760 hk / 850 Nm Audi 5-syl Gatebil Extreme toppbygg
EBB TECH server flere av Gatebil Extreme Team`s motorer.
Alt mulig brukes og Audi er det mange som benytter seg av.
” Sølvpilen ” er vide kjent i Gatebil miljøet og nå er den nydelig restaurert og satt i stand av den stolte eieren :
Jeg fikk i oppdrag å bidra med ett topp bygg til dette prosjektet og det takker man jo ja til når både bil og fører er i behov av slikt 🙂
Hvis jeg ikke husker helt feil var vel målsetningen en 650 Hk topp og greit dreiemoment,,,sa eieren.
Må vel kunne la seg gjøre 🙂
Nok ord , la oss skride til verket og se hva vi kan snekre frem til ham.
Slik ser vel de fleste av disse toppene ut når de ankommer benken hos EBB :
En kjapp demontering og første vask og ting ser mye bedre ut :
Litt gjenstridig skitt er ennå å se men de skal bli bra til slutt :
Jeg skal bygge en gjennomført topp hvor disse komponentene skal benyttes med bl.a nye ventiler i bedre materiale etc :
Begynner med å drive ut de gamle styringene , måler opp hullene til dem og diametere til gamle styringer. Viktig å ha kontroll på dette slik at de nye kan tilpasses perfekt ved innmontering slik at presspassinger blir riktige.
Inn i EBB`s lille hjørne for litt håndarbeid etter cnc grovfresing :
Da begynner en del timers arbeide med få frem toppens ønskede portningsprofil med kombinasjon av fresing , sliping , inn og ut av flowbenken og det er ikke få gram med aluminium som ligger igjen etterpå som resirkulerbart materiale 🙂
Men tålmodighet gir jo som regel resultater 🙂
Etter at alle modifiseringer til kanaler og forbrennings kamre er ferdige skal vi som første videre arbeider inn med nye ventilstyringer :
De modifiseres for optimal flow-kapasitet og måles ut samt tilpasses individuelt :
Her er det enkle verktøyet som driver inn de nye modifiserte styringene :
Benytter litt hemmelig supeduper middel ved monteringen og vips har vi nye styringer på plass i alle hullene :
Nå bærer det inn i spesial maskin for modifisering av ventilseter etc.
Men først skal alle styringene brotsjes til korrekt klaring mellom ventil og styring :
Veldig viktig for både riktig klaring og varmeavledningsevnen til ventilene. Slurves mye ser jeg med dette på topparbeider…
Klargjør for fresing av seter med litt blåfarge først som letter avlesning av arbeidene underveis :
Frem med mine egne designede og slipte spesialskjær for ønsket flow-profil. Har over 15 forskjellige skjær til akkurat 5-sylinderne til Audi.
Alt til sitt bruk og ikke alt passer i sammen eller gir optimale resultater uten at de settes inn i ett helhetlig perspektiv.
Så begynner jobben med innsugs-seter og ventiler :
Sjekker med pasta og etterpå blåfarge at vi har korrekt plassert sete på ventilen og i toppen :
Eksos-setene krever ett omhyggelig riktig valgt sete-kutt for å oppnå ønsket flow-potensiale , i gitt oppsett , uten å forringe utgangs-radier i denne sonene her over setet :
Freser også dem og tilpasser ventiler :
Denne sonen her er det mange som gjør feil på når de modifiserer disse toppene. En ” flater ut ” helt dette partiet i tro om å få maksimalt med flow ut av arealene. Tvert imot oppnår en bare å svekke arealet med betraktelig tynnere gods som resultat og tidlig sprekkdannelser , ofte helt gjennom til vannkappen med ødelagt topp som resultat etter kort tid.
Jeg har målt topper som andre har slipt her med mer enn 4 mm reduksjon i godstykkelsen med slik praksis. Samtlige av disse har sprukket som følge av det og topplokkene blir kasserte..
Flow-arbeider / tester viser faktisk at sonen er viktig for trykk-vekslingen og flowpotensialet ved lave ventilløft.
Det er også disse sonene her :
Men det var dagens innlevelse,,,roter meg bort her jeg 🙂
Neste steg er å justere stem-høyden etter arbeidene med seter / ventiler. Det er viktig når en benytter hydrauliske ventilløftere og tilstreber maksimal utnyttelse av de hydrauliske elementene :
Det gjøres på både innsug og eksos ventiler.
Nå begynner vi å nærme oss noe her , inn i plansliperen for riktig planhet og finish for vår MLS pakning som er valgt :
Kontrollmåler hva som går av underveis :
Her ser vi at litt mer er nødvendig før toppen er helt plan :
Da var jeg fornøyd og avslutter med litt gradering av huller og filing av kanter :
Ikke noe knussel her og finishen er bra 🙂
Monteringen begynner med våre utvalgte komponenter :
Inn med nye ventiler og dobbelt , trippel sjekke alt underveis :
Nye fjærer og låser monteres. Fjærene har jeg sjekket på fjærtester og kontrollert trykk på høyde :
Ett par nærbilder forteller litt om finishen jeg ønsker på bygget :
Så da er toppen til vårt Audi Extreme bil prosjekt klar til levering :
Eieren har nå avhentet topplokket og fått effekt målt doningen og resultatet ble :
760Hk / 850Nm
Riktig så bra og ble visst mer enn forventet ..
Her en artikkel om denne fantastiske bilen :
http://www.speedhunters.com/2013/07/the-quattro-warrior-audi-80-like-no-other/
EBB TECH takker for tilliten og samarbeidet og ønsker lykke til med nydelig bil og fremtidig kjøring 🙂
Skulle du ha bruk for topp arbeider til ditt prosjekt ta gjerne kontakt for ideer og pristilbud.