BMW 6-syl std rehabilitering av topp.

[ 19 august 2014 ]

EBB TECH gjør ikke bare masse high-Power superduper motorbygg.

Helt ordinære rehabiliteringer av f.eks. topplokk er også på dagsordenen.

Jeg får ofte tilbakemeldinger på hvor bra ting ser ut når de blir avhentet og det setter jeg  pris på.

For meg så er det ekstra gøy å gi kunden ikke bare det rent tekniske arbeidet i oppdragene men også sørge for at kunden virkelig kan se forskjell på før og etter på prosjektene deres.

Om det står Opel , Mercedes , Ferrari eller BMW på arbeids ordren spiller ingen rolle for meg.

Hvert enkelt oppdrag fortjener maksimal innsats og resultat.

La oss ta en kjapp titt på en helt vanlig gjennomgang av en klassisk BMW M50 topp som jeg har rett så ofte på benken fra kunder over hele landet.

Kunden måtte til med ny topp etter en uheldig seanse i bremsebenken hos en eller annen tuner..

Slik så den ut når den ankom hos EBB :

P1420102 P1420092

Titter vi litt nærmere på den ser vi at tidens tann har satt sine spor med masse skitt og slagg :

P1420103 P1420099

I forbrennings kamrene aner vi litt av problemene toppen har slitt med :

P1420105P1420106

Å fydda fy og fysjom.

Her så det ikke mye pent ut 🙂

Toppen skal få en gjennomgang med demontering , rengjøring , trykktesting , kontroll av diverse detaljer , sliping av ventiler , ordne og tilpasse seter , plan slipe etc.

Begynner prosessen med å fjerne diverse eksterne detaljer som styrepinner i dekk planet , vann hus bak , olje ventil i dekk planet osv.    :

P1420111P1420115P1420113P1420114

Merker meg noe besynderlig i bakerste innsugskanaler :

P1420116

Kan se ut som om noe vann har stått i disse kanalene og forårsaket noe gørr inni der.

Ut med oljegalleriets blindplugg for å få oljekanaler 100 % rene :

P1420118

Demonterer så innmaten i topplokket. Starter med ventilfjærer og låser :

P1420121P1420122

De går inn i spesiallagde vaske kurver.

Når jeg plukker ut ventiler ser jeg både korrosjon , pitting i ventilsetenes anlegg og masse koks på ventilene :

P1420128 P1420123

Ikke mye tette noen av de ventilene der nei 🙂

Fjær underlegg og tetninger skal ut :

P1420125P1420126

Tetningene tas ut med spesial verktøy :

P1420134P1420135P1420137P1420136

En liten titt på forbrennings kamre og kanaler sier sitt. Her må jeg brette ermene opp og gyve løs på resten av arbeidene.

P1420139P1420143

Nå begynner det kjekke arbeidet med å få renset og vasket delene til noe helt annet.

Voila , dette ser mye bedre ut allerede :

P1420145P1420147

Delene blir etter hvert som de er vasket systematisert på benken for videre arbeider :

P1420167 P1420148

Toppen blir først trykktestet i 20 minutter og den ble godkjent for videre bruk.

Så kontrollerer jeg en del detaljer som bl.a. diameter på ventilstammer og styringenes hull diameter :

P1420150P1420165

Så shiner jeg opp alle ventilene og nå kan du se lett pittingen i godset på eksosventilene :

P1420161 P1420149

Denne pittingen hindrer ventilene å holde tett mot anleggsflaten i ventilsetet i selve toppen.

Løsningen er å slipe ventilene slik at de får tilbake sine korrekte anleggsflater .

Men før jeg gjør det måler jeg ut stem høyden på samtlige ventiler slik at jeg etterpå lett kan re-etablere lik høyde etter slipingen av ventilene :

P1420153 P1420152

Så sliper jeg alle ventilene med sine riktige vinkler i ventilsliperen :

P1420158 P1420154

Deretter tilpasser jeg ventilene mot sine respektive seter og kontrollerer med pasta til slutt for å sikre meg at det er flott anlegg rundt hele ventilsetene til hver ventil og ventilsete.

Her ser du ventiler før og etter tilpassing i sine seter. Det grå båndet rundt ventilenes anleggsflate på høyre bildet viser meg at nå er det tett :

P1420164P1420174

Jeg får samme grå sete-anvisning i toppens ventilsete arealer hvis det er riktig gjort :

P1420171 P1420170

Ikke alltid en trenger masse avansert ventilsete frese arbeider for å få ting tett 🙂

Ventiler og innmat systematisert på benken og jeg sjekker til slutt alle ventilfjærer på trykk / høyde og justerer hvis behov :

P1420178 P1420175

Nå skal jeg plan slipe toppen slik at den blir helt rett og får korrekt overflatefinish :

P1420179P1420185

Ordner til litt huller og kanter etterpå :

P1420187 P1420186

Etter siste vask spanderer jeg på meg ett par bilder som viser finish og resultatet etter nøye rengjøring :

P1420192P1420193

Ikke mye smuss her i gården nei 🙂

Monteringen starter med nye ventil tetninger som jeg bruker spesial verktøy til :

P1420195P1420196

Jeg trippel sjekker ALLE tetningene etterpå for å påse at de sitter riktig og er uskadde :

P1420197P1420198

Litt olje på ventiler og styringer og inn med dem :

P1420199P1420200

Etter montering av ventilene sjekkes tetninger IGJEN for å kvalitetssikre monteringen :

P1420212

Inn med fjær underlegg og de MÅ ligge riktig FØR en begynner monteringen av fjærene :

P1420213 P1420211

Her ligger de på sin rette plass , begge to :

P1420214

Detaljer  og atter detaljer skaper en god helhet 🙂

Så er det inn med fjærer , låser og atter en gang sjekke at denne gang , alle låsene sitter riktig :

P1420215P1420216P1420217P1420218

Slarver en med noen av disse detaljene kan det for gå veldig galt..

Alle ventiler og innmat i så da er det bare å få en ny pakning på oljegalleriets plugg og få inn den kontrollerte og rengjorte trykkventilen i dekk planet :

P1420221P1420224

Unner meg også her litt detalj bilder av finishen :

P1420210 P1420209 P1420206 P1420202

Ser en på før og etter bilder så :

P1420105P1420203

Litt bedre enn det var når vi startet , eller hva ?

Så her er den da . vår lille topp som nå så absolutt kan avhentes av kunden og han kan nå montere rett på motor.

Den behøver ikke å vaskes , renses for pakningsrester eller annet kjedelig da den er klinisk ren og klar når jeg er ferdig med den:)

Som sagt tidligere så ønsker jeg at kunden ikke bare skal få de tekniske arbeidene utført men at kunden virkelig kan se forskjell når toppen hentes.

M50 @ebbtech

Dette var en klassisk gjennomgang som en slik STD rehabilitering innebærer hos EBB TECH.

Håper det var litt lærerikt å titte på 🙂

Skulle du ha behov for noe arbeider med ditt topp lokk ta gjerne kontakt for pris / levering.