Audi RS 4 rådeforing bytte.

[ 19 april 2015 ]

Ikke rent få av eierne av Audi sine fantastiske RS 4 motorer oppgraderer innmaten i motoren til noe skikkelig med smidde råder og stempler.

En av mine kunder hadde fått bygget en blokk med slikt i Sverige og klaringer mellom sylindervegg og stempler denne motorbyggeren hadde valgt ga motoren betraktelig redusert levertid enn forventet.

De smidde stemplene her ble boret og honet til en sluttklaring på mer enn 16 hundredeler.

P1470124

Mer riktig hadde 0.10 mm vært og kundene kunne kjørt adskillige flere kilometer før problemstillingen han nå har fått hadde oppstått.

I praksis startet kunden med klaringer som allerede tilsvarer tusenvis av kjørte kilometer..

Han merket en liten lyd som minte om skjørtebank og han spurte meg om hva jeg trodde det var.

Jeg sa meg enig i at det hørtes ut som det men stusset over at det skulle være skjørtebank i en motor med såpass få kjørte kilometer. Men jeg følte det kunne være noe mer også så jeg anbefalte ham å heller ta problemet nå enn når motoren har rast 🙂

Jeg fikk inn motoren og en kjapp måling av de smidde stemplene mot sylindrene avslørte vår mistanke kjapt. Det er alt for mye klaring mellom skjørt og sylindre. Sylindrene så fine ut de men når klaringer går opp mot slike verdier som her så snakker vi vel helst om rene dragracing motorer og lignende.

P1470119

Merkelig at en motorbygger velger å gjøre dette for en kunde som bruker bilen sin 98 % av tiden på vanlig vei.

Det sitter skikkelige råder fra Verdi i så de er i utgangspunktet klar for det meste men gir du rådene dårlige arbeidsvilkår vil de ikke være i stand til å holde ut i lengden som vi skal se her.

Men mitt fokus stoppet ikke der. For her er noe som ofte er oversett når en går gjennom en motor:

P1470125

Nemlig klaringen og tilstanden på rådebolter / foringer.

Frem med litt utstyr og jepp , her var det tragiske konsekvenser ute å gikk som følge av alt for store klaringer mellom stempel og sylindervegg

P1470126 P1470127

Rådeforingene er rett og slett helt ferdige.

Alt for store klaringer og selve pinnene er merkelig nok også av tynneste sort , noe som absolutt IKKE skal benyttes i en motor som produserer såpass mye Nm som disse lett gjør i lettere frisert utgave 🙂

Den store klaringen mellom stempler og sylindre produserer masse uønskede bieffekter som igjen resultater kjapt i slik slitasje i rådeforingene.

Det betyr at vi må rehabilitere rådene med nye foringer og nye pinner skal han ha da blokken skal bores til korrekte klaringer med nye Mahle motorsport stempler for mye mindre klaringer og lengre levetid.

P1520001P1520002

Jeg skal få montert inn slike nye foringer som vi ser her og det  må litt prosess til før vi har dem klar til montering av stempler.

P1520005

Først må jeg få de gamle foringene ut og til det behøver jeg litt DIY mekking av ett utpress verktøy.

Det dreier jeg kjapt i noe aluminium som ligger og slenger under en benk her

P1520008 P1520009

Her ser du hvordan resultat ble på det arbeidet :

P1520010 P1520011

Så ett underlag som mothold og jeg presser ut de gamle foringene i pressen

P1520012P1520013P1520014 P1520015

Nå er alle ute og jeg måler både foringene utvendig og hullene oppe i rådene slik at jeg vet det blir riktig press pasning på delene.

P1520017P1520016

Alt stemmer og jeg kan begynne jobben med å presse de nye foringene inn i rådene

P1520019P1520020

Ser jo flott ut det men hullene er nå foreløpig ikke store nok for de nye rådeboltene

P1520021

Inn i hone benken og jeg må hone ut ganske mye av disse da de var langt utenfor den dimensjonen de burde hatt før selve hone prosessen.

P1520022P1520028

Hone prosessen er nå ferdig og alle rådeboltene har nå korrekt klaring til hullet de skal jobbe i 🙂

Legg merke til at de nye rådeboltene er mer enn dobbelt så tykke som de forrige den svenske motorbyggeren hadde montert..

Da jeg også skal ta meg av den komplette balanserings jobben med dette spesielle veivpartiet vekt justerer jeg alle rådene til innenfor ett par tiere gram dem imellom. Det gjøres som totalvekt og fra senter ut til hver ende.

P1520030 P1520029

Da er rådene sjekket om de er parallelle , vektjustert , fått nye foringer og alle øvrige mål kontrollert.

P1520031

Neste trinn er å montere dem inn i short-blokken som jeg også utfører for kunden.

EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektet.

Skulle du ha bruk for noen arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.