Audi RS 4 veivparti balansering.

[ 25 april 2015 ]

 

 

 

Hva er vel mer herlig enn å høre en skikkelig potent Audi V6`er dra langt oppover i turtalls registeret.

Høre hvordan alle ventilene og stemplene jobber i samstemt kor for de aller beste notene og opplevelsene 🙂

Flere og flere av mine kunder driver nettopp og leker med disse vidunderlige små 6 sylinder klumpene av støpejern og aluminium.

Det er helt vanlig i dag når en oppgraderer disse motorene å erstatte de slitte originale stemplene og rådene med skikkelige nye , sterkere komponenter.

P1520031

Ganske så lurt da du faktisk finner ut at originale deler koster faktisk mer enn nye forsterkede utgaver 🙂

Men det som ikke alle får med seg underveis i denne prosessen er at når en gjør dette så må en ta hensyn til flere detaljer for å få suksess i motorbygget sitt.

Slike stempler og råder krever sine spesifikke dimensjoner , klaringer og andre tekniske forhold for å gjøre jobben bra MEN de krever også at man MÅ balansere om hele veivpartiet for å ikke forringe kvaliteten på balanseforholdet i motoren.

For å unngå og komplisere dette unødvendig til med masse tekniske detaljer kan en bare si at motoren har blitt balansert fra fabrikk til en gitt toleranse ( serieproduksjons toleranser ) hvor råde / stempelvekt er en avgjørende del av kalkulasjonen og korrigeringen i vekt på selve skinkene på veiven for å oppnå tilfredsstillende kvalitet på balansefaktoren.

Når du bygger motoren opp på ny med NYE råder , forsterkede sådan , BLIR nettopp stempel / råde vekter helt annerledes og det MÅ gjøres korrigeringer på veiven FØR du kan benytte veivpartiet på nytt.

Hvis ikke kan resultatet bli skjebnesvangert og dine nye deler blir raskt forvandlet fra en klok investering til en dyr tabbe 🙁

Mange av mine kunder med nettopp slike motorer stiller meg ofte spørsmålet OM det er nødvendig med å balansere veivpartiet på nytt og svaret er entydig JA !

Så la oss vise litt av dette heller enn å prate det i hjel 🙂

Her er veivpartiet fra ett av mine oppdrag for en kunde som fikk litt problemer med sin motor som var bygget av en svenske.

2,7 veivparti

Det viste seg dessverre å være flere problemer med det som ble utført av denne svensken.

P1470119

-Svensken hadde boret blokken slik at når motoren var start klar hadde den nesten 15 hundredels klaring mellom sylinder og stempel. Alt for mye og det er nesten det samme som å starte motoren med flere ti talls tusen kjørte km i slitasje. Helt unødvendig da disse stemplene ikke krever så stor klaring ved bruk 🙁

-Svensken hadde valgt ut stempler for kunden som benyttet seg av rådebolter med alt for liten tykkelse i godset som igjen gjorde at boltene faktisk gir seg og blir alt annet enn egnede for hans effektuttak 🙁

P1470125 P1520002

-Svensken hadde montert rådene i alle mulige variasjoner på rådetappene og da rådene er offset så MÅ de plasseres slik at rådene kommer i midten av mellomrommet tilgjengelig under stempelkronen 🙁

offset råde

– Svensken hadde tatt full betaling for en komplett balansering av veivpartiet men da er det jo litt merkelig at rådene har nesten 5 gram forskjell på seg mellom tyngste og letteste 🙁

P1520024P1520023

I tillegg kan en se visuelt på både råder og stempler at ingen vekt korrigering er utført i det hele tatt 🙁

Alt i alt mer enn nok av detaljer som er utelatt for at det skal bli ett skikkelig bra veivparti for kunden.

Motoren fikk da også etter hvert problemer med alt for stor klaring mellom sylindre og stempler samt at kryssbolt foringer  ble slitt ut veldig kjapt med tilhørende rasling og slamring inni der

Men nok om det , nå er oppgaven min å ordne til en skikkelig god balansefaktor etter at jeg har boret ny blokk til ham og klargjort for nye komponenter som skal brukes.

Her er komponentene vi skal benytte i det nye motor oppsettet

P1520032

Vi skal benytte en RS 4 veiv med flotte nye smidde råder og Mahle motorsport stempler og ett alu-svinghjul med en ny trykkplate.

Som nevnt tidligere så er vekten av stempler , råder  , kryssbolt pinner , låseklips , stempelfjærer , lagre og litt til med å definere hvordan korrigeringen på selve veiven blir i form av vekt på riktig sted for å oppnå en god balansefaktor på veivpartiet.

Jeg starter med å få orden på vekt på stempler og råder.

P1510935P1520025

Råder blir juster på totalvekt ende til ende fra senterpunkt og stempler / råder justeres til innen ett tidels gram.

Da jeg trenger alle vekter på alle komponentene i selve veivpartiet så måles alt :

P1510939 P1510940 P1510938 P1510936

Disse vektene danner grunnlaget for å kunne etablere såkalt bob-vekter. Dvs hvor mange gram vektene som skal monteres på selve rådetappene skal være.

Disse vektene , kalt bob-vekter , må vi etablere via noen kalkulasjoner og deretter er det bare å bygge opp vektene med korrekt antall gram.

Her er bob-vektene og litt av løse vekter som jeg kan benytte :

P1510942P1510943

Denne motoren er en litt spesiell v6`er med 30 grader splitt på selve rådetappene som igjen krever litt konsentrasjon på kalkulasjonene og vektingen 🙂

P1510944

Etter at korrekt vekter er etablert , 50 % på hver vekt del ,kan de monteres midlertidig på selve rådetappene :

P1510946 P1510945

Her ser du hvordan det ser ut med alle bob-vektene montert på veivakslingen

P1510948 P1510947

Når dette er komplett kan jeg montere veiven inn i selve testbenken og knotte inn litt programmer for hva maskinen skal gjøre for meg og så er det bare å spinne opp for første utmåling

P1510960

Når maskinen er fornøyd med alle mine forberedelser og spunnet opp første test kommer resultatet

Vårt mål er at selve veiven skal ha en toleranse på 1,5 Gr / cm som er en ren race-spec.

Hvorfor gjøre jobben halvveis når vi kan gjøre det skikkelig 🙂

Her er resultatet av første spinn. ( veiven deles inn i en venstre , LH og en høyre del , RH , fra midten) .

LHSRHS

O du hellige ku !

Nå er toleransen over 300 Gr / Cm og det må fjernes rundt 33 gram , på hver side ,  for at vi skal oppnå vårt mål.

Høres kanskje ikke så mye ut men la oss se på hva dette blir i krefter som påvirker veivakslingen oppover i turtall :

LHSøfrRHSfør

Grovt regnet kan man ta disse lbs og dele på 2 og du får kraften i kilo.

Dvs at denne motoren opplever rundt om 180 kg med uønsket kraft på ville veier ved ca 7000 rpm !!

Skrekk og gru hvis vil lot dette passere og bruke uten å både kjenne til det og korrigere for bedre forhold.

( Det at vi får ut disse tallene i relasjon til turtallet er både bra for forståelsen av problematikken rundt balanseforhold men også at jeg kan bevise ovenfor kunden hvordan tilstanden på veivpartiet hans er FØR vi korrigerer og selvfølgelig hva det er ETTER korrigering . Dette ser jeg er svært mangelfult og ofte helt utelatt informasjon fra aktører som driver med dette her. Du leverer inn ett veivparti for utbedring av balansefaktor men får ingen informasjon om hvordan det stod til og hvordan det ble etterpå du har betalt dyrt for arbeidene )

Min jobb blir nå og jobbe meg nedover mot vårt ønskede mål på 1,5 Gr / Cm.

Maskinen gir meg beskjed hvor første korrigering skal skje på fremre og bakre veivskinke.

Den forteller meg presist hvor og hvor dypt jeg må frese ut materiale for å komme nedover mot god toleranse.

P1510955P1510956

Etter masse fresing ser det slik ut på skinkene :

P1510959

Plutselig har vi ett til hull der 🙂

Spinner i gang igjen for videre analyser :

P1510961

Nå ser vi at første korrigering ga oss en forbedret balansefaktor

P1510965P1510963

Får beskjed om å frese ut mer materiale på samme angitte punkter , som for meg bekrefter korrekt arbeidsprosedyre

P1510967 P1510966

Spinner atter en gang opp og nå begynner jeg virkelig å nærme meg

P1510970P1510971

Men utboringen har nå resultert i at senterpunktene har driftet litt sideveis noen grader. Dette er helt vanlig å skjer når en skal ha så mye material bort. Nesten helt umulig å få korrigert perfekt i samme hull helt ned til siste tiendels gram.

Så derfor må jeg nå bore 2 små huller på 2 nye angitte punkter :

P1510975 P1510973 P1510972 P1510974

Ny analyse :

P1510983

Etter analysen ferdig får jeg denne beskjeden :

P1510984

JIPPI 🙂

La oss nå se på hva tallene sier og mht oppover i turtall :

LHSetter RHSetter

Særdeles tilfredsstillende og godt innenfor vårt race-spec ønske 🙂

Kompletterer så med å korrigere svinghjulet med samme toleranse krav :

P1510987P1510988

P1510989

Deretter trykkplaten , som for øvrig er ny

P1510990P1510991P1510992 P1510993

Da har jeg fått kontroll på hele veivpartiet og nå innehar det en skikkelig balansefaktor som vi kjenner og vet hva står for.

Da er det av med alle balansevektene :

P1510994

Avslutter arbeidene med å legge til en Nano-Tech og Micro-polish teknikk som EBB TECH er alene om å kunne tilby her hjemme på berget.

P1510998P1510999

Blir en sanseløs bra finish etter denne behandlingen 🙂

Så her er de helt konkrete resultatene av prosessen :

LHSøfrLHSetterRHSførRHSetter

Skulle vel ikke levne noen tvil om hvorfor det er nødvendig å balansere ett slikt veivparti skikkelig 🙂

 

Da er kundens veivparti ferdig og klar til å bli montert :

P1520033

EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektet videre 🙂

Skulle du ha behov for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.