BMW M3-S50 motorbygg.

[ 4 mars 2014 ]

Du finner alltid noe BMW motor greier inne hos EBB TECH.

Enten gamle travere fra svunne tider som M10 motorene eller mer moderne M3 / M5 motorer.

Noen skal bare ha motorene tilbake til ny stand med en helt ordinær overhaling mens andre skal ha dem oppgradert for litt mere enn inspirert kjøring i sin entusiastbil 🙂

Siste kategori blir det flere og flere av og ikke rart det når en tenker på hvor bra disse motorene er både opprinnelig og hva det har som potensiale i litt , skal vi si , frisert tilstand.

En av mine kunder ville ha litt mer av alt i sin kjerre så denne her dukket opp for en gjennomgang.

P1320805 P1320800

Denne er stort sett original og i grei stand men ser  ikke så topp ut kosmetisk :

P1320808 P1320806 P1320802 P1320812

‘Denne skal jeg oppgradere med ting som smidde stempler , bedre råder , ordne ett skikkelig balansert veivparti , borre blokken , oppgradere topplokket med flow-dynamiske arbeider , etc samt generelt heve nivået på både tekniske og estetiske detaljer.

Motoren skal først plukkes ned før en del kontroller og utmåling.

Begynner med å demontere eksteriørmessige detaljer som innsug og andre ting :

P1320815 P1320816

Deretter skal toppen av så Vanos system fjernes og drev skal av :

P1320817 P1320819

Kammer og løftere demonteres og systematiseres for senere referanse :

P1320821P1320822P1320823P1320824

Kamhuset løsnes så :

P1320826

Neste er å få toppen av blokken :

P1320830 P1320827

Må huske på og få med disse her som er lett å glemme :

P1320829 P1320828

Toppen er nå av og det er tydelig at den har hatt mange mil bak seg :

P1320840 P1320837 P1320835 P1320834

Men fortvil ikke EBB skal leke frem en helt ny og flott topp 🙂

Blokken skal nå demonteres helt :

P1320832 P1320831

Bunnpanne av og ut med stempler og andre dingser inni der :

P1320844P1320845

Kjeder og pumper skal bort:

P1320850 P1320847

Så stempler og råder ut ifra blokken. Her ser jeg også at motoren har opprinnelig sittet i ett annet chassi enn kunden har den i dag da denne oljepumpebraketten ikke skal være der videre nå :

P1320853 P1320852

Disse skal vi ikke bruker videre mens olje dysene skal trykk testes og vaskes for bruk senere :

P1320856P1320857

Veiven skal også gjenbrukes , vaskes , sprekk testes og balanseres samt blokkens trykk testes , måles ut og senere bores , hones og plandekkes

P1320859 P1320858

Oljepumpen skal også sjekkes ut :

P1320851

Jeg stripper kjapt toppen , tar ut ventiler og ventiltetninger :

P1320860P1320864

Ventilene skal få en komplett gjennomgang senere:

P1320861P1320862

Da går jeg i gang med oppbyggingen av motoren.

Blokken er nå vasket, trykktestet samt målt ut på diverse hold.

Jeg skal utstyre blokken med smidde stempler , disse her :

P1320865P1320866

Disse er over dimensjon så jeg skal nå bore blokken først til ny diameter.

Tar frem utstyret jeg skal anvende for utboringen. Sentrerer maskinen slik at utboringen starter fra senter i hullet :

P1320869P1320870

Utboringen starter og første kutt underveis :

P1320872P1320875

Kontrollmåler underveis og til slutt legger jeg en liten kant med ett skjær som skal lette innmonteringen av stempelfjærende

P1320876P1320880

Nå skal jeg hone sylindrene til korrekt mål slik at stempene får riktig klaring .

Da hones det , måles og hones helt til målet er nådd :

P1320899 P1320898 P1320900P1320897

Alt blir nøye kontrollmålt , data ført i bygglogg og lagret. Her sjekker jeg til slutt at sylindrene er rette fra topp til bunn og rundt fra side til side :

P1320902 P1320901

Blokken er ferdig boret og honet og det gjenstår å planslipe blokken , MED frontdeksel på slik at det også får samme høyden som blokken. Glemmer du dette kan resultatet bli kjedelig.

P1320903P1320905

P1320906P1320907

Ordner til slutt litt kanter og huller for ett helhetlig inntrykk og funksjon :

P1320909 P1320908

Her ser du at frontdeksel matcher blokkens høyde etterpå :

P1320910

Neste er å ordne til ventiler. Her ser en hvor mye groper det er i selve ventilsete arealene for eksosventilene :

P1320975

Sliper de allerede rengjorte og polerte ventilene i ventilsliperen og etterpå blir det andre boller :

P1320976P1320977

Toppens ventilstyringer og ventiler er allerede utmålt på klaringer og dimensjoner og kan benyttes videre. Ingen grunn til å kjøpe nytt bare for å kjøpe 🙂

Jeg utfører så en Flow-dynamisk korreksjon på toppen gjennom diverse arbeider og noe av arbeidet ser du resultatet av her i eksoskanalene :

P1330014

Neste trinn er ventilsete arbeider som skal komplettere de Flow-dynamiske virkemidlene.

Her freser jeg innsugsetene med spesial skjær fra en tidligere DTM- ingeniør som jeg er så heldig å ha ett samarbeid med.

P1320981P1320984

Dette kuttet alene gir deg en økning på flere % i flow-kapasitet på innsugsventil / kanal kombinasjon :

P1320987 P1320986

Eksos siden får også gjennomgå med nye kombinasjoner :

P1320990P1320994

Alle ventilarbeider er nå fullført og jeg grov justerer ventilklaringer på samtlige ventiler :

P1320999 P1320998

Tid for plansliping av toppen til korrekt finish for vår planlagte pakning så inn i EBB`s vidunder maskin :

P1330001P1330002

Diller litt med kanter og huller for å gi fint helhetlig kvalitet på jobben :

P1330008 P1330006

Spanderer på meg ett par bilder av toppen ferdig 🙂

P1330012 P1330011

Veivpartiet skal så balanseres og for å ikke gjøre denne artikkelen for lang så kan du se litt om denne type arbeide her :

https://www.ebbt.no/toyota-supra-2jz-balansering/

Grovt fortalt så blir alle komponenter vektjustert :

P1330039 P1330038

Her ser du før og etter Nano-poding / Micro polish på denne veiven :

P1330040P1330042

Veivaksling , remhjul , svinghjul  , clutch osv blir balansert til særdeles god standard og til slutt har jeg denne pakken her klar til montering :

P1330045

Montering av innmat i blokken står for tur og her er blokken klar for arbeider :

P1330048

Ett par nærbilder av detaljer :

P1330051 P1330049

Stempelfjærene er tilpasset hver sylinder :

P1330078 P1330076

Blokkens underspylere er kontrollert og monteres :

P1330084 P1330083

Rammelagre for veiven er valgt og de skal legges i sine respektive bukker :

P1330086 P1330085

Kunden skal benytte nye , forsterkede ” studs ” av høy kvalitet for å sikre enda mer stabilitet i rammebukker :

P1330087P1330088

Disse har vært prøve montert tidligere og jeg har sjekket ut at ” linjen ” er korrekt med  rammebukker tiltrukket med riktig moment for disse ARP studsene.

Den balanserte og preparerte veiven legges inn i blokken og rammebukker er klar med nye lagre i riktig dimensjon :

P1330093 P1330092

Alle lagerbukker og veivens lager flater er målt ut men jeg sjekker allikevel med måletråd for å kvalitetssikre arbeidet.

P1330094P1330095

Måletråden har en presis diameter , rund sådan , før den blir klemt flat mellom lager og lageroverflater ved tiltrekking av momentet under utmåling / kontroll .

P1330096P1330097

Når en deretter løsner og tar bort lagerbukkene kan en se ved hjelp av en scala sammenligne og se hvor flat tråden har blitt og hva klaringene ligger på

P1330101 P1330100

Her ble det flotte klaringer og jeg er fornøyd 🙂

Oljer opp alle lager flater , trekker til bukker og kontrollerer at veiven roterer fint :

P1330103P1330104

Endeklaring på veiven kontrolleres også slik :

P1330106 P1330107

Nye sim-ringer bak og foran samt jeg har Tig-sveiset inn en AN-kobling som kunden skal ha til retur fra turbo og inn i registerdekselet :

P1330108P1330109 P1330110P1330111

Rådene har jeg måtte korrigere da de hadde for liten diameter på den lille foringen hvor kryssbolten til stemplene går i . De ble honet opp til korrekt mål :

P1330036 P1330035 P1330034

Nå er turen kommet til nye rådelagre inn i de nye vektjusterte og modifiserte rådene :

P1330112P1330117

Snart klar for å koble stempler og råder i sammen :

P1330115

Noen kontrollutmålinger på stempler er utført som her hvor over / under høyde på stempler ifht dekkplanet blir sjekket ut:

P1330118

Låseklips og fjærer montert og trippelsjekket :

P1330124P1330122

Lager klaringer sjekkes med måletråd :

P1330128 P1330126

Inn med stemplene og sjekker at oljedysene går klar skjørtene på stemplene  , veldig viktig !

P1330131 P1330130

Så skal resterende av komponentene i blokken inn og det er noe av dette her :

P1330133

Ny strammer til oljepumpekjedet da den gamle er slitt :

P1330134P1330135

Kjeder og oljepumpe samt fremre deksel på plass :

P1330138

Alt klart i bunndel og dermed skrur jeg bunnpannen på plass :

P1330137P1330139

Toppen skal nå settes sammen og jeg sjekker fjærtrykk på ventilfjærer og korrigerer trykk hvor nødvendig :

P1330017

Noe av innmaten i toppen klar for montering og nye ventiltetninger monteres med spesialverktøy :

P1330018P1330019P1330020

Ventilene er klare og når de er  lagt inn trippelsjekker jeg alle tetningene og ser at de er suksessfullt montert :

P1330023P1330026

Ventilfjærer . tallerkener og låser skal komplettere monteringen av ventilene :

P1330029P1330030P1330031P1330028

Nå skal vi koble topp og blokk i sammen.

Kunden har valgt også her å kjøre på med skikkelige nye studs for sammenføyningen av topp og blokk.

En spesiell trykk-ring pakningsløsning skal også monteres.

P1330140P1330142

Studsene monteres etter anvisningen som følger med :

P1330147

Her kan du se trykk-ringen som er integrert i denne spesielle topp pakningen :

P1330145 P1330143

Den regelrett preges inn i toppens anleggsflate og gir ett høyt anleggstrykk i ringens anleggsflate og dertil en særdeles god sikring mot lekkasje.

Toppen er fastskrudd , momenter trukket riktig og så er det på med kam huset som er klargjort

P1330151P1330152

Her skal ventil løftere inn :

P1330153

De ligger klart på serveringsbrettet og legges på sine respektive plasser :

P1330154P1330155

Kam akslinger skal på plass og denne kunden har valgt å ikke benytte seg av Vanos-systemet på sitt turbobygg så vi bruker bare 2 eksos kamdrev på kammene.

P1330156P1330157

Kambukker er organisert og klar til dyst 🙂

Sjekker litt timing-merker og trekker ned kammer med rett moment.

P1330160 P1330158

På med topp-guide for kamkjede og litt smøring må til :

P1330161P1330162

Sjekker ved en prosedyre at det er nok klaringer mellom stempler og ventiler ved området rundt veksling in/ ut samt ved Ø.D.

Jeg har pulverlakkert ventildekselet hans i matchende sort krympelakk og den rengjorte spjeldhus-rekken monteres til slutt :

P1330167 P1330164

Puhh,,da var endelig dette oppdraget utført .

Nå har kundens ønsker blitt integrert inn i bygget og motoren er klargjort for hans ønskede profil for prosjektet samt det er kvalitet i detaljene bygget består av.

P1330171 P1330170 P1330172 P1330168

Nå kan kunden hente sin nybygde motor og montere denne inn i sitt herlige prosjekt 🙂

EBB takker for tilliten og ønsker lykke til !

Skulle du ha behov for noe arbeider på din M-motor ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.