cosworth 2WD Big-wing bunnpanne.

[ 21 november 2012 ]

Noen ganger er det gjerne behov for litt mer kapasitet på oljesumpen i motorer vi bygger.

Ford sine 4 sylindrede Cosworth motorer finnes i både 2wd og 4 wd utgaver.

Begge motorenes bunnpanner lar seg modifisere for litt mer oljekapasitet slik at vi kan bedre kotroll på temperatur og trykk på oljen.

Kjører du på bane og litt generell herjekjøring vil en utvidelse av slike bunnpanner , eller Big-wing konvertering være lurt.

Da har du som regel mer olje tilgjengelig rundt pick-up rørert til enhver tid og litt mer volum blir ikke motoren så fort varm og det kan jo være greit.

EBB TECH modifserer både 2wd og 4wd bunnpannene så la oss ta en titt på en slik modifisering.

Her er hvordan en helt original 2wd bunnpanne ser ut :

Olje ligger i ett firkantet rom i bunnpannen med ett enkelt skvalpeskott nedi.

( EBB modifiserer også disse skottene ved noen motorbygg.)

Undenifra ser vi at det er mulig å bruke de 2 sidene på pannen for å legge til våre ekstra ” badekar ” som skal romme mer olje :

Sånn ca som dette her skal jeg mekke inn 2 sidestykker :

Men først må jeg demontere ut alle komponenter inni og utpå pannen for deretter vaske og koke ut absolutt ALLE rester av olje og fett / smuss :

Delene jeg trenger lager jeg av aluminiums biter som jeg har forhåndsbestemt størrelsen på via måltaking så jeg lager noen sjablonger i papp :

Deretter er det frem med vinkelsiperen og kapper ut biterne jeg trenger etter først ha overført dimensjonene via en tusj fra pappbitene jeg lagde :

Ikke noe hight tech arbeide men ting bør jo passe sånn noenlundenår en har kappet bitene til…

Så begynner første del av sveisearbeidene  med å lage endestykkene så Tig-maskinen hos EBB spennes igang :

Endestykkene er nå sveist og jeg kapper da ut plass til dem i bunnpannens sider :

Alt klart til siste del av sveisearbeidene og fintilpassning er ferdig :

Tig`en går :

 

Se der ja , nå begynner vi å nærme oss målet :

Men EBB TECH tar det litt lengre og tilbyr sine kunder en pulverlakk option for dens om skal matche litt mot annen finish i motorrommet  så denne skal bli ” satin-black ” så det bærer avgårde inni ovnen hos EBB for herding av pulverlakken jeg har påført :

Da var den modifiserte pannen vår ferdig bakt i ovnen , bokstavelig talt og finishen skulle vel være grei nok på den nå :

klar til utsending til kunden som nå kan kose seg med å montere en pen og modifisert Big-wing utgave av sin 2wd bunnpanne, til og med ferdig pulverlakket etter eget ønske :

 

Skulle du ha behov for slik modifisering på din bunnpanne ta gjerne kontakt for pristilbud / levering 🙂