader som andre mener ikke lar seg reparere men som regel gjør de det :

Korrosjon kan ødelegge planene selv til den mest ivrige entusisast og jeg har selv sett massevis av topper som andre » motorbyggere » har fortalt kunden er skrot bare fordi det er litt korrosjonsskader. Her kan en se hvordan det kan utbedres i ett seriøst toppbygg :

Større ventilseter inn eller nye ventilstyringer behøvs kanskje :

Det gjør jo ingenting om det er mange sylindre med , EBB TECH tar utfordringen :


Til venstre ett sett med topper til en meget sukksessrik  baneracer med V8 motor og til høyre en top-fuel motors topplokk. Sammenlign med BMW sin M3 S14 topp og en skjønner hva som må til for å få mer enn 3500 hk ut av top-fuel motoren.
Hvert bygg har sine særegne detaljer som enten lar seg utvikle eller redefinere for økt potensiale. Spesielt har helt originale urørte topper ett stort utviklingspotensiale i ett fremtidig bygg enten som sugemotor eller turbomotor.

Etthvert motorbygg har haugevis av små detaljer som bør sees på :

Her innsugsflensen til en BMW M3 s14 motor som er i behov av å bli matchet mot både innsugskanal og selve spjeldhuset.

Her kontrollerer jeg rett mål på kanaler før og etterpå og at de rette profiler er på kanalene :

Detaljer , detaljer , detaljer er med på å skape helheten som igjen gir ønskede resultater :

Porten til venstre har en intern sprekk som lager problemer ( ble sveiset av EBB TECH ) og til høyre en BMW E30 topp som er forsterket med sveis for turbo oppgradering.

En sammenligning mellom en Honda S 2000 topp og en Ford Sierra Cosworth :

Ventilsete-kutt kombinasjoner med rette bredder , konturer og radier er med på å komplettere alle seriøse portningsjobber på topplokk og jeg har mer enn 70 definerte «profiler » til dette:

Ingen , og jeg presiserer INGEN topplokksjobber er komplette FØR den rette kombinasjonene av ventilsete og ventil kutt er lagt på den ønskede portningsprofilen.
En skikkelig korrekt ventilsete jobb kan være like mye effektiv som en middels bakgårds portingsjobb. Sett i sammen en riktig definert portningsjobb med riktige ventilsetekombinasjoner , ja da har du ett stykke effektivt topplokk.

Forbrenningskammeret er i mange tilfeller også med på å definere effektiviteten for motoren og ingen er like :

Seriøst modifisert Cosworht 2.0 YB motor til venstre og en ikke mindre seriøs Volvo B230 til høyre med sine respektive utarbeidede forbrenningskammere til sitt spesifikke bruk.

Selv motorsykler med sine høye ytelser pr liter slagvolum lar seg lett og villig forbedres :

Kamvalg er ofte essensielt for å få ett komplett resultat og her ser du ett sett med ekte verktøystål (hule) kvalitet kammer til Audi ( venstre )med skikkelige justerbare kamdrev i kvalitetsstål ( ikke «sykkeldrev» som andre selger ) med spec ifra EBB TECH til kundens behov.
Til høyre ett sett med engelske kammer til en Locost Opel baneracer.

EBB TECH kan bidra med korrekt kamvalg til ditt prosjekt.

I forbindelse med kamvalg kan jeg også modifisere original drev til justerbare utgaver som her til Ford Cosworth:

Når alle detaljer i prosjektet fra EBB TECH er ferdig ser det gjerne slik ut :

( Toyota Supra – Nissan v8 – Audi 5 syl – Alfa Romeo V6 – Mercedes 6 syl kompressor – Cosworth YB – Honda baneracer – BMW M5 – Ford 32v v8 – Nissan200sx.

Alle maskineringsprosesser er ferdige , portningsarbeider komplette og korrekte for spesifikt behov / oppsett , forbrenningskammerne modifiserte.
Ventilstyringer er skiftet , seter frest med korrekte fungerende kombinasjoner , ventiler modifiserte med sine respektive arbeider , toppen er planslipt og de tilhørende komponenter som ventilfjærer , tetninger , kammer og løftere kan sluttvis monteres.

Kvalitetsarbeide gir høy kvalitet på det ferdigstilte topplokket.

 

Dette er bare en kort og grei presentasjon av noen av detaljene du bør stille krav til i ditt planlagte toppbygg.

Detaljene er en del av helheten og detaljene skaper helheten.

Ellers finner du mer om forskjellige konkrete eksempler under menyvalget : Flowtech —> merker.

Prisinformasjon ved forespørsel og skulle du ellers lure på noe så ta gjerne kontakt.