BMW M3 S14 Blokk boring & oljedyse modifisering.
BMW finne du masse av hos EBB.
Spesielt jobbes det med fabrikkens mange utgaver av M-motorene.
Hele motorbygg , toppjobber , balanseringer og blokker får kos og stell.
S-14 M 3 motorene er noen skikkelige grombiter selv fra fabrikk men de trenger som alt annet litt jobb får å få ut det ytterste av dem.
Jeg modifiserer flere detaljer på disse motorene og borer ofte blokker samt balanserer hele veivpartiene.
Her om dagen slang en hyggelig entusiast inn ett oppdrag på boring , balansering og innstallering av underspylingsdyser.
La oss titte litt på den operasjonen.
Blokken ankommet EBB og den ikke bare er sliten men ser sliten ut :
Bedrøvelig rett og slett med masse rust og ekkel gammel skitt :
Blokken skal få nye stempler , såkalt smidde , underspyling i form av oljedyser og shines opp 🙂
Starter med å demontere , klargjøre for utmåling og vask av alle delene :
Bort med all rust og skitt !
Når blokken og delene har fått sin første vask må jeg fjerne diverse styrehylser som sitte i anleggsflaten mot toppen og under blokken. Gjøres enkelt med en passende akslingsbit nedi hullet på hylsene og litt bruk av en vanlig rørtang.
På denne måten skades eller deformeres ikke hylsene :
Første trinn er å montere oljedyser som skal gi oss ekstra kjøling under stemplene.
For å få til dette må jeg maskinere blokken hvor dysene skal sitte.
Slik ser selve dyse delen ut som jeg skal lage plass til :
Dette må gjøres uhyre presist , hvis ikke sitter du igjen med en ubrukelig blokk etterpå 🙂
Først spenner jeg opp blokken i fresen og retter opp slik at blokkens linje i lengderetningen er helt korrekt :
Denne metoden sørger for at blokkens oljedyser kommer på rett linje ved maskineringsprosessen :
Når blokken er riktig plassert starter arbeidet med å frese ned ett fundament for dysene.
Så bores hullet som skruen for dysene skal gå inn i og jeg lager gjenger for selve skruen :
Voila og her er alle hullene ferdige :
Neste trinn i prosessen er å få boret blokken til riktig dimensjon for de utvalgte smidde stemplene kunden skal benytte og de ser du her :
Skikkelige grombiter som er spesial overflate behandlet både her og der.
Sjekker ut at alle mål er riktige fra fabrikk :
Blokken har jeg nå lett honet rusten ut av og jeg loggfører de opprinnelige målene for hver sylinder :
Opp i bormaskinen som jeg benytter for å bore blokken og her sentrerer jeg første sylinder og stiller inn mikrometerhodet som skjæret sitter i :
Borer og måler underveis :
Når sylindrene er ferdig boret faser jeg av kanten på toppen slik at det blir lettere å få stempelfjærene montert uten at dem knekker :
Ferdig boret sylinder ser slik ut :
Denne finishen er for grov for stempelfjærene så vi må hone sylindrene til rett finish og til riktig mål .
Litt hone-olje og frem med honen :
Hele tiden dobbelkontrolleres målene og vi jobber med hundredeler så en må være nøye i alle ledd i prosessen for ett vellykket resultat :
Her ser du den opprinnelige ferdig borte sylinderen til venstre og ferdig honet til høyre :
Kryssmønsteret i den ferdig honte sylinderen er en av de viktige detaljene som må være tilstede for suksess i motorbygget.
Jeg skal så tilpasse stempelfjærene for hver sylinder og bruker bladmål , fjærsliper og platinafil for jobben :
Blokken skal nå plan slipes for korrekt overflatefinish og da monterer jeg den opp i plansliperen og det er viktig å gjøre dette med front-dekselet samtidig :
Hvis ikke kan du får deg en kjedelig overraskelse når dekselet er høyere enn blokken ved montering 🙂
Hvor mye som tas av loggfører jeg med denne her og når blokken er ferdig kan jeg se at dekselet har samme høyde som blokken :
Runder av litt kanter på huller etc :
Stemplene skal så vekt justeres med pinner og det hele som ett ledd i hele balanseringsprosessen som jeg også utfører for denne kunden :
Så monterer jeg oljedysene inn i blokken :
Kontrollerer at det er nok klaring til veiv og stempler :
Slik ser det ut med dysene tittende opp i sylinderen :
Dette er en veldig effektiv og ” clean ” installasjon.
Da begynner blokken å bli ferdig. Jeg har lakket blokken for kunden slik at den nå fremtrer som ny :
Ingen rust og skitt her i gården nei !
Jeg spanderer like så godt på meg ett par til nærbilder , arbeidet tåler det 🙂
Nå kan kunden hente en ferdig preparert blokk for sitt prosjekt :
Da var oppdraget utført og EBB takker fot tilliten 🙂
Skulle du være i behov av arbeider på din BMW så ta gjerne kontakt for pris / levering.