BMW E30 6-syl topplokk sveis for turbokonvertering.

[ 7 oktober 2012 ]

Det har i de siste årene blitt mange entusiaster som turbo konverterer sine eldre BMW rekke 6`ere.

Eller små-sekserne som vi kaller dem.

Alt ifra 320 til  `329` ( 2,9 l ) utgaver får pustehjelp så det rekker.

En enkel  modifisering  i form av innsveis av materiale forsterker de mest utsatte områdene rundt forbrenningskammerne slik at en øker topppakningens evne til å holde tett.

EBB TECH har utført endel av disse modifiseringene så la oss ta en titt på noe av det det innebærer.

Her ser vi to topplokk som en kunde kom inn med for slik modifisering :

Disse 2 lokkene skal turbokonverterres men ikke gjennomgå noen portnings eller flow modifiseringer utover nye radie kutt på ventilseter etc.

Hvis vi ser nærmere på dem kan vi se at denne toppen har også litt korrosjons skader :

Der hvor de røde ringene er på høyre bildet ser en tydeligvis hvordan korrosjon har spist bort biter av det som opprinnelig skal være pakningsflate til topp pakningen.

Men før vi kan få utført noe modifiserings arbeider må topplokkene først gjennom delevasker og så skal de rengjøres skikkelig via flere trinn med rensing :

Til høyre ser du toppene ferdig renset og vi kan gå igang med forberedelser til Tig-sveising av innlegg / forsterkninger.

Nå kan du se tydeligvis hvordan korrosjonen har spist seg inn i toppen og større biter har forsvunnet av den originale aluminiumen rundt pakningsflaten. Det skal vi ikke ha noe av på vårt turbobygg så her slår vi to fluer i ett smekk og sveiser inn materiale som både tar bort korrosjonskader og modifisering samtidig.

Sånn ca innenfor de røde firkantene skal vi fylle inn materiale  og det gjør jeg med en Tig-maskin for aluminium :

Alt etter hvor effektiv rensing og preparering er så kan resultatet se noenlunde slik ut.

Det finnes flere utgaver ( trinn ) for denne modifiseringen som avgjør hvor mye som sveises og hvordan det gjøres.

har litt med detaljer som valgt topppakning som skal anvendes og type modifiseringa v blokk / topp som en helhet.

Når sveisingen av alle feltene er ferdige skal vi ta ett grovkutt med plansliperen for å sjekke at sveisen er bra nok

Ble jo ikke så værst dette her : ( denne toppen var også fullt modifsert med portningsarbeider , 2, 9 liter ccm3  etc..)

Noen av passasjene i topp pakningen matcher utsparingene som er etter innsveist materiale men på den ene siden skal det være noen ” steam ” huller som vi må bore ut etter pakningen og det gjør vi slik :

Nå blir det ventilering av damp/ vannlommene gjennom disse hullene vi har boret.

( De endehullene du ser på bildet til høyre kan også evnt sveises helt igjen men som nevnt tidligere er det flere ” nivåer ” av denne modifiseringen som kan gjøres og her var det ikke behov for det ).

På grunn av ” strekk ” som forekommer rundt alle sveisepunkter i aluminiums gods MÅ ventilseter etterpå freses og ventiler må slipes før tilpassning.

Ventilene før og etter rensing :

Vi kan se at ventilene trenger å freshes opp på anleggsflaten mot ventilsetet så vi sliper alle ventilene først på seteanlegg med alt ifra 1 vinkel til multiple avhengig av oppsett på topplokket :

På disse BMW topplokkene er det også veldig viktig å sørge for at ventilstamme-toppen ikke har pittings ( groper ) forårsaket av mange tusen km med vippearmen gnagende mot toppen av ventilen.

Ser en på bildet til venstre ser en hvordan det utarter seg så vi sliper også stammens topp plan og rett igjen :

Mange detaljer å huske på når en skal gjøre det skikkelig 🙂

Som nevnt MÅ en frese seter etterpå sveisingen. Materialet rundt setene hvor en har vært veldig nær og sveiset får hva vi kaller ” strekk” . Dvs materialet kan påvirke setet slik at det er alt annet enn rundt etterpå.

Slurves mye med dette her har jeg funnet ut etter så mange topper etterkontrollert som har vært sveiset andre steder og kunden ønsker toppen planslipt osv etterpå hos EBB TECH.

Vi freser så inn nye ventilsete kombinasjoner for ønsket profil på topplokket og tilpasser og kontrollerer anlegget mot ventilene etterpå med pasta og blåfarge :

Her har eksosventilene fått sine seter frest , ventilene slipt og anlegget fremstår som den gråe streken rundt ventilens anleggsflate på tallerkenen ( høyre bildet ).

Her ser en hvordan både sveiste felter er ferdige og seter har blitt kuttet i alle setene :

Når EBB TECH er ferdig finner du ikke mange rester igjen av gammelt sot eller koks i kanalene :

Da var våre opprinnelige 2 topplokk ferdige  ( til venstre ) og til høyre ett 2.9 liters sveiset turbo prosjekt nederst med en std topp øverst :

Her en komplett topp med sine indre gemakker ferdig modifisert og klar til montering hos EBB TECH :

 

Skulle du være i behov av modifisering på din E30 topp så ta gjerne kontakt for pristilbud 🙂