4wd Cosworth ex-manifold restaurering.

[ 22 august 2012 ]

Skal man ordne sin til sin 4wd Cosworth motor bør man inkludere å rehabilitere den originale eksosmanifolden.

Ingenting er mer irriterende enn å høre lekkasjer fra anleggsflaten mot turboen eller mot topplokket.

At lekkasjene også kan ødelegge for effektproduksjonen er enda mer irriterende og unødvendig.

Veldig mange av årsakene til knukne maifoldbolter kan spores til skjev manifold. De vrir seg og lekker , folk drar til enda mer for å kompensere for lekkasjen og vips har du en haug med overtrukne og stressede pinnbolter som knekker som kjeks etterhvert. Det koster massee tid og penger å fikse for den som har hatt den erfaringen..

La oss ta en titt på hvordan EBB TECH rehabiliterere kundenes manifolder enten på komplette motorbygg eller som enkeltstående rehabilitering av eksosmanifold.

Her er ett klassisk eksempel på hvordan de ser ut etter noen tusener kjørte kilometer :

Skitne , rustne , skjeve og dårlige anleggsflater er helt vanlig.

Vi vil bringe denne manifolden tilbake til sin opprinnelige stand og det første vi gjør er å måle ut skjevhetene i anleggsflatene med en plan-linjal som her :

Denne manifolden hadde skjevhet i selve flensen mellom topp og manifold ( 0.20 mm ) og mot selve turboen.

Starter arbeidet på den lille flensen først og etter første kutt ser en tydelig skjevheten :

Vi har rigget flensen i plansliperen og sliper ivei :

Masse kjøling er nødvendig for å hindre slipearbeidet å bygge opp varme som vrir manifolden selv om man planer den.

Nå er den flensen helt plan :

Den store og lange flensen krever litt finesse for å spenne opp og nulle ut for å ta minst mulig av den..

Her har litt blåfarge blitt påført for å holde litt kontroll på utviklingen av selve slipearbeidets gang og resultatene :

Etter litt arbeider med den kan en tydelig se hvor den planingen har blitt foretatt og hvor den ikke tar :

Her er vi nesten i mål som en kan se :

Ferdig planslipt og helt rett og fin :

Vi spenner ut emnet og sjekker med vår plan-linjal for kvalitetssikring av jobben :

Alle EBB TECH sine rehabiliterings oppdrag på eksosmanifolder kompletteres med en overflatebandling med ett varmebestandig top-coat for både utseende og funksjon :

Skal en ha dette på ett komplett motorbygg blir det jo både funksjonelt og pent å se på :

Da er vår manifold rehabilitert og vi kan glede oss igjen over mange nye herlige problemfrie kilometer med entusiastbilen på tur 🙂

 

Skulle du være i behov av rehabilitering av din eksosmanifold så ta gjerne kontakt for tilbud på dette.