Alfa Romeo V6 toppbygg.

[ 10 september 2012 ]

Det fines utrolig mange herlige Alfa motorer og V6`erne er en av dem mest spennende å jobbe med.

EBB TECH har erfaring med alt ifra std biler til skikkelige løpsbiler med slike motorer.

Tenkte vi kunne ta en kjapp titt på en gjennomgang på ett par slike topper i en klassisk ordinær overhaling av ett par topper som er helt greie egentlig men som har behov for litt nye ventilteninger , sliping av ventiler og planing av toppene.

Når vi begynner så er de langt fra pene å se til :

Disse toppene brukte litt olje , hadde påbegynt lekkasje mellom topp og blokk samt simringer og tetninger var blitt steinharde som følge av en del tusen kjørte km på gaten.

Masse opparbeidet koks og forbrenningsrester i eksoskanaler er helt vanlig.

Når demontering påbegynnes må bl.a vippe-arms akslinger ut og den kan så vidt skimtes her etter vi har tatt ut endeplugg for å komme til demontering og akslingen kan trekkes ut etter litt fjerning av slam og skitt :

Demonteringen av ventiler igang og disse toppene har ett sett med mekaniske løftere rett på kam med shims og vippearmer på andre siden . Snodig løsning men fungerer kjempebra.

Her ser vi hvordan tilstanden til anleggsflatene ved ventilsete og eksosventil er ,,tragisk :

Ikke rart det lekker og fiser ut eksos og innsugsventiler med slik tilstand på kritiske punkter.

Her er toppenes innmat utlagt på benk :

Vi drar til med litt arbeider som utmåling av diverse samt sliping av ventiler , ( mrk kun enkelt kutt i dette tilfellet ) ordne ventilseter og til slutt plane toppene :

EBB TECH kan med letthet legge dobbel , tripple , endless eller hvilke som helst versjoner av ventilsete / ventil kombinasjoner som eksempelvis her på ett race bygg EBB TECH var med på:

Her freses noen fler-vinkels sete kombinasjoner i toppen og ventilene får også sine korrekte tilhørende flow-potensielle kutt :

Når slike arbeider på en løps motor er ferdige ser det gjerne slik ut :

Race topper fra EBB TECH klar til montering :

Det er ett hav av forskjell på arbeider som legges inn i race-topplokk enn helt ordinære overhalingsjobber på en dagligdreven bruksbil 🙂

Men nok om race dingser , la oss fullføre vårt overhalingsprosjekt her.

Nå har toppene fått muligheten til å holde forbrenningstrykk inne ved slipte ventiler ,  seter etc.

Siste sjekk før montering :

Nye ventiltetninger monteres og fjærene som er kontrollerte på trykk og høyde monteres sluttvis inn med låsene.

Ventiler justeres etter spesifikasjoner fra fabrikk og klaringene på eksossiden kan enten måles inne ved selve løfteren eller konverteres til korrekt mål ute på ventilen hvis en vil det :

Arbeidene er ferdige og vi ser nå at skitten er borte , arbeidene er fullført og toppene er klar for avhenting :

EBB TECH takker for tilliten og ønsker lykke til med nyoverhalte toppper 🙂

 

Skulle du være i behov av renovering av dine Alfa topper ta gjerne kontakt for pristilbud.