Audi RS 4 – 30V toppbygg.

[ 28 september 2014 ]

EBB TECH har jobbet med stort sett alt som Audi har produsert.

Noen er gjengangere og Audi sine 30-ventilers v6 topper frekventerer titt og stadig.

Alt fra STD overhalinger til superbygg i 8-900 hk klassen .

En skikkelig vill entusiast som ville ha en 3 liters stroker ( langt slag ) veiv i sitt bygge sendte meg sine 2,8 liters topper som vi skal konvertere for hans prosjekt.

Her er de :

$R5DVK8X

Kunden bygger en virkelig vass sleeper for aktiv banekjøring av og til.

EBB bidro med hele motorbygget men la oss ta her en titt på hva som ble mekket frem av topper til dette prosjektet hans.

Toppene skal strippes , renses klinisk rene ,  trykk testes , måles ut og deretter gjennomgå en omfattende arbeids prosess for en skreddersydd flow-profil til motorens øvrige karakter med tilhørende maskinerings prosesser  på ventiler ,seter og mere til.

De ser ut som de fleste andre før arbeidene begynner. Skitne , slitte og helt uten inspirasjon 🙂

$R2REI60

Toppene blir først demontert med alt innhold :

$R8GGQYX $R0Y3PW4

Merker meg spesielt tilstanden til de gamle ventil tetningene som er mildt talt skrekkelig :

$RBWLAEF$RE7LY3C

Disse skal selvfølgelig erstattes med nye senere.

Ser også at det er betydelig med rester etter år med forbrenning inni kanaler og forbrenningskammer :

$RFNLUAE $RCA1QUF

Ventilene har tydelige spor etter all driftstid med pitting og graps og det samme gjelder ventilsetene i toppen :

$R799I27$R1DMRQH

Men nye , forsterkede ventiler skal inn og seter skal gjennomgå arbeider så ting skal bli på stell.

Toppene grov vaskes så først for deretter gjennomgå hver sin syklus på 20 minutter i trykk / vakuum test for å påvise eventuelle sprekker / defekter :

$R7V8SID

Når de slipper gjennom nåløyet er det full vask i reneste sykehus stil.

$RCYCOKP$RDY4FXK

Ser jo absolutt bedre ut nå 🙂

Får ut de gamle styringene og presser inn nye hvor hver styring får sin korrekte høyde ferdig montert . Disse arbeidene anvender jeg diverse utstyr til.

P1420932 P1420930

Etter alle Flow-dynamiske arbeider er utført med ett uttall av forskjellige arbeidsteknikker og topper inn og ut av Flow-benken kan jeg nå brotsje alle styringene til riktige dimensjoner.

P1420929 P1420928

Vi må ha de riktige klaringene til de nye ventilene og det er viktig at dette gjøres presist slik av det blir god styring for ventilene og god varmeavledning gjennom styringene.

Frem med litt spesial verktøy for nye ventil-sete kutt kombinasjoner som skal komplettere de Flow-dynamiske arbeidene :

P1420935P1420954

De valgte spesial kutt gir bare dem i seg selv en forbedring på mer enn 7 % på flowbildet i kanalene.

Her kan du se ett eksos sete ferdig kuttet til venstre og ett standard til høyre samt hvordan anlegget blir på ventilhodet :

P1420936P1420948

Nye ultra effektive kutt vil alltid øke potensialet i enhver topp`s  sammenlignet med standard , serieproduserte kutt.

Det er lag på lag med detaljer som gir ønsket forbedring i det totale Flow-bildet for gitt nivå av effekt uttak.

Samme skjer på innsugs siden med ventiler og seter her :

P1420965 P1420963

Litt av hemmeligheten for hvor effektiv blanding av luft og bensin blir for disse sylinderne ligger i hva slags kombinasjon det er av setekutt i de 2 ytterste ventilsetene ifht. den midterste 🙂

Nå får alle ventilene korrigert sin spesifikke stem-høyde med litt måling og korrigering :

P1420973 P1420972

Toppene skal til slutt plan freses for korrekt finish og for å få helt rette og plane overflater :

P1420975P1420977

Litt greit å ordne alle skarpe kanter og huller :

P1420979 P1420978

En siste runde i delevaskeren og vips popper de ut rene og pene.

P1420981

Spanderer på meg ett par bilder av finishen 🙂

P1420983P1420987

På tide med litt ny innmat her :

P1420998

Nye ventilfjærer sjekkes ut med tanke på passform og detaljer som trykk på lik høyde etc :

P1430018 P1430011P1430016 P1430013

Ikke alltid at alle fjærer stemmer , selv om de faktisk er helt nye 🙂

Monteringen starter så med nye ventil tetninger :

P1420999P1430001P1430002 P1430003

Ventiler , fjærer og låser skal også inn :

P1430012P1430017 P1430019P1430020

Her er alt på plass :

P1430004P1430009

Jepp . der er oppdraget utført og kunden har nå 2 ferdig preparerte topplokk til sitt fantastiske prosjekt :

P1430007

EBB takker for tilliten og oppdraget og ønsker lykke til med dette spennende byggverket 🙂

 

Skulle du ha behov for noe arbeider med dine topplokk ta gjerne kontakt for pris / leverings info.