Bmw / Volvo svinghjul balansering.
Alltid noe spennende og spesielt som dukker opp på benken hos EBB.
En entusiast mekker en Lotus Super 7 med Volvo turbomotor og han fikk behov for en spesiell løsning når det gjaldt clutch og svinghjul.
Hans Volvo svinghjul ( spesial lagd ) skulle matches til en BMW trykkplate slik at kraften fra motoren hans kom frem uten å bli grillet i sluring mellom svinghjul og trykkplate 🙂
Jeg fikk i oppgave å sjekke ut og eventuelt korrigere balanse kvaliteten i denne kombinasjonen av svinghjul / trykkplate.
Her er det jeg skal jobbe med :
Her har kunden til og med måtte justere litt på trykkplaten for at den skulle få plass uten å ta borti noe inni clutchhuset :
Her ser du selve svinghjulet. Ser ikke så gærent ut med fine styrepinner for clutchplaten maskinert inn på rette plasser :
Ved slike “justeringer ” , kombinasjons utgaver av mix med deler kan lett balanseforholdet blir for dårlig til ett skikkelig performance bygg.
Derfor er det viktig å vite hva balanse kvaliteten er og ikke håpe den er bra.
Jeg tar en del mål og spenner deretter først svinghjulet alene inn i balanserings benken :
Knotter inn data som maskinen trenger for å måle ut veivens balanseforhold.
Spinner opp første utmåling :
Maskinene gir meg presise tilbakemeldinger på hvor og hvor mye vekt som må fjernes for å oppnå ønsket kvalitet på arbeidene.
Jeg ønsker en full race spec på hjulet og da er målet 1,5 gr / cm toleranse.
Her ser du hva første utmåling viser :
Mer enn 121 gr / cm er jo milevis borte fra vårt behov. For å oppnå ønsket nivå må jeg fjerne , ved utboring , 8,7 gram fra maskinens anviste sted på svinghjulet og deretter en ny utmåling :
Jobber hele tiden nedover mot ønsket mål. Her etter andre korrigering og vis er at jeg nærmer meg målet med halvert gr / cm verdier :
Når jeg har nådd målet med svinghjulet monterer jeg trykkplaten for å korrigere også den til ønsket verdi :
Prosedyren er den samme her. Utmåling , anvisning av verdi og korrigeringer :
Denne var på nesten 60 gr / cm og vi ser etter ett par korrigeringer at jeg nærmer meg også her målet :
Siste kontrollmåling gjøres som komplett unit og merker bare for syns skyld trykkplatens posisjon ifht. svinghjulet.
Egentlig ikke strengt tatt nødvendig men gjør det allikevel 🙂
Her er svinghjul og trykkplate ferdig for kunden å avhente :
Vi har nå full kontroll på balanseforholdet , kunden kan trygt montere og få maksimal utnyttelse av komponentene uten uønskede vibrasjoner eller andre ulumskheter.
EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med dette kule prosjektet 🙂
Skulle du ha behov for noe arbeider med dine komponenter ta gjerne kontakt for pris / levering.