Mitsubishi Lancer Evo Racing toppreparasjon.

[ 5 mai 2014 ]

EBB utfører masse forskjellige arbeider for racing team i alle mulige klasser innen motorsport.

En forespørsel fra en ung herremann med akutt problem på sin Mitsubishi Lancer Evo  gjorde at jeg rett og slett måtte brette opp ermene kjapt for at han skulle få komme seg på løp innen kort tid.

Han hadde kjørt med ” litt ” tenningsbank ( ? ) under en “mappe” seanse og muligens ” glemt ” å etter-trekke ARP-studsene i toppen og resultatet var heller sørgelig.

Denne hadde han med seg :

P1380340

Så jo ikke helt massakrert ut men ved litt nærmere ettersyn ser en lett hva som har vært på gang :

  P1380344P1380341

Seriøs tenningsbank og på bildene under her ser vi at masse materiale har rett og slett blitt ” spist ” ut .

P1380342P1380345

Det første jeg gjør er å demontere toppen , ut med alle ventiler , fjærer og gamle tetninger :

P1380347P1380348P1380349P1380353

Olje galleriets plugger vil jeg også ha ut slik at jeg kan få vasket alle krinkelkroker :

P1380356P1380357

Når ventilene er ute ser en at flere av ventilsetene på eksos siden ikke er slik de bør være. Sete arealene har masse små groper og ” pitting ” så de MÅ jeg gjøre noe med senere i prosessen :

P1380352 P1380350

Men nå er det skadene i selve kammeret jeg skal ta meg av først og vi ser her etter litt vask og rens hvordan aluminiumet har blitt spist bort av tennings banken i motoren:

P1380360P1380359

Jeg preparerer toppen for sveis og fyrer i gang Tig-maskinen , legger i flere steder og det ble greit nok :

P1380366P1380371

Deretter bærer det inn i plansliperen for å plane ned til opprinnelig høyde for å se om sveisen ble ok.

P1380374P1380380

Ble greit nok 🙂

Nå har jeg klargjort ventilene , de er renset og kontrollert :

P1380381

Måler ut ventil stem-høyde på alle innsug og eksosventiler før arbeider starter :

P1380383 P1380382

Ventilene sliper jeg slik at de får korrekt og fin overflate som skal matche ventilsetene i toppen :

P1380385P1380386

Nå skal jeg frese nye high-performance setekutt i toppens inn og eksos seter.

Her måler jeg ut hvor setet skal sitte i toppen og på ventilene :

P1380388P1380389

Freser seter med mine spesial ” cuts ” for dette formålet :

P1380398 P1380392

Her ser du High-performance kutt til venstre og STD til høyre :

P1380395

Performance kombinasjonen gir bare i seg selv økt potensiale på motorens evne til å produsere mer Nm og Hk.

Etter at frese arbeidene i setene er ferdige justerer jeg stem-høyden på alle ventilene til tidligere oppmålte data :

P1380406 P1380405

Toppens plansliper jeg så ferdig helt til slutt og pynter litt på kanter og huller :

P1380415 P1380412

Inn i vaskeren en siste gang :

P1380425

Ikke mye smuss å finne her nå når jeg er ferdig 🙂

P1380423 P1380422

Montering gjenstår nå så alle delene skal inn tilbake på sin plass :

P1380431P1380432P1380434 P1380436

Ikke så lett å se at toppen nå er sveiset 🙂

P1380442 P1380441

Da er toppen klar for avhenting og nå kan eieren montere og kjøre på løp igjen 🙂

P1380439

EBB ønsker lykke til !

Skulle du ha bruk for noe topp arbeider ta gjerne kontakt for pris / levering.