Ca 18 DET 450 hk topp

[ 4 september 2012 ]

Jammen meg ramler det inn Ca 18 DET motorer og topper hele tiden hos EBB TECH.

Denne gangen var det en kjekk ung entusiast som kom innom for litt råd og vink mht sitt planlagte motorbygg.

» jeg skal bygge motor med 450 + hk og lurte på en topp og litt annet » , sa han.

No problemas svarte jeg og raskere enn jeg kunne legge på røret stod den unge herremannen i døren.

Han hadde tidligere hatt kontakt med ett annet motorverksted som hadde anbefalt ham å hone blokken og plane toppen ( De kunne ikke hjelpe ham med toppbygg men planing FØR han skulle få portret den DET kunne de gjøre for ham… ? ).

Blokken er ett kapittel for seg selv ( møkkajobb helt bortkastet for kunden ) som jeg kommer til å presentere i en annen artikkel men toppen som du ser her :

ble da altså den unge herremannen anbefalt og få planet FØR ( og til mer enn 1000 Norske kroner ) for det var det samme om du gjorde det før eller etter resten av arbeidene…sa de på motorverkstedet.

Hm , det vil si at dette motorverkstedet regner med at en overhodet ikke kan risikere å skrape opp topplokket i de mange påfølgende arbeidene i en full gjennomgang med portning , fresearbeider osv  og de har utrolig nok sikkert også regnet ut det forventede kompresjonforholdet FØR alt er klart til det… ?  Rett og slett fantstiskt !

Altså , planingen gjør en først og så lurer en etterpå om en må ta ventiler , seter osv. Alt for bedre inntjening muligens ?

Toppen var levert ferdig klar til bruk sa de  bare til å slenge på etterpå hvis han ikke skulle modifisere den med portningsarbeider etc :

Lurer på om de mente at det var best å også sørge for å levere den ut til kunde med pakningsrester , koksbelegg og skitt i oljekanaler samt skraper i hullene til ventiløfterne….?

Oki , la oss da demontere denne » klar til bruk » toppen videre :

-Ventilene lakk som siler i alle retninger. Ser en på de røde indikerte feltene ser en enkelt hvor lekkasjene på ventilene er.

-Ventilsetene i toppen bar preg av ovalitet , for brede seter og alskens merkeverdige skader og deformasjoner.

Altså i motorverkstedets øyne en topp du » bare slenge rett på om du vil » !

Kjempe proffesjonelt rett og slett.

En ting er å plane toppen uten å tenke på hva det vil si for kundens øvrige behov , men å levere ut toppen som

«klar til bruk» med disse påviste mangler er rett og slett respektløst for kunden.

EBB TECH tok imot oppdraget med å ordne til denne toppen for den uheldige unge Nissan entusiasten og her er litt av det som ble gjordt :

Full portningsjobb ( specs ihht resten av bygget ) med tilhørende fresing av radiekutt i seter og diverse tilpassninger med nye ventiler som kunden ønsket montert :

Planslip av topplokket med KORREKT overflatefinish ifht pakning som skal anvendes :

( noe motorverkstedet IKKE hadde utført eller engang giddet spurt hva kunden skulle benytte )

Toppen monteres med nye ventiltetninger og inventar valgt av kunden for sitt motorbygg :

Alle deler linet opp for siste inspeksjon og sluttvis montert i toppen :

Arbeidene er ferdige og resultatet ser du her :

Nå vil topplokket være i stand til å matche kravet de andre komponentene og prosessene stiller for ett slikt motorbygg.

 

EBB TECH takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektet.

 

Skulle du ha behov for noe arbeider med din CA 18 DET ta gjerne kontakt for pristilbud 🙂