BMW M3 S14 svinghjul rehabilitering.

[ 9 mai 2015 ]

Det yrer av BMW motorer og komponenter hos EBB.

En ting jeg ser går igjen er svinghjul som brukes videre etter motorbygg men som gjerne blir litt glemt når prosessen pågår.

Ett svinghjul som holder dårlig kvalitet på overflatefinish og balansefaktor trekker fort ned potensialet for både motorens ytelse og clutchens evne til å overføre kraften til bakhjulene.

Da kan det være greit å gi svinghjulet litt oppmerksomhet med en liten gjennomgang.

Er ikke så mye som skal til men det gjør stor forskjell i både funksjon og holdbarhet.

Slik ser gjerne ett S14 svinghjul ut etter mange kilometer tilbakelagt på gaten og lagret i lengre tid mens bilen får sin restaurering

P5080001

Tatt litt nærmere i øyensyn ser en raskt hvor dårlig overflaten hvor lamellens skal gjøre jobben sin , har blitt.

P5080004

Det er regelrett ett » søkk » ned fra anleggsflaten til trykkplaten og der hvor selve lamellen jobber mot svinghjulet.

Det gir både dårlig friksjon mot lamellen og du mister faktisk trykk mellom lamell / trykkplate.

Her skal jeg ordne til dette med enkelt å greit rehabilitere overflaten med å planslipe svinghjulet og etterpå balansere det.

Først må jeg få ut noen styrepinner til trykkplaten og de skal jeg trekke ut med ett spesial verktøy.

Her satt de så godt fast at jeg må forvarme litt for å få pinnene til å slippe taket i svinghjuletP5080005

Her har jeg fått alle 3 pinner ut uskadd og uten å knekke dem

P5080006

Har ikke tall på hvor mange svinghjul jeg mottar som kunder selv har prøvd på dette med resultat knekte eller skadde pinner. Griptenger , rørtenger og ellers det meste ser jeg blir brukt..

Dette går kjapt og trygt med rett verktøy så har du ikke det kan det være en ide å la meg gjøre det 🙂

Så skal jeg spenne opp svinghjulet i en spesial lagd jigg i plansliperen.

Her ser jeg hvordan det blir etter ett første prøve kutt og en ser at det er kun på ett smalt parti midt på som høyden er lik , resten under dette nivået :

første kutt

Sliper litt mer , med væskekjøling som er veldig avgjørende for at svinghjulet beholder sin form også etter at du tar det ut av jiggen :

P5080008P5080009

Enda kan vi ser at selve området hvor lamellen ligger på ikke er i samme høyde som resten.

En kan også tydeligvis se hvor varmt denne lamellen har gått mot svinghjulet og derfor blir svinghjulet blått av varme og her er det særdeles liten friksjon for kontakt mellom lamell og svinghjul. Partiet er også veldig ujevnt som gir vibrasjoner ut i lamellen ved kontakt , særlig ved igangsetting.

Nå har jeg snart fått svinghjulet i den forfatning jeg vil ha det men du ser ennå lavere felter og det kan vi ikke ha :

P5080012 P5080011

Til slutt er jeg fornøyd med finish og plan samt jeg monterer tilbake alle styrepinnene :

P5080013P5080014

Siste trinn er å balansere svinghjulet med veiven og når det er ferdig ser det slik ut :

P5080016 P5080015

Ble jo riktig så bra 🙂

Nå har clutchen igjen mulighet for å kunne utføre jobben sin og balansefaktoren er race-specs som den bør være på en slik herlig liten M-Power motor !

Nå er det bare for meg å montere svinghjulet på kundens motorbygg som jeg også har tatt meg av og som du kan se litt på i en annen artikkel på siden .

Skulle du ha bruk for noe arbeider med ditt motorprosjekt ta gjerne kontakt for pris / levering.