Stempler / Råder

 

EBB TECH utfører mange typer av modifiseringer og korrigeringer på disse komponentene . All vektjustering er inkludert i arbeidet ved en full balanserings jobb på veivpartier.

 

Balanseproblematikk er ikke bare en veivaksling , ett remhjul eller ett svinghjul fenomen.

Rådene og stemplene er også viktige detaljer som vi må ha kontroll på.

Stempler er for så vidt lette å ha med å gjøre da det handler om å ha lik vekt på alle.

Men selv der er det mange omstendigheter som kan frembringe nødvendigheten av å korrigere vekt:

Her modifiserer jeg ett stempel og etter denne modifiseringen MÅ stemplene til denne motoren korrigeres til lik vekt slik at vi har kontroll på balanseforholdet i motoren.

Eller som her hvor noen VW stempler får fyllt igjen utsparingene til eksos-ventil uftres som produsenten har lagd :

Etter dette ilegget av metall må også vekten justeres individuelt på de 4 involverte stemplene.

Tro heller ikke at vekten alltid er korrekt selv med helt nye deler :

Disse stemplene og rådeboltene har mange grams differanse seg imellom rett ut ifra esken og bør korrigeres til lik vekt..

Her er jeg ferdig med ett sett til en 6 sylindret motor og de er nå på tiendels grammet like i vekt slik de bør være :

Rådeboltene skal også være med i en komplett balanserings jobb og de skal ha lik vekt når en gjør skikkelig jobb :

Selve veisvstakene / rådene kan være litt mer kinkige når det gjelder flere ting.
Disse original rådene holder greie mål i stor og lille enden. Har jeg skiftet foringer eller korrigert store endens mål er det bare å vektjustere dem.

Nye » aftermarket » råder holder ikke alltid heller de likt mål på grammet som disse her tydelig viser , 3,6 grams differanse mellom lettest og tyngst.

Største avviket jeg har registrert noen gang på nytt sett med råder er 11,2 gram !! så det lønner seg å sjekke dem.

Desverre er ikke alltid ! aftermarket » deler helt presise i dimensjonene.
Spesielt er hullet i lille enden ofte utenfor spesifikasjonene som behøvs. Null klaring eller minusklaringer må korrigeres , gjerne som her med en honemaskin:

Denne korrigeringene fikser EBB TECH for deg når du evnt skal ha hele veivpartiet balansert.

Når alle dimensjoner er riktige så er målet lik vekt på rådene totalt men også lik vekt ifra ende til ende , veldig viktig.
Det får en til med å bruke en slik og andre fixturer:

Ett komplett råde og stempelkit til en Cosworth motor er her ferdig : For stempler og råder er dette stort sett de detaljer en bør ha kontroll på. Det finnes enda flere problemstillinger en kan komme borti enn dem vist her så det gjelder å være nøye og detaljert ved etthvert motorbygg.

 

Skulle det være noe mer du lurer på om balansering så ta gjerne en titt i menyvalget til venstre eller ta kontakt så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.