Ebb`s lille Buggy.

[ 18 januar 2012 ]

Undertegnede startet med dette prosjektet for lang tid siden og det er for lenge siden avsluttet også.

Men siden så mange har spurt om jeg ikke kunne legge frem litt bilder og sånn om den så gjør jeg det her.

Haugen av en bil ble kjøpt inn som ett rent impulskjøp i 2003 , hvis jeg ikke husker helt feil ,  da jeg ville ha ett nytt lite kult kjøretøy som jeg kunne dra på butikken med for å kjøpe is og kose meg på fine dager ute i det blå med ratt og bil.

Neppe ante jeg at nettopp denne lille usystematiserte samlingen av masse rare deler skulle bli til så mye glede ( og sikkert forargelse for noen…ha.ha ) for meg som entusiast.

Kjerren startet sitt liv opprinnelige liv som en boble som igjen ble transformert til en ” Beach Buggy “.

En kan godt si at den lille andungen slett ikke ble pen men den ble stor å sterk så det rakk.

 

Her er noen bilder ifa den spede starten hvor det meste ikke funket i det hele tatt :


En trist og sliten liten andunge med 1600 motor og hypergrom eksospotte , amcar dekk og tidsriktig dingel dangel overalt.
Slik den var gikk 0-100 unna på fantastiske 10,8 sekunder og det var jo ikke værst for en liten andunge uten noe badekar å vokse i….

Så var det igang men en hyggelig vårsesong med strandturer , iskremturer og selvfølgelig måtte jo doningen prøves på den lokale banen hvor alle de gromme og raske bilene var.

Legg merke til den ultra-lave bakkehøyden og de fantastiske banedekkene…ha.ha

Ikke ville den svinge , ikke ville den bremse og slett ikke ville den kjøre racerfort som alle de store gromme bilene gjorde på banen,,,snufs.

Huttemegtu , hva har jeg nå rotet meg opp i , tenkte jeg stille for meg selv.
Vil denne haugen med plastikk og metall overhodet la seg utvikle til noe bedre ?
Vel , har man sagt A så kan man vel egentlig bare gå i gang og rote frem ett eller annet alfabet og fortsette…

Nå skjedde det så mye på kort tid den første stunden men jeg husker nå littegrann selv om både grå hår og valpefett sitter løst på kroppen.

Noe av det første jeg gjorde var å luske rundt i noen av mine favoritt containere i søken etter alt som kunne ligne på noe som kunne forbedres , hamres eller modifiseres mot ett første mål : Mer punch i kverna baki der !

Den stakkars lille 1600 ble denget og lempet ut kjappere enn kjapt og frem med alle deler jeg kunne snekre i sammen for å lage denne kreasjonen her :

WTF tenker nok mange her nå,,,,og ja det gjorde jeg også når jeg vridde nøkkelen om første gangen og den malte som en kjærlig katt.

Denne motoren ble lagd av det som lå og slang og det som ble funnet i diverse containere og skrothjørner. Men det var akkurat det som var poenget , vise at det er fullt mulig å gjøre det på denne måten og ennå få greie resultater.

Her er den fantastiske smørbrødslisten på high classed shitparts som utgjorde bygget :

-1 stk original T4 transporter blokk modifisert inni med skvalpeplater , mekket oljepumpe og mekanisk gjenbrukt bil-x kamaksling funnet i en container til ett lokalt bilcrossteam.
-Påsveiste original stempler for å hjelpe kompen opp i 11,9 :1
-ihjelslipte originale veivstaker
-Flowportrede ( i flowbenk ) originale firkantport 2.0 l T4 topper med volvo ventiler og diesel motor ventilfjærer med attåt.
-omorganisert fordeler innmat , type 009 og biltema sine kule metallkjerne kabler og moped plugghetter.
-hjemmelagde matboks innsug tigsveiset i lunchpauser.
-2 x 36 mm Ford Sierra forgassere
Halv v8 motors ” header ” ( grenrør ) vrengt , hamret og sveiset til å passe motoren. ( 2 timers prosjekt )
-sykkelwaiere og volvo gassoverføringshjul
-Mazda 323 dynamo og en Fiat radiatorvifte.

Ellers er motoren KUN oljekjølt med litt mer olje enn originalt i og den pumpet i denne utførelsen ut 168 HK i motor. Ett herligt minne fra denne sesongen er de utallige diskusjonene som utartet seg på nettet da zillioner av besserwissere diskuterete opp ned og i mente at det ikke var mulig å kjøre denne på bane runde etter runde uten luftkjøling via vifte , deksler og det hele,,,imens kjørte jeg hundrevis av runder nettopp som på bildet ,,,helt uten vifte…ha ha ha.

Kostnad på motor,,,nesten ingenting.

Denne motor overasket meg utrolig på både holdbarhet , turtallsvilje og effektproduksjon ifht kroner utlagt.

Det mest dramatiske som hendte denne sesongen var vel dette her , alle svinghjulsboltene snappet rett av :

Så da var det jo ut på bane igjen hvor jeg pent og pyntelig stilte meg bakerst i køen for å ikke bli for pinlig frakjørt som sist :


Tja,,,den flyttet seg så sannelig betraktelig mye kjappere nå , rundetidene sank med mange sekunder men kjøreegenskapene var jo som en rulleskøyte på is.

En kjapp tur innom ett autoslalomløp ga gode resultater og noe street legal dragracing samme sesongen ga vel ikke følesen av å sitte i en ultra rask bil ,,,,heller en uorganisert haug med deler som ville mer…

Året etterpå hadde jeg allerede herjet frem endel nye planer og først ble det nye dempere fra Bilstein , en eller annen form for krengningshemmer klarte jeg å tviinge på foran :

Utprøving av såkalte R-dekk for gatebruk skulle det også bli.

Bak og foran ble det skivebremser mekket isammen av alt mulig snodig og det mest effektive lille trikset av alle ; Stålwaier mellom støtdempernes innfestninger bak som forandret karakteristikken på fjæringen bak ifra en halt kamel til en interressant nye dimensjon og med økt potensiale for kurvetaking :

Ny motor ble også hamret i sammen med enda mer gamle råtne og utrangerte bil-x deler og gamle stempler fra amerikaner , sylindre fra lastebil og gud vet hva.

Den ble en knall suksess helt til turtallssperren ble flyttet litt for høyt og da så det slik ut etterpå

Knus og knas rett og slett men nesten forventet med gjenbruk av ting funnet i cotaineren hos både den ene og andre.

Denne motoren er jeg rimelig overbevist om lå tett oppunder 200 hk men jeg kom aldri så langt at jeg fikk målt den. Men den klarte med letthet 7500 rpm med sine 2400 ccm3. Fremdeles med gamle gassere , oppspiste kamaksler og volvo ventiler i toppene.  8500 rpm likte den ikke og takket for seg med ett skikkelig kaboom på sletten på Revebanen.

Det ble endel eksprimentering mellom flere motorutgaver denne sesongen men den ” gamle ” ble også benyttet.

De første tegnene på en evigvarende girkasse jamring etterhvert som motoreffekt økte kom snikende :

Disse var i en periode  nesten like naturlig å skifte som alle tennpluggene den gnagde i seg med de fantastiske hjemmemekkede gasserne fra Ford og matboks designet på innsugene.

At undertegnede snart så disse delene her i sine små drømmer om natten skyldtes at en original kasse stort sett tålte under 100 hk før de tok kvelden og at jeg snoket inni alle gamle boblekaser jeg kunne finne for å finne noe fornuftig å gjøre med dem slik at de kunne tåle mer:

Det mest high-tech inspirerte som entret scenen på kjerren dette året var vel denne her tror jeg :

Ett fantastisk smalbånds lambdameter,,,,,helt ubrukelig men den var jo kul å se på…

Ble allikevel endel magiske øyeblikk bak rattet på både gate og bane denne sesongen.

På autoslalom begynte ting å bli litt artige:

En liten filmsnutt ifra en av rundene :

 

VIDEO : AutoslalomEBB512Kbps

 

Slik ble resultatet for buggyhaugen på deltakelse i 2004 sesongen på Autoslalom :

http://www.autoslalom.no/2004/stavangercupen/liste.htm

Fra siste til første plass på alle løp i den første hele sesongen,,,merkelig nok så var plutselig “Donald ” bilen litt mindre artig blandt de ivrige autoslalom høvdingene som stort sett tidligere hadde konkurrert med seg selv….

 

Etter denne sesongen lurte jeg på om Badekaret , som den nå hadde blitt døpt til , lot seg transformere til noe helt spesielt. Noe som,,,nja ,,,,virkelig ville gi følelsen av å være noe helt for seg selv.

Jeg ville kjøre på gaten , delta på banetreff , dra på turer med den , kjøre autoslalom og også herje på dragstripen på street legal.

Ville det være mulig å få til , alt dette i en dagligkjørt liten haug av plastikk og ymse deler ?

Det var 3 hovedområder som da måtte ordnes skikkelig :

1. Chassiet var for mykt  og vridde seg i alle retninger under banekjøring etc.

2. Gir overføring elendig og pga vridininger i chassi aldri presis uansett hva en gjør.

3. Motoren måtte bli litt mer seriøs og bruken av ” gratisdeler ” ifra containere muligens litt mindre.

Pluss en zillion andre små detaljer som til da viste seg som små Gremliner hele tiden.

Første del , stive opp var enkel , skaffe litt rør , plater etc og bare sveise inn litt forsterkninger på chassiet , geartunnell , fester oppgraderes og en sånn ca bur arrangement innsveist.

Andre del , få bukt med elendig gearsystem viste seg å bli ett mareritt men til slutt endte jeg opp med bl.a dette her som kurerte det meste av gruffen :

Litt av hvert med en spesiell gearshalter som bare kan skiftes i lengderetningen , ingen H-mønster , stag direkte fra den inn i kassen og stivt chassi så ble det veldig bra. Denne har såkalt utlagt revers også slik at en aldri kan få koblet inn revers eller bomgire til revers uten at du skal i revers.

Girkassens innmat ble ett sammensurium av diverse VW boblekassers deler hvor jeg tok det beste fra flere typer og mixet det isammen til en så sterk kasse som overhodet mulig med originaldeler :

Her har jeg Tigsveiset hubbene  til drevene i kassen slik at de ikke “slipper ” og dreier bedre klaringer til shaltemuffene:

River noen nålelagre i fillebiter og putter nålene inni akslingene hvor det originalt er ett rullebur i plastikk og bare halvparten så mange ruller og setter inn stål-skifte gafler fra andre type kasser:

Tredje del : motor  ble ett helt kapittel for seg selv.

Her ville jeg leke frem ett nytt konsept med bruk av mye rart som forhåpentlig skulle bli til noe bra.

Ordnet noen nye topper med større ventiler ,

Monterte ett nytt delvis hjemmemekk datasprut med spjeldhus , inne her lå da altså ” Pedro “,,,hjernen til det hele samt endelig en skikkelig kamaksling i helt nytt materiale , ikke gammelt resirkulert bilkross stål.

Nytt hjemmemekket eksosanlegg av et DIY kit fra amcar kjerre , modifiserte blokkdetaljer og til slutt hvordan haugen så ut ferdig :

De to viftene er kun for å kjøle motoren i depot og ved køkjøring i by. De er ikke nødvendige ved banekjøring ol da motoren er helt oljekjølt via disse her 2 kjølerne i front :

Klarte også å somle meg til å hullborre skivene for bedre kjøling,,og ja,,,,alt funket særdeles bra etter planen skulle det vise seg…

Sesongen gikk og gud så mye morro det ble :

Ett lite besøk på Gatebil i Kristiansand  og gatebilbabes ga klemmer og fine pokaler med både 1ste plass i Super Stage  , semifinale i dragracingen og ” car of the show ” premier.

Total seier i Autoslalom cupen , igjen , riktig så gøy.

Mange hadde lite tro på at dette lille badekaret ikke ville fungere så bra på store og lange baner som på Autoslalom og mindre baner så jeg tok en tur til Våler for å prøve den ut litt der :

Siste bilde var vel heller mer en indikasjon på hvordan det gikk. Runde etter runde etter runde med kjøring viste alt for godt for mange at Buggyen var en hard nøtt å knekke.

En liten filmsnutt som jeg husker jeg snekret frem for anledningen :

 

VIDEO : Vaalerkill1

 

Her er en notis sakset ut av Gatebil-magasinet :

 

Denne sesongen viste Buggyen seg også å bli den raskeste gateregistrerte bilen på den lokale Reve-banen som hadde kjørt der noen gang.

Det var vanlig å ta tiden på kjørerne på 2 runder ifra stillestående etter felleskjøringen der ute på kjøredagene.

De forskjellige klubbene rigget opp optisk elelr annen tidtaking og som en del av førertreningen prøvde flere og flere å presse ned tidene.

Dette året forbedret jeg tiden på disse 2 rundene med mer enn10 sekunder fra første gang jeg deltok på dette her

Street Legal drag ble det også tid til og en hyggelig seier i klassen min , til og med i pøsregn !

Du kan godt si bilen ble brukt ganske så allsidig :

Neste år var nesten en ren fortsettelse i samme spor bare at girkassene haglet så en skikkelig kasse ble mekket i sammen om vinteren :

Kanskje skulle dett nå bli “heftig ” nok til å vare en stund ?

Motoren fikk en ” Evoluzione ” prosess den og med litt her og der og det resultertejo da selvfølgelig i dette her ganske direkte :

Snipp snapp snute , input-shaft ute !

Det begynte å bli ganske så greit med pulver i motoren nå og etter enda mer gearkasse jobbing bare måtte jeg finne ut hva 0-100 km/t tok av tid.

Til det så brukte jeg mange dingser og den som var villig til å gi meg best tall var denne gps dingsen her :

På denne ble det vist at 0-100 km/t gikk på 3,62  sek !

1/8 mil drag gikk unna på 7,64 sekunder.  (1/4 milen resultat er som følge av bremsing før distansen oppnådd)

Er det ikke kjekt med slike fantastiske elektroniske dubbeditter…ha.ha.

Må bare få legge til at sjeldent har jeg ledd så mye av alt hurumheien som fulgte etter disse tallene her…..en ren fornøyelse

Autoslalomen gikk på skinner med totalseier i alle løp , igjen :

http://home.lyse.net/nms/naf_svg_06.html

Mens ett nytt besøk , denne gang til Rudskogen virkelig viste hva doningen var i stand til og det kan du titte litt på i denne videoen :

 

VIDEO : EBBrudskog

 

Denne sesongen ble det kjørt ganske mange tusen km på gaten og haugevis av runder på bane og jeg var meget fornøyd med det meste.

Etterhvert ble det flere modifiseringer på kjerren og neste sesong var enda en utgave av motoren denget inni , denne gang med diverse små detaljer modifisert .

Egendefinert kam for mer punch i bunnen og andreprofiler på ventilene som også er mindre !

Lagde meg ett sett med nye topper men mye mindre ventiler enn fjoråret og jeg fant ut at pga slitasje i gasstag-overføringen ( ovalt ) hadde jeg ikke kjørt med mer enn 80 % gass-spjeld åpning hele forrige sesong…

Her en liten snutt av cnc maskineringen på de nye toppene :

 

VIDEO : EVOtopper

 

Hvem kan vel glemme denne lille modifiseringen som  Buggyen fikk neste sesong :

Da jeg var i behov av en enda mere effektiv og solid oljekjøler i front så bare mekket jeg frem en av en gammel intercooler og det funket utrolig bra. Sjeldent har jeg hatt så mye glede av også alle reaksjonene denne ga i form av meninger og diskusjoner på nett…virkelig gøy !

Når alt dette var satt litt i system kom det virkelig litt resultater frem og her kan du være litt med på ett par runder på Reve-banen i Rogaland :

 

VIDEO : WannaRide

 

Denne sesongen satt Buggyen en ny ” banerekord ” på Reve  banen med 2 runder ifra stillestående :

1.37.48  som ENDA ( Juni 2012 ) står som raskeste tid en gateregistrert bil har klart å kjøre på denne banen på disse 2 rundene.

Autslalomen gikk glimrende med seire  i alle løp også denne sesongen med sammenlagtseier i Stavangercupen igjen.

I Kristiansand var det ned på Gatebils treff og hvem sa det ikke gikk å drifte & burne med en buggy ? :

En pitteliten filmsnutt av det :

 

VIDEO : Buggydrift

 

Sammenklippet snutt med diverse action :

 

VIDEO : Ebbomania

Slik var Buggyen plutselig blitt transformert til en riktig så kjekk liten bil.

Ingenting ble uprøvd og hvert år kom der nye utfordringer og ikke minst løsninger på bilen.

Noe av det siste jeg kan huske kjerren var med på ( da i lånt bil ) var kjøring på Rudskogen hvor kjerren kjørte flere hundre runder i løpet av en helg.

Her er en  filmsnutt av det :

VIDEO : EBBgatebilvåler10

Her ble også kjerren likt av mange da den ble kåret til ” CAR OF THE SHOW ” noe som jeg satte stor pris på og TUSEN TAKK for det alle sammen 🙂

Forøvrig ble det litt mange av dem etterhvert som badekaret herjet rundt på baner , autoslalom , street legal osv :

Denne reisen med dette lille kjøretøyet er nå over og kun minner står igjen.

Utrolig mange minner og gleder og ikke minst erfaringer lært med utviklingen av denne lille stygge andungen til ,,tja ,,,hva skulle man kalle det hvis ikke ” Ebb`s lille buggy ” 🙂

Jeg avslutter denne historien med denne filmsnutten hvor buggyen selv spiller siste akt med sin herlige motorlyd , vibrasjoner og ikke minst den nydelige SJELEN dette entusiastkjøretøyet hadde :

 

  VIDEO :Ebbuggy

 

Jeg vil samtidig benytte disse små linjene til å rette en stor takk til min familie , min bror , alle venner og medentusiaster som alltid stilte velvillig og positivt opp for selv den minste lille ting underveis med prosjektet og bruken av den 🙂

TUSEN TAKK !