Jaguar V-12 topplokk overhaling.

[ 1 oktober 2013 ]

Jaguar ikke bare høres spennende ut det ER spennende biler.

Disse Engelske kreasjonene sender frysninger nedover ryggen på mang en entusiast når de ruller forbi med sin særegne lyd , spesielt hvis det kommer fra 12 sylindre.

De maler som en katt og drikker sikkert forgyllet fløte til frokost før de starter 🙂

EBB TECH har mange veteranbilkunder fra hele landet og Jaguar står på menyen rett som det er.

En hyggelig lokal entusiast kom dragende med 2 slike topplokk ( samt mykje meir attåt) som var i behov av en liten oppstiver.

” Toppene er nylig overhalet ” sa den forrige eieren og den lokale entusiasten tok ham for sitt ord,, men.

Her er synet som møtte meg når de ble slengt opp på benken :

P1200016

Så absolutt ikke mye som tyder på å ha nettopp vært gjennom noe arbeider spør du meg..

P1200019P1200023

Når EBB er ferdig med disse skal dette bildet danne grunnlaget for ett lite før og etter bilde 🙂

P1200022

Starter med å demontere toppene og tar ut ventilfjærer og ventiler :

P1210602 P1210603

Tetningene skal uansett skiftes og ser en på ventilseter og ventilenes anleggsflate er det vel lite sannsynlig at forrige eiers “nettopp overhalet ” stemmer..

P1210604 P1210613 P1210607

Kanskje en skulle moderert utsagnet til : ” en stund siden ” ,,,eller rett og slett ” aldri siden ” ?

Det første jeg gjør er å rense toppene skikkelig  , trykk-teste dem og ta de første nødvendige mål på høyder , overflater og dimensjoner for å etablere hvilket utgangspunkt vi har for å kunne bruke disse toppene videre.

I bunn og grunn ser alt greit nok ut til å kunne få dem opp å gå igjen.

Ventilene har jeg hatt i ultralyden  , kontrollmålt dem og her er de ferdig renset :

P1250786P1250780

Før jeg sliper dem loggfører jeg alle de høydene respektive ventiler hadde før vi starter arbeidene videre :

P1250781 P1250784

Det letter arbeidet senere med korrekte ventilklaringer som må til.

Som du sikkert legger merke til har også nå toppene fått tilbake litt av sine opprinnelige finish og de ser rett og slett pene ut :

P1250792

Ventilene ser vi har forferdelige overflater på anlegget mot ventilsetene , umulig å holde tett med slike tilstander :

P1250785

De skal jeg ordne med å slipe hver enkelt ventil i ventilsliperen :

P1250788 P1250789

Før og etter slip sier litt om forskjellen :

P1250787P1250791

Nå er ventilene i stand til å gjøre jobben sin 🙂

Ventilstyringene er utmålt og funnet tilfredsstillende for videre bruk så ikke noe særskilt mer er nødvendig å gjøre på dem , unntatt en liten prosess som heter ” guide-polishing ” dvs en finish økning inni selve styringens hull.

Da er jeg klar for å rehabilitere selve ventilsetene i toppen som ser bedrøvelige ut :

P1250793

Ikke mye tetteflate som gjør jobben sin her i gården nei !

For å ordne til dette bruker jeg spesielle ventilsete kutt og korrekte kombinasjoner av vinkler , radier og bredder på setene.

Noe av verktøyet jeg anvender ser slik ut :

P1250797 P1250798

Rette verktøyet er valgt for jobben så da er det bare å markere med litt maskineringsfarge og frese ferske nye sete-kombinasjoner inn i setene :

P1250795P1250802

Det finnes ett stort utvalg og muligheter for dette og bruker en korrekte kombinasjoner vil det alltid gi fordeler ifht. flow og potensialet for motoren.

P1250810 P1250811

Arbeidet utføres på både innsug og eksos-seter.

Kontrollerer anlegget med en lett tilpassing med spesial-slipepasta og en ser kontaktflate som de gråe stripene rundt selve tallerkenen :

P1250819 P1250820

Når jeg er fornøyd med anlegg og detaljer rundt det kan jeg starte prosessen med å re-etablere høyder på stammene på ventilene og da kommer de tidligere målene frem som guide for de nye høydene :

P1250833 P1250832

Toppene skal nå plan slipes for korrekt flathet og overflate finish :

P1250838

Holder kontroll på hvor mye som tas av med denne her :

P1250842

Finishen blir helt grei og innenfor kravene :

P1250843 P1250851

Diller til slutt med litt radier på huller og  kanter :

P1250845 P1250852

Inn for siste gang i delevaskeren slik at alt er gullende rent før montering :

P1250854

Toppene skal nå få nye deler men jeg kontrollerer og justerer fjærtrykket på ventilfjærene først :

P1250859

Her er innmat og nye tetninger klar til montering :

P1250856 P1250860

På med fjær underlag og de nye tetningene :

P1250861P1250864

Monterer fjærer og låser  :

P1250862P1250863

Nå er endelig toppene klar og jeg tillater meg ett før og etter bilde for finish sammenligning :

P1200022 P1250873

Ikke så verst det og jeg spanderer på meg like så godt ett par til av detaljene :

P1250870 P1250792

Litt bedre nå enn det var ?

Her er toppene klar til avhenting hos EBB TECH og kunden lurte på om det var hans topper når han hentet dem 🙂

P1250868

Skulle du ha bruk for noe arbeider med din Jaguar eller for den saks skyld en annen motor så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.