Audi 5 sylinder veiv balansering ( med problemer )

[ 11 februar 2014 ]

EBB TECH får stadig inn deler som har gjennomgått behandling i form av både det ene og det andre , hos andre

” motorbyggere “.

Ikke sjeldent vitner prosessene komponentene har vært i om slett arbeid eller rett og slett manglende kompetanse.

En hyggelig Audi entusiast , som jeg for øvrig også bygde topp til , lurte på om jeg kunne assistere ham med litt vurdering av arbeider han hadde fått utført på sin veivaksling.

Den hadde han fått balansert hos en ” tuner ” som kunne sakene sine..

( som igjen bare hadde levert den videre og tatt ett saftig mellomlegg på jobben )

P1290803

Når entusiasten omsider kunne hente veiven sin så han at det var  utført noe utboringer etc på veiven sin :

P1290805

Mengden med huller skulle vel gjerne tilsi at her hadde det blitt jobbet med litt av hvert, og det hadde de..

” Tuneren ” ga kunden særdeles presis informasjon at veiven nå ( etter balansering ) måtte kun tas på med engangshansker og han brukte opp imot 10 sett med slike hansker når han monterte motorene bla bla bla..

Men ved nærmere ettersyn burde kanskje denne ” tuneren ” vurdere å anskaffe seg briller på tykkelse med skikkelige ubåt periskoper for hva så kunden når veiven var betalt og hentet ?

Vel , la oss se om du kan se det samme han så ?

Først la oss titte på det fremste lagerbane feltet på veiven :

P1290801

Hm, skal det være slik mon tro når det kommer rett fra balansering og godkjent av vår supertuner

( som ikke engang har utført oppdraget selv )

Riper og massive spor rundt om på fremste del av lagerbanen.

Her fra en annen vinkel ?

P1290841

Uten tvil en stor mangel i den kvalitetsmessige delen av arbeidet.

Men la oss titte litt mer på denne godkjente prosessen fra vår supertuner :

P1290840 P1290839

Her ser du den bakerste lagerbanen og jammen meg finner vi det samme scenarioet også her.

Masse riper og spor som absolutt ikke burde være der når kunden har betalt en klekkelig sum for å få tilbake en ferdig balansert og klargjort veiv.

Hva har så skjedd ?

For meg som driver med balansering , på nesten daglig basis , er det lett å se.

Operatøren av utstyret for selve balanserings prosessen har ikke fulgt med i timen.

Sannsynligvis har veiven vært kjørt på en såkalt ” hard-bed ” maskin som igjen gjør at følger ikke opertøren uhyggelig godt med underveis vil selve anleggene som brukes for å avlese balanse forholdene i veiven grave seg ned i overflatene.

Jo lengre operatøren jobber med veiven jo større blir skaden. ( hvis ikke forholdsregler tas underveis i prosessen )

Ser vi på antall korrigeringer ( huller ) som denne veiven har etter prosessen kan det tyde på at det ble en langvarig jobb for å få den balansert. Om dette skyldes metodikken eller mangel på det ved selve utførelsen av oppdraget er vanskelig å si noe om. Men masse huller er det endelige resultatet av arbeidet og tilhørende riper og spor i veivens kritiske bæreflater..

Ved henvendelse til ” tuneren ” fikk eier bare til svar at den var klar til å monteres og han tilbøde seg å gjøre dette selvfølgelig til en klekkelig sum 🙂

Min oppgave er å se om det lar seg gjøre å redde denne veiven , som nå har kostet eieren masse penger og ekstra bry.

Jeg starter med å måle ut de fysiske dimensjonene på alle lager flatene og samtidig sjekker jeg om det er kast i veiven. Du vil ble overrasket over hvor mange veiver jeg har funnet ut har blitt balansert , MED kast opptil 3-4 hundrere målt i midten av veivens lengderetning.

Med slikt kast er det totalt tullete å balansere hvilken som helst veiv !

Jeg finner ut at vi har en ca 1,5 hundrere å gå på før vi begynner å nærme oss under medium av akseptable toleranser på lagre så jeg utfører en ” micro-grind ” prosedyre og avslutter med en Nano behanding/ Micro polish til slutt for å få frem en ny og særdeles fin overflate som lagrene nå kan jobbe i.

Her ser du resultatet av det :

P1290846 P1290845

Simring-sporet og alle de andre lager flatene tar jeg i samme slengen for å komplettere finishen. Du ser til venstre finishen på en lager tapp på råder ,  som ” tuneren” leverte ut til kunden. Til høyre hvordan det ser ut når jeg er ferdig med den.

P1290804P1290849

NÅ kan kunden med god samvittighet starte den møysommelige prosessen med å montere inn sin veivaksling , komplettere med nye lagre , måle ut klaringer og  osv.

Denne lille erfaringen kan være grei å ha med seg når en skal vurdere arbeidet som du tross alt betaler for.

Skulle du ha bruk for noe arbeider med ditt veivparti ta gjerne kontakt for pris / levering.