Cosworth YB topp overhaling.

[ 18 september 2014 ]

Av og til så lurer jeg på om jeg er den eneste som holder på med disse motorene.

Slik føles det ofte når antallet henvendelser på disse motorene blir for heftige.

Spørsmålene hagler på både telefonene og på mailen om alt ifra knekte pinnbolter til defekte veiver.

Toppene i disse motorene begynner å få noen år på nakken så det er alltids litt av hvert å finne når kundene sender dem inn for litt sjekk og stell

La oss ta en ny liten titt på ett lite prosjekt som en kunde kom med forleden.

P1430878

Ankom i en pen liten kjøtt-kasse med plastikk-wrap 🙂

Tja , hva kan være galt med denne lille klumpen med aluminium mon tro ?

Eieren hadde fått en del problemer med toppens ventiltetninger , styringer og litt av hvert.

Kan se at den har gått muligens med litt lite glykol i kjølevannet , da den har typiskt grums / korrosjon som er synlig i kjølekappens indre gemakker :

P1430884

Ser på siden av anleggsflaten hvor eksosmanifolden har vært montert at det har vært lekkasje der og da tror jeg eksosmanifolden  hans også er litt skjev :

P1430879

Vi ser det mørke feltet rundt eksosport nr 2. Det er misfarget av utgående avgasser ved lekkasje mellom topp og manifold.

Ser vi nærmere ser vi klassisk YB topp problem , knekte pinnbolter i eksos :

P1430881 P1430880

Disse pinnboltene kan være ett rent h…. å få ut hvis en bare har ett vanlig bor og hånd maskin til hjelp.

Faktum er heller at de ofte er knallharde ( herdet ) av kald / varm sykluser over lang tid så de blir omtrent umulige å bore enkelt ut.

Før jeg går i gang med noe som helst måler jeg høyden på toppen med ett enkelt digitalt skyvelære :

P1430885

Det fordi mange Cossy topper i dag har utrolig mye historikk gjennom årenes løp og ikke sjeldent finner jeg topper som dessverre ikke er mulige å rehabilitere etter drøssevis med planslipinger osv bak seg.

Her var målet greit for videre arbeider så da begynner jeg å demontere kam bukker og kontrollerer dem visuelt for skader :

P1430886P1430888

Litt små riper og smuss men det skal jeg klare å ordne opp i litt senere i prosessen.

Ut med ende pluggene i oljegalleriet ( svært ofte utelatt av motorbyggere ) og jeg tror de feste skjønner hvorfor når en ser skitten tyte ut av kanalen her :

P1430893

Dette vil jeg ikke skal sitte igjen inni der etter mine arbeider er ferdige 🙂

Demonterer så ut ventiler med tilhørende fjærer etc :

P1430896P1430898

Ser fort at både eksosventilene og innsugsventilenes anleggsflater er dårlige med sår og pitting :

P1430897 P1430899

Samler alle ventilene i denne hendige holderen her :

P1430902

I selve ventilsetene ser en det samme , groper og spor etter mange års slit :

P1430901P1430900

Dette ordner jeg også til senere 🙂

Napper ut de gamle ventil tetningene med en spesial trekker :

P1430903P1430908

Når alle komponenter er ute av toppen skal jeg rense og vaske topplokket samt delene skikkelig.

Oljekanalene i toppen får seg også en gjennomgang med spesial børster :

P1430910P1430911

Jeg gir meg ikke før toppen ser sånn ut , ren og pen :

P1430914

Toppen kjører jeg så gjennom en trykk test på 20 minutters varighet og den blir godkjent for videre prosess.

Sjekker ut ventilenes klaring i styringene og her var det MASSE slark :

P1430918 P1430917

Her behøvde jeg ikke engang å hente mikrometer for å måle om slarken var for stor,,den var veldig stor.

Da driver jeg ut de gamle styringene og ender opp med 16 stk på bordet etterpå :

P1430919P1430920

Kunden har selv kjøpt inn noen ( merkelige ) styringer han vil jeg skal benytte. De var billige E-bay deler.

Slik ser de ut :

P1430912P1430913

Hm,,skeptisk !

Ser en på dem side ved side merker jeg meg at de ikke har maskinert inn spor for låseklips og anleggsflaten hvor tetningen skal sitte har særdeles små mothold ifht. dyrere kvalitets styringer i rett materiale :

P1440104P1440105

Men jeg merker meg noe annet også og det er dette her :

P1440109 P1440107

Innvendig diameter på de nye styringene er helt feil.

Eksos ventiler på denne har 8 mm stamme og innsug 7 mm stamme.

Kundens sine styringer er jo ca en halv mm mindre innvendig enn kvalitets styringer.

Nytter lite at de er billige hvis de kun er » semi-finished » og en må betale en mann masse penger for å gjøre den resterende jobben med å bore dem ut , som er meget krevende arbeide .

Skikkelige styringer behøver kun en lett brotsjing på noen få hundrere etter montering , ikke timesvis med sntrering av spesial verktøy og boring før endelig brotsjing 🙁

Nei , vekk med disse jalla styringene og inn med skikkelige kvalitets styringer med riktige mål og materiale :

P1440110

Før en kan montere de nye må en bytte låseklipset over fra de gamle til de nye :

P1440112

Så prepper jeg styringene litt og benytter en spesial væske for knirkefri montering av styringer :

P1440113P1440114P1440115P1440116

Neste oppgave er å brotsje de nye styringene slik at de får riktige dimensjoner mot ventilstammene :

P1440121P1440122

Nå er turen kommet til ventiler og ventilseter.

Jeg har renset ,polert og slipt alle ventilene :

P1440013 P1440010P1440014 P1440015

Alle groper og ujevnheter i sete arealene er nå borte og vi kan få helt tette ventiler når vi nå skal frese ventilsetene i toppen.

Prepper med litt blåfarge som gjør det litt enklere å følge med på selve frese arbeidene når jeg kutter nye ventilseter.

P1440123

Frem med litt spesial verktøy for fresing av nye og mer effektive ventilsete kombinasjoner :

P1440124P1440127P1440140P1440135

Her er resultatet med anlegget kontrollert på både ventil og i sete :

P1440136P1440142

Nydelig rett og slett 🙂

Når alle seter og ventiler er tilpasset skal jeg re-etablere høyden som ventilstammene har. Det for at de hydrauliske elementene ( ventilløfterne ) skal få optimal arbeidshøyde å jobbe med.

Da måles høydene ut med mikrometer som her både på innsug og eksos side :

P1440149 P1440147

Måler og justerer etter hvert inn de rette høydene :

P1440146 P1440144

Så husker vi at denne toppen hadde noen knekte pinnbolter og de må jeg ordne til for kunden.

Den delen av pinnbolten som er inni skal jeg frese ut og etterpå erstatte med skikkelige gjenge innsatser som er mye sterkere enn det opprinnelige godset.

P1440151

Først måler jeg ut dybden som jeg skal ned til og plotter litt inn i cnc fresen min.

P1440152P1440153

Det fordi freser jeg inn i kjølekappen som er i bunn av gjengepartiet får vi ett problem med vann som lekker ut gjennom pinnbolt hullet 🙁

Freser ut med en skikkelig Carbid 4-skjærs pinnfres da disse pinnboltene kan være knallharde og  jobbe i .

Men en må være rimelig flink for hvis du freser for langt ned så vil bunnen av den originale pinnbolten bare snurre rundt og rundt og bli presset inn i godset i bunnen av hullet og slite seg gjennom aluminiumen og vips har du ett herlig hull rett inni vannkappen.

P1440154P1440155

Så du skimter på høyre bildet denne lille tappen som kan ødelegge dagen din.

Plukker den fint ut med en hjemme mekket magnet på en stang :

P1440156P1440157

Det er takket være direkte avlesning på displayet at dette blir enkelt å gjøre 🙂

Mine flotte freste huller skal jeg så lage en liten forsenkning da innsatsen krever det for korrekt montering :

P1440158   P1440163

Det er nemlig en liten krage på innsatsen som skal ligge nedi forsenkningen :

P1440164

Setter nye gjenger for innsatsen og monterer deretter innsatsene :

P1440165P1440166

Ble jo riktig så bra :

P1440168

Da begynner jeg å nærme meg slutten på arbeidene.

Toppen skal nå plan freses til riktig finish og helt plan og jeg sjekker kontinuerlig med mikrometer klokke hva jeg tar av toppen :

P1440169P1440191

Danderer litt på hjørner og huller :

P1440172 P1440171

Små detaljer men en del av helheten i en skikkelig utført jobb 🙂

Inn i delevaskeren en siste gang før montering :

P1440173

Jeg kan lett spandere på meg noen detalj bilder :

P1440177 P1440175

Ser litt bedre ut nå ?

Her ser vi komponenter som skal inn i toppen.

Kunden har valgt å gå for min egen løsning på dobbel ventilfjær løsning med innlegg av innerfjær. Enkel og effektiv måte å forhindre ventilflyt og merker i stemplene :

P1440179P1440180

Drop in løsning til en billig penge :

P1440182

Jeg sjekker alltid fjærtrykk mot høyde på ALLE fjærene :

P1440183

Litt tidkrevende men jeg slipper ikke noen halv sløve fjærer igjennom nåløyet !

Inn med litt fjær skåler og ventil tetninger som monteres med RIKITG verktøy som IKKE skader tetningene ved montering :

P1440184P1440185P1440186P1440187

Trippelsjekker at tetningene er helt uskadde FØR jeg legger i ventiler :

P1440189

Oljer opp styringer og ventilstammer og så putter jeg ventiler inn i styringer :

P1440190P1440192

Sjekker at tetningene er ok og legger deretter inn fjærene :

P1440193P1440194

På med låse plate og inn med låser som også de blir sjekket nøye for korrekt montering :

P1440195P1440199

Her er det ikke lengre noe smuss i oljekanaler og ende pluggene låses fast :

P1440200

Har ordnet litt i kam bukker og annet dill :

P1440201P1440203

Da , endelig er jeg i mål og kundens topp er nå rehabilitert og klar for bruk.

Ett par bilder viser jo klart en kvalitets økning  :

P1440178P1440205

Her er den klappet klar for utsending til kunden :

P1440204

Det skader aldri å legge litt sjelen inn i det man gjør selv om det bare er en helt ordinær standard overhaling ..

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med prosjektet 🙂

 

Skulle du ha behov for noe arbeider med ditt topplokk ta gjerne kontakt for pris / levering.