Cosworth ex-manifold restaurering

[ 21 mai 2012 ]

Hvor mange Cossy eiere har vel ikke erfart at deres originale støpejerns grenrør lekker i flensene ?

Disse grenrørene er meget gode utgangspunkt til prosjekter med ganske så bra tall på effekt og ikke minst Nm.

Så derfor tilbyr EBB TECH en komplett restaurerings prosess for å få disse grenrørene tilbake til sin opprinnelige stand , rette uten lekkasjer og også fine i utseende.

Etter en sprekk kontroll av manifolden går jeg igang med oppspenning av delene i plansliperen og det kan virkelig ta litt tid hvis en ikke har jigg som jeg har lagd til formålet.

Her begynner jeg med den ene siden på nedre del av manifolden  , den som ligger mot turboen :

Her er det ofte skjevheter og masse gravrust som er greit  få bort når vi ønsker en tett overflate mot turboen.

Når den er planslipt og fin tar jeg og snur den og planer andre siden :

Den ble strøken og plan etterpå akkurat som andre siden.

Nå er det tur for de 2 sidene på selve manifolden og da begynner jeg med å plane nedre del , som er flaten som tetter mot den løse delen vi nettopp planet :

Underveis dobbeltsjekker jeg oppspennet slik at ingenting løsner og blir rene prosjektilene…

Til slutt er det anleggsflaten mot toppen som skal tas og den er som regel skjev så det rekker :

Her ser en hvordan manifoldens ende IKKE er i plan med resten av manifoldens anleggsflate mot toppen.

Utrolig mange Cosworth manifolder blir desverre bare montert rett på , selv nybygg av høy kvalitet , mens de ennå er alt annet enn plane og tette. Man prøver å kompensere med å trekke alt for hardt til pinnbolter med samme triste resultat hver gang : knukne pinnbolter og som regel topp av for å reparere dette…

Ferdig planet ser det slik ut :

Nå får alle flater mulighet til å holde tett og vi kan utnytte eksospulsene til fremdrift istedenfor irritasjon og lekkasjer.

Til slutt må ting jo se bra ut og EBB TECH behandler manifold deler med spesial varmebestandig coating for fint utseende og rustebeskyttelse.

Nå er manifolden klar til dyst og du kan få mange tusen nye km ut av den uten lekkasjer eller andre problemer 🙂

 

 

Skulle du være i behov av restaurering av din manifold så ta gjerne kontakt for pristilbud 🙂