Bmw / Volvo svinghjul balansering.

[ 23 november 2014 ]

Alltid noe spennende og spesielt som dukker opp på benken hos EBB.

En entusiast mekker en Lotus Super 7 med Volvo turbomotor og han fikk behov for en spesiell løsning når det gjaldt clutch og svinghjul.

Hans Volvo svinghjul ( spesial lagd ) skulle matches til en BMW trykkplate slik at kraften fra motoren hans kom frem uten å bli grillet i sluring mellom svinghjul og trykkplate 🙂

Jeg fikk i oppgave å sjekke ut og eventuelt korrigere balanse kvaliteten i denne kombinasjonen av svinghjul / trykkplate.

Her er det jeg skal jobbe med :

P1440073

Her har kunden til og med måtte justere litt på trykkplaten for at den skulle få plass uten å ta borti noe inni clutchhuset :

P1440075

Her ser du selve svinghjulet. Ser ikke så gærent ut med fine styrepinner for clutchplaten maskinert inn på rette plasser :

P1440076P1440077

Ved slike «justeringer » , kombinasjons utgaver av mix med deler kan lett balanseforholdet blir for dårlig til ett skikkelig performance bygg.

Derfor er det viktig å vite hva balanse kvaliteten er og ikke håpe den er bra.

Jeg tar en del mål og spenner deretter først svinghjulet alene inn i balanserings benken :

P1440078

Knotter inn data som maskinen trenger for å måle ut veivens balanseforhold.

Spinner opp første utmåling :

P1440081 P1440080

Maskinene gir meg presise tilbakemeldinger på hvor og hvor mye vekt som må fjernes for å oppnå ønsket kvalitet på arbeidene.

Jeg ønsker en full race spec på hjulet og da er målet 1,5 gr / cm toleranse.

Her ser du hva første utmåling viser :

P1440082

Mer enn 121 gr / cm er jo milevis borte fra vårt behov. For å oppnå ønsket nivå må jeg fjerne , ved utboring , 8,7 gram fra maskinens anviste sted på svinghjulet og deretter en ny utmåling :

P1440083P1440088

Jobber hele tiden nedover mot ønsket mål. Her etter andre korrigering og vis er at jeg nærmer meg målet med halvert gr / cm verdier :

P1440089

Når jeg har nådd målet med svinghjulet monterer jeg trykkplaten for å korrigere også den til ønsket verdi :

P1440099 P1440097

Prosedyren er den samme her. Utmåling , anvisning av verdi og korrigeringer :

P1440092P1440093

Denne var på nesten 60 gr / cm og vi ser etter ett par korrigeringer at jeg nærmer meg også her målet :

P1440095P1440098

Siste kontrollmåling gjøres som komplett unit og merker bare for syns skyld trykkplatens posisjon ifht. svinghjulet.

P1440099P1440101

Egentlig ikke strengt tatt nødvendig men gjør det allikevel 🙂

Her er svinghjul og trykkplate ferdig for kunden å avhente :

P1440103

Vi har nå full kontroll på balanseforholdet , kunden kan trygt montere og få maksimal utnyttelse av komponentene uten uønskede vibrasjoner eller andre ulumskheter.

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med dette kule prosjektet 🙂

 

Skulle du ha behov for noe arbeider med dine komponenter ta gjerne kontakt for pris / levering.