BMW S38-B36 balansering av veivparti.

[ 15 juni 2014 ]

Fikk ett oppdrag her om dagen med å sjekke ut ett veivparti til en BMW entusiast som ønsket å få en skikkelig god balansefaktor på veivpartiet i sitt motorbygg.

Vi snakker om en BMW rekkesekser med motorkode S38-B36.

Det som skal gjøres er å få alle komponentene i veivpartiet ned til race spesifikasjoner når det gjelder balanseforhold i den roterende massen i motoren.

Her er det som dukket opp ved oppdragets start :

P1380038P1380037

Imponerende godt pakket i skikkelig trekasse til og med.

Flott når kundene virkelig tenker på at sender du noe så tungt så MÅ det pakkes skikkelig.

Komponentene kunden vil jeg skal sjekke ut :

P1380039

Ser at selve veivens overflate kunne vært og vil bli bedre :

P1380041 P1380040

Svinghjulet er maskinert for ny fler plate clutch og arbeidet ser bra ut :

P1380043P1380044

De originale utboringene for balanserings prosessen ser en ennå :

P1380045

Vi får se hvor mye vi må korrigere for å oppnå vårt nye krav til balanseforhold 🙂

P1380047 P1380046

Stempler og råder kommer ofte med sine egne ” Lapper ” i eskene som sier hva de veier,, LOL.

Ofte ikke mer verdt enn papirets vekt i milligram da tallene svært ofte ikke stemmer.

Alle balanseringsjobber hos EBB TECH starter med skikkelig vask og skrubb så også disse delen går inn i vaskeren :

P1380052

Legger merke til at veien er såkalt ” pinned ” både på svingningsdemper nav og svinghjulet.

P1380050 P1380049P1380059

En meget bra løsning som sikrer vandring på komponentene.

Før jeg kan balansere veiven må jeg først måle ut veivens overflater og sjekke at alle dimensjoner er korrekte.

Deretter må jeg rett av skruen i front da den er basen for selve avlesningen på gradene i rotasjon på veiven.

Jeg dreier den plan og rett i dreiebenken :

P1380053P1380056

Spenner veiven opp i balanserings maskinen og sjekker for eventuelle kast i veiven med mikrometer klokke :

P1380062

Den var meget bra og da begynner arbeidet med å logge flere spesifikke mål og taste dem inn i maskinen slik at den kan tolke veiven korrekt .

Spinner deretter i gang med første ” run ” og analyse :

P1380065P1380067

Etter første analyse er tallene slik :

P1380068P1380069

Vårt mål er 1,5 Gr / Cm som toleranse.

Vi ser at på venstre del av veiven er nå tallet 64.12 gr /cm og høyre side er 38,9 gr/cm

LANGT borte fra en skikkelig god toleranse.

Her ser du hvor mye krefter som er på ville veier ved lavt og høyt rpm område respektive venstre og høyre side på veiven :

P1380082P1380084

Eksempelvis er våre 9,18 gram hele 101.21 lbs ( ca 50 kg ! ) ved 8000 rpm !!

Dette kan vi ikke leve med så korrigering er absolutt nødvendig 🙁

For å nå vårt mål må vi  korrigere.

Venstre siden må vi ta bort 9,18 gram og høyre side 5,57 gram.

Det gjør jeg med utboring eller sliping av materiale fra veivens skinker på posisjoner definert av maskinen.

P1380071P1380073

Nye spinn og nye korrigeringer gir til slutt resultater som vi er på jakt etter :

P1380077P1380078

Alt under 1,5 gr/cm er mitt mål og det har jeg med letthet klart her og er fornøyd med selve veiven.

Nå kan du selv se hva slags krefter som er ute av kontroll på de samme turtallene som FØR korrigeringene :

P1380083P1380085

Utrolig mye bedre 🙂

Svinghjulet er nå neste ledd og det monteres. Du ser også de fine styrepinnene i veiven som låser svinghjulet presist fast :

P1380089 P1380079

Spinner opp for analyse og får avvik og angitt sted å korrigere vekten på med utboring :

P1380088P1380092

Gr/cm var hele 82,76 før korrigering. La oss se hva vi får når korrigering er ferdig etter siste analyse ferdig :

P1380090P1380095

0,84 gr/cm er godt under vårt 1,5 gr/cm mål så da er jeg fornøyd 🙂

Trykkplate til clutch er neste og den får samme prosess :

P1380097 P1380096P1380098 P1380099

Ble meget bra dette her !

Veiven får så en Nano-tech behandling ( EBB TECH er eneste i Norge som tilbyr denne prosessen ) og en Micro polish helt til slutt og da kan du se hvordan finishen ble :

P1380103 P1380102

Råder og stempler er nå vektjustert. Stempler seg individuelt imellom med pinner og råder fra ende til ende :

P1380104 P1380100

Her er det endelige resultatet av prosessen :

P1380111

Nå er det bare for meg å pakke delene like fint tilbake inn i kassene og sende tilbake slik at kunden kan montere ett bra balansert veivparti inn i sitt motorprosjekt.

EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med kult prosjekt 🙂

Skulle du ha bruk for noe arbeider med ditt veivparti ta gjerne kontakt for pris / levering.