Pontiac 400 V-8 topp overhaling.

[ 10 januar 2013 ]

EBB TECH har erfarfing med mange forskjellige V-8 motorer .

I form av hele motorbygg , avbalanseringer , toppjobber eller delrenoveringer.

Noen av disse er rene std overhalinger for å få ting litt på stell. Her forleden dukket ett sett med Pontiac 400 -v8 topper opp på benken for litt reparasjon.

La oss ta en titt på det med litt bilder og tekst.

Her er de før vi  setter i gang :

P1160325

Toppene har tilbakelagt endel km med tilhørende rester av forbrenningsprosessen i både kanaler og ventiler :

P1160326P1160329

Vi må først demontere toppene , få ut innmaten og titte litt på tilstanden på delene før vi gjør mer :

P1160387 P1160388

Ventiler er ute og vi kan se tilstanden på ventilseter og ventiler :

P1160391 P1160393

Ventilsetene har flere tegn på pitting og seteskader som vi må gjøre noe med men først skal vi rengjøre toppene i delevasker :

P1160401 P1160498

Etter en trykktest for sprekker er de klar for arbeider.

Slik så ventilene ut og en skjønner lett at de ikke er i stand til å gjøre jobben sin slik de må for å holde tett :

P1160390 P1160395

Flere av eksos-ventilene har regelrett ett ” søkk ” i anleggsflaten som vi må gjøre noe med :

P1160398

Ventilene skal først rengjøres , sprekktestes og så slipe til ventilsete-arealene med sine 30 og 45 graders vinkler :

P1160567 P1160566 P1160568P1160584

Nå er de klar og da skal vi jobbe litt med noe andre detaljer.

Først fant jeg at merkelig nok hadde 1 av styringene en sinnsyk stor klaring , altså stor diameter = stor slitasje.

Se her hvor romslig det har blitt mellom ventil og styringshull :

P1160577

Her skal vi utføre en reparasjon ved hjelp av dette verktøyet her som freser hullet til en større dimensjon , meget presist :

P1160579

Deretter presser vi inn en ny ” styring ” i spesial materiale :

P1160580P1160582

Denne styrings-hylsen blir nå den nye styringen som vi trenger å brotsje til korrekte klaringer for ventilen og det gjøres her med en såkalte kule-brotsj og til slutt med en spiral-brotsj til venstre og ferdig montert , brotsjet og tilpasset :

P1160583P1160581

Da kan vi begynne våre ventil-sete arbeider .

Måler ut hvor setet skal komme og freser med multi-angle cuts respektive In & Ex seter:

P1160591 P1160597

Når ventilene er tilpasset med pasta i de nye freste setene ser vi hvor anlegget er på de grå ringene i ventiltallerkenes hode :

P1160587 P1160592

Dette ble jo riktig så bra , tette og fine 🙂

Da skal toppene planslipes aldri så lite for ny finish på dekkplanet for topp-pakningene :

P1160604 P1160611

Vi ser at både høyre og venstre topp hadde litt  ujevne flater som selvfølgelig blir helt plane etter bearbeiding / planslip.

Putler litt med kanter og radier etter sliping :

P1160609 P1160610

Greit at kunden ikke skamskjærer seg på kantene når han skal montere toppene på motoren 🙂

Vi har systematisert litt innmat her før montering :

P1160614 P1160619

Vi trykktester fjærene og dedikerer shims på ventiler som behøver det :

P1160616 P1160617

Shims plasseres og ventiltetninger , her bare noen små ringer , monteres :

P1160623P1160624

Støtstengenes styreplater og studs samt vippearmer på plass :

P1160628 P1160629

Her er vi klar før ventiler settes i og etter de er montert :

P1160621P1160632

Da kan kunden hente sine Pontiac v-8 topper ferdig overhalt .

Ser litt bedre ut nå 🙂

pontiacEBBTECH

EBB TECH ønsker lykke til med prosjektet 🙂

Skulle du ha behov for noe arbeider med din V-8 motor ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.