VW type 1 smidd veiv balansering.

[ 9 februar 2014 ]

EBB utfører massevis av balanseringsoppdrag for VW klanens medlemmer i Norge.

Boxer motorer hører også med til dem 🙂

Type 1 motorer bygges nesten i hvert eneste lille mekkehjørne og herlige kreasjoner dukker opp på gate og stripe.

Veldig mange av disse entusiastene velger å dra kortet og handle på Ebay og lignende.

En ny smidd veiv er gjerne med i handlelisten når en ordentlig grom T1 motor skal bygges.

Utvalget er stort og superlativene mange når tilbyderne overgår hverandre for å få deg til å kjøpe nettopp deres veiv.

Ofte brukes begrep som ” fully balanced ” og ” ready to use ” om veiver fra leverandørene.

La oss titte litt på hva som ligger i nettopp dette her…

En ivrig T1 entusiast kontaktet meg her om dagen for en hyggelig prat om motor og balansering.

Spesielt hadde han en mistanke til sin veiv og muligens ikke alt stemte i praksis med hans erfaring med vibrasjoner i sin prosjektmotor.

Han hadde investert i en grom såkalt smidd veiv og hadde benyttet motoren en stund med denne nyinnkjøpte veiven men det var noe som ikke stemte het.

Han hadde nå revet ned motoren igjen og ville ha meg til å sjekke ut dette veivpartiet sitt for å se om reklamen om  ” ready to be used ” holdt mål 🙂

Her er delene han ville jeg skulle sjekke ut :

P1330435

Dette må vi vel kunne få til sa jeg og brettet opp ermene og satte i gang.

Veiven ble først rigget opp i balanseringsbenken hvor jeg kontrollmålte veiven på forskjellige måter med tanke på  kast , ovalitet osv.

Når programmeringen og en del små kalkulasjoner er ferdige kan jeg spinne veiven opp til første analyse :

P1330406P1330418

Hvis veiven er sånn noenlunde bra balansert fra leverandøren ( som reklamert ) burde vi få en toleranse nær

2 til 3 gr /cm. En skikkelig utført balanseringsjobb bør være rundt 1,5 gr/cm. Det vil si med langt under 0,5 gram ( i vekt ) som eventuell ” forstyrrelse ” .

Maskinen som er ufattelig presis og sensitiv i sin utmåling gir etter første spinn denne beskjeden her :

(Venstre side fra midten på veiven og høyre side fra midten på veiven)

P1330410P1330411

WOW , sett ifra midten og bakover på veiven registrer maskinen sinnsyke 124,72 gr/cm !!

Altså må vi fjerne mer enn 27 GRAM for at veiven skal komme ned i en god balansefaktor.

På høyre siden av veiven , fremover mot front , er det litt bedre emn fremdeles langt utenfor ett krav på 1,5 gr/cm.

Maskinen kan sette dette litt i perspektiv for oss slik at vi kan se hva denne ville balansefaktoren representerer i form av vekt på ville veier med stigende turtall :

P1330422P1330423

Altså vil motoren oppleve en vekt på nærmere 197 lbs ( del ca på 2 for kg ) eller la oss si nærmere 90 KG på ville veier ved 8000 rpm 🙂

Høyre siden sliter jo egentlig også litt men ikke så dramatisk mye..

Hørte jeg noen sa : ” READY TO USE ” ?

Nei , dette kan vi overhodet ikke ha med oss når gromme motorer skal bygges.

Denne massen ( 27,28 gram ) må vi nå fjerne på anvist sted på gitt diameter som maskinen forteller oss.

I front blir det bl.a på dette stedet her :

P1330412

Her har jeg valgt å slipe bort materialet. En kan også frese eller bore alt etter preferanser og veivens utførelse.

Jobber meg nedover mot målet :

P1330415P1330417

Når jeg har nådd målet ( 1,5 gr/cm ) forteller maskinen meg det på denne måten 🙂

P1330419

Her kan du se hvordan korrigeringen bak på veivens ” skinke ” ble til slutt :

P1330436

Her er balansekurven etter endt korrigering :

P1330424P1330425

Jeg tror tallene taler for seg selv 🙂

Svinghjulet og trykkplate skal også få sin gjennomgang og jobbes ned mot satt standard :

P1330427P1330426P1330429P1330430

Når målet er nådd på disse komponentene skal veiven få en Nano / Micro polish behandling for forbedret overflatestyrke og finish :

P1330434P1330433

Da er veivpartiet klart for bruk og kunden kan nå hente ett riktig korrigert veivparti med en særdeles mye bedre balansefaktor.

P1330435 - Kopi

Muligens vi nå kan si ” ready to use ” 🙂

Skulle du ha behov for noe balanseringsarbeider ta gjerne kontakt for pris / levering.