BMW M3 S54B32 motorbygg.

[ 13 juni 2014 ]

EBB mekker både titt og ofte med BMW sine edlere deler eller kanskje skal vi si M- motorer 🙂

Alt fra helt STD overhalinger til helville komponenter som bl.a. sitter i Gatebil Extreme biler som denne her til en av Husnes gjengens medlemmer :

995954_10151733987435210_12779257_n

Grombil med over 1000 Hk med spesial preparert topp og blokk levert  av EBB TECH.

Her om dagen fikk jeg en hyggelig forespørsel fra en ivrig entusiast med en spenstig prosess hvor han skulle få TUV-godkjent kjerren sin med en aldri så liten økning av power i motoren.

Han ville ha en hel gjennomgang av motoren samtidig som litt sterkere innmat og komponenter skulle monteres.

( dette er en grov gjennomgang av ett slikt bygg og mange minituøse detaljer er utelatt pga plasshensyn og     presentasjonsform her )

Det burde vi vel klare å få til og vips ankom en 24-v rekkesekser av type slik :

P1340025

Så litt ekkel og skitten ut men det gjør de stort sett alltid når de har ruget litt under panseret 🙂

P1340027 P1340022 P1340017 P1340014

Starter med å demontere litt eksteriørmessige detaljer av  først :

P1340044 P1340041 P1340036 P1340035

Under ventildekselet ser vi rester av mange kjørte kilometer i form av skitten olje og andre ekle rester,,fysjom 🙂

P1340062

 

Etter litt demontering av dette her og vask av dem :

P1340050P1340061

Så er det litt mindre ” dill ” på motoren :

P1340051 P1340049

Så kan demonteringen av selve topp med kam akslinger og det dobble vanos systemet begynne .

Her merker jeg en drøss av punkter for fremtidig referanse da det er litt greit å ha samt det forenkler kontrollen av monteringen etterpå arbeidene er fullførte :

P1340088 P1340075 P1340071 P1340069

Vanos dubbeditter og masse vas er av og jeg kan begynne demonteringen av kamakslinger :

P1340082P1340126

Jeg har på forhånd sjekket ventilklaringene på innsug og eksos siden og førtt dem i bygg loggen.

P1340127P1340128 P1340130P1340131

Shims blir merket og satt i system for senere referanse :

P1340136P1340137

Endelig kan toppbolter skrues ut og toppen tas av :

P1340139P1340143

Topplokksboltene skal vi ikke bruke videre i dette bygget men det skal vi titte litt på senere.

Vi ser kjapt at det har vært brudd på tetning mellom topp og blokk ved de røde sirklene :

brudd 2 brudd 1

Det ordner jeg opp i senere i prosessen så det bekymrer ikke så mye akkurat nå 🙂

Eller er jo toppen som de alltid er skitten og fæl men når jeg er ferdig skal det bli andre boller :

P1340151

Ser også på selve blokken at det er tydelige spor av lekkasje mellom sylindre og topp :

blokklekkasje

Nå skal jeg få av bunnpanna og få demontert resten av komponenter som stempler, råder og veiv :

P1340152P1340153P1340154P1340156

Ikke så rent inni her heller men det skal også bli utrolig mye bedre 🙂

Litt av hvert demonteres og vaskes til perfeksjonisme :

P1340162 P1340165

Oljepumpene i disse motorene er superkule og noe av det bedre en fabrikk har montert i en serieprodusert motor :

P1340168 P1340166

Etter en runde i vask ser ting MYE bedre ut :

P1340173 P1340172

Råder og veiv står nå for tur :

P1340190 P1340189 P1340188 P1340175

Gamle lagre , oljedyser etc må ut :

P1340193 P1340191

Til slutt har jeg en ribbet og skitten blokk igjen :

P1340194

Etter vask sorteres deler og legges inn i prosjektskapene  :

P1340197 P1340196

Kunden ønsker å montere nye ” smidde ” stempler så vi skal først finne ut hva slags diameter stempler han trenger.

Blokken er nå grov vasket og trykktestet uten feilanvisninger.

Vi kan se her hvor det har vært brudd på topp pakningen :

blokkfeil

Det skal jeg korrigere med litt plansliping senere.

Nå skal jeg måle ut sylindrene med mikrometer  og finne dimensjoner og ovalitet :

P1340203 P1340200

Da har vi funnet ut dimensjon som sylindre er nå og jeg honer deretter sylindrene for ny finish til nye stempler og fjærer. De nye stemplene er spesialbestilt etter vår ferdige dimensjon i sylindrene.

P1340208P1340210 P1340209P1340211

Så skal jeg plan slipe blokkens flate mot topp for riktig finish og for å korrigere for skader ved brutt topp pakning :

P1340216P1340217

Frontdeksel er påmontert ved plan sliping slik at blokk og deksel etterpå får samme høyde.

Vi kan se at blokk og deksel har nå samme høyde og at hakket ved blokkens overflate er nå borte :

P1340219P1340221

Selve veivpartiet skal jeg balansere til full race spesifikasjoner.

Veiven er nå vasket , sprekk testet og klargjort for selve balanserings prosessen som EBB TECH utfører selv.

Her er veiven klar for første analyse men jeg dobbelt sjekker her evnt for kast i veiv. Her var veiven med under 1 hundredels mm med kast i lengderetningen og fullt godkjent :

P1360020

Masse data mates inn i computeren og første run går mens maskinen analyserer balanseforholdet i veiven :

P1360021P1360023

Etter analysen korrigerer jeg vekt med utboring / slip på nødvendige plasser for å nå vårt krav til balansefaktor.

Vi ser punkt hvor det skal korrigeres før og etter korrigering :

P1360024P1360028

Vi ser hva Gr / cm toleranse var før korrigering og etterpå :

P1360025P1360026

Når selve veiven er ferdig monteres svinghjulet for å få sin korrigering :

P1360031P1360030

Til slutt skal den nye trykkplaten få sin eventuelle korrigering :

P1360034 - KopiP1360035 - KopiP1360036 - KopiP1360038 - Kopi

Råder , pinner og stempler er også vektjustert til vårt nye toleransekrav.

P1360072 P1360071

Veiven får til slutt en Nano-behandling ( for økt overflate styrke ) og en Micro polish og det blir som her :

P1360044 P1360042

Det ferdige veivpartiet etter balansering hos EBB TECH :

P1360041

Toppen skal jeg også gjøre lit av hvert med.

Vaskes først , demonteres samt trykk testes.

P1340224 P1340226P1340229 P1340232   P1340235P1340233P1340234

Ventilene ser en rask har sett bedre dager. Masse små pittings huller og kratere i både ventiler og ventil seter :

P1340228P1340236P1340240P1340241

Etter noen runder i vidunder vaskeren hos EBB begynner det å se riktig å greit ut :

P1340245 P1340243

Klaringene mellom ventiler og styringer måles ut og funnet akseptable så ventiler blir så grundig renset og polert :

P1340249 P1340246

Jeg skal tilpasse en bedre fungerende flow-profil for dette topp lokket så den gjennomgår noen flow-dynamiske arbeider :

P1350947 P1350944

Ventiler blir slipt :

P1350957P1350958

Ventilsete arbeider utføres og kontroll av anleggsflate mot seter og ventiler er viktig ( ses som grå strek rundt setet og på tallerken av ventilene ) :

P1350964 P1350962

Noe av det siste jeg gjør på toppen er å plan slipe anleggflaten mot blokken til rett finish og plan :

P1350968P1350969

Hvor mye som tas av sjekkes med mikrometer klokken slik at jeg hele tiden har full kontroll på prosessen.

Pynter litt på kanter og huller :

P1350976 P1350975

Kan vel spandere på meg noen bilder som viser litt av detaljer og finish :

P1350987 P1350986 P1350981 P1350978P1350984 P1350983

Ikke noe smuss her i gården 🙂

Da er tiden moden for å få inn litt av dette stæsjet her :

P1350990 P1350988

Tilpasser stempelfjærer til respektive sylindre :

P1360083 P1360082

Korrigerer litt og tilpasser stempler og råder :

P1360075 P1360018P1360017 P1360085

Sjekker at alt er som det skal være :

P1360015P1360086P1360090 P1360091P1360077P1360074

Stempler og råder klar for montering 🙂

Men først skal veiven inn med nye lagre , studs og annet kjekt :

P1360045P1360047P1360050P1360051

Ramme bukker , opplagring i blokk har vært utmålt med og uten lagre :

P1360063

Som siste kontroll skal jeg når veiven monteres bruke måletråd for å trippel sjekke at klaringene er slik vi vil ha dem :

P1360054 P1360055P1360056 P1360053P1360052 P1360060

Måletråden blir trykket flat ved tiltrekning av lagerbukker og via en tabell kan en avlese hvor flat den blir og se hva klaringer det tilsvarer mellom veiv og lagre. Her ble det akkurat slik jeg ville ha det 🙂

Monteringsolje og trekker til med riktig moment på de nye studs som anvendes :

P1360064P1360066

Endeklaringer ( thrust klaring ) sjekkes slik :

P1360070

Stempler skal så monteres med nye fjærer og riktige momenter :

P1360093 P1360092P1360096 P1360097

Sjekker igjen med måletråd :

P1360094 - Kopi P1360095 - KopiP1360134P1360133

Nice , very nice 🙂

Nå kan jeg snart lukke igjen med bunnpannen men den skal jeg først reparere gjengepartiet til bunnplugg samt legge til ett hull som kunden vil ha for retur av olje :

P1360121P1360122P1360126 P1360129 P1360131P1360132

På med litt detaljer både foran og bak på veiven :

P1360137P1360140P1360151 P1360152

oljepumpe ( som har fått full utmåling og kontroll ) og rør :

P1360156P1360157

Det viser seg at selve rådene tar borti bl.a. inne i bunnpannen :

P1360217P1360219P1360221

Litt greit å sørge for tilstrekkelig klaring mellom roterende deler og blokk / bunnpanne 🙂

På med bunnpanne og sil :

P1360160P1360161

Klargjør for montering av topp med styrepinner og studs til topplokk :

P1360163P1360165P1360167P1360166

Pent og pyntelig !

Toppen har jeg montert og samtidig sjekket ut masse detaljer og mål.

Kontrollert at fjærer passer skikkelig på fjær tallerkener :

P1350996 P1350995 P1350992 P1350991

Kontrollert at alle fjærer har korrekt trykk ifht- høyde :

P1350999

sjekker de nye tetningene og passform :

P1360004P1360005P1360006 P1360007

Inn med ventiler , fjærer og låser :

P1360008P1360009P1360010 P1360011P1360012 P1360013

Toppen er fastskrudd med de nye studsene og korrekt moment med supplert ” pasta ” fra leverandør av studs :

P1360172 P1360171P1360173P1360174

Kam akslinger , shims og masse annet skal nå monteres :

P1360177P1360180

Nye bolter til kamdrev senter og drev :

P1360178P1360183

Kamakslinger og kambukker monteres :

P1360185 P1360184

Så starter en tidkrevende og meget nøye prosess med å installere kamdrev og vanos system etter en streng prosedyre for å få ting riktige :

P1360192siste motor montertP1360197 P1360198P1360649 P1360648 P1360644P1360204P1360205P1360656

Etter å ha trippelsjekket prosedyren og at alle bestemte elementer i den stemmer kan jeg puste lettet ut og montere videre resten av motoren 🙂

På med eksteriørmessige detaljer :

P1360232 P1360226 P1360224 P1360223

Ventildeksel og annet plukk  på :

P1360659 P1360652

Ser jo betraktelig bedre ut nå ?

P1360225 P1360662

 

P1360666P1360660

Her i sammen med en annen venn  i M-serien som EBB hadde oppdrag med å bygge :

P1360641

Motor er nå ferdig bygget og kunden kan hente den for å fortsette med sitt spennende prosjekt :

P1360236

EBB ønsker lykke til og takker for oppdraget 🙂

 

Skulle du ha behov for noe innen motorbygg ta gjerne kontakt for pris / levering.