Boltsirkel forandring på stikk-aksling

[ 3 oktober 2011 ]

På ett prosjekt jeg var involvert i kom en ut for problemet med feil boltsirkel på stikkakslinger bak ifht hjul og boltsirkel en ville benytte.

 

Stikkakslingen så slik ut før modifiseringsarbeidet begynte:

Her ser en fremre nav med sine 4 huller , lik det vi vil ha mens stikkakslingens 5 huller på helt annerledes boltsirkel.

Hmmm, dette må vi jo kunne gjøre noe med eller ?

ok , planen er lagt så la oss skride til verket.

 

Først måler jeg opp og kontrollerer hvor presise akslingene er maskinert fra fabrikk / er idag etter mange års bruk.

Bittelitt kast i form av noen få hundredeler er jo ikke så gale.

Her er mitt første trinn , dreie noen innpress emner

Som jeg igjen skal presse inn i akslingenes gamle bolthuller

Når de er presset inn fyrer jeg igang Tig èn og begynner arbeidet med å sveise dem inn

 

Dette ble jo ganske greit  :

Da bærer det inn i dreiebenken igjen for litt maskinering

Både fremside , bakside og senteret får gjennomgå og vi skal se senere hvorfor…

Jeg har nå montert akslingen i en chuck til dreiebenken og montert den hengende utover fresebordet , svingt hodet til fresen over og sentrerer med en klokke over det maskinerte senteret.

 

Nå kan jeg bare frese ut den nye 4-hullige boltsirkelen..

Til slutt legger jeg noen grader ved hullenes innganger

Siste trinn er å sjekke alle flater i dreiebenken for å kontrollere at alt er riktig og etterpå presser jeg inn pinnboltene som skal feste hjulene og

da er jeg i mål med å konvertere ifra 5 hull til 4 hull 🙂

 

EBB TECH kan være behjelpelig med ett variert utvalg av maskinerings tilbud og lurer du på noe så ta gjerne kontakt:)