EBB`s Yoda prosjekt.
Etter at støvet hadde lagt seg med Buggyen som prosjekt begynte det å klø litt i fingrene til EBB etter noe nytt å rote med.
Noe,,hm,,helt spesielt gammelt vræl og helst noe i “bestemor sin gamle bil” stil skulle det bli.
Etter å ha vrengt og vrikket ut riktig så mye snodigt av Buggyen måtte det jo kunne la seg gjøre å hjemme mekke mer på ett annet kjøretøy , skulle en tro..
Har vel kankje alltid hatt litt sans for retro-japser og helst de små kjedelige hatchbackene som bestemorene kjørte på handleturer med.
Så da kom plutselig dagen der hvor ett nytt prosjekt stod på tunet og den så slik ut :
Jepp , en skikkelig god gammel Toyota Starlet RWD ifra svunne tider.
Kjørt av en gammel mann og egentlig ganske så fint i holdt alderen tatt i betrakting.
Flott interiør med manuell gir og fine farger i stoffsetene :
Kule instrumenter , yaiks !! :
Noe av det trivelige var fraværet av rust i større mengder.
Kun litt overflaterust på lakk i hjulbuer og litt brunfarge under dørene men ingen huller eller andre overaskelser noe sted :
Rett og slett en liten skjult perle skulle det vise seg 🙂
I motorrommet har denne tassen jobbet jevnt og trutt i mange år helt problemfritt ifølge den eldre kjekke herremannen som eide den :
Kjøreturen hjem etter kjøpet var en ren fornøyelse og den tok turen på strak arm og ga en uforglemmelig opplevelse i reneste tidsmaskinen 🙂
Vel , hva skal man så da begi seg ut på med denne lille , gamle og slitne Japaneren mon tro ?
Jeg kan garantere ett og annet hevet øyenbryn mens dette prosjektet skrider frem og masse mekking av egne løsninger på det meste.
Følg med på oppdateringene som kommer så vil du nok få se….
______________________________________________________________________________
Da var det tid for første oppdatering .
Bilen har nå blitt benyttet en stund som kosebil så nå begynner prosessen med å forandre dette prosjektet til noe helt annet enn bestemors lille handlekurv.
Har begynt og snuse litt rundtomkring for å se på hvordan kjerren er skrudd sammen og litt plukking av detaljer har startet.
Her titter jeg litt bak paneler,,,stadig ingen rust å finne :
Merkverdig lite rust å spore,,,hm
kikker litt på hva som er bak dashbordet :
Tepper er tatt ut og gulvet ser kjempefint ut , ingen huller eller noenting.
Under er den seriøst tectylert og oljet .
Da jeg vil få ett fullstendig overblikk av ” emnet ” kaster jeg meg ivei med en heidundrende rengjøring under med type stor høytrykkspyler , løsemidler og masse stæsj for å få det knakende rent :
Hm , dette begynner å bli gøy jo , ingen rust noen steder ,,jippi !
Faktiskt ser bilen flere steder NY ut under 🙂
Da er det jo en pitteliten sjanse for at prosjektet mitt skal satses enda mer på.
Følg med på neste oppdatering..
________________________________________________________________________-
Da har jeg vært i tenkeboksen litt for å bestemme meg for hva dette prosjektet skal bli og hva det skal inneholde :
– Mer ompa ompa i motorrommet
– Ett bedre drivverk
– Mye bedre hjuloppheng
– Hvis mulig lettere
-opprettholde så godt som mulig vektfordelingen etter masse mekking og modifisering
-Finere å se på
Masse stæsj å ta tak i men med litt tid skal det nok gå.
Da ryker altså denne ut i sammen med girkassen som sikkert ikke tåler mer enn ett myggstikk før den går istykker :
Hjulopphenget blir litt av hvert så det originale ryker ut
Masse løst skrammel skal bort og bilen skal skrelles ned til ingenting så frem med verktøykassen og brett opp ermene enda mer :
For å ikke avsløre så mye hvor dette bærer hen så kan heller bare snike inn ett lite bilde av hvordan det kommer til å se ut på undersiden før lakkering :
Her kommer det masse spennende oppdatering snart… 🙂
________________________________________________________________________________
21/9-2012
Her skjer det mer .
Dette hang fast i taket så det måtte bort , veier alt for mye og har jo ingen fuksjon :
Tror det kalles taktrekk men hvorfor dekke til ett så fint , rustfritt og som nytt tak ?
Enda mer demontering har skjedd med en hyggelig og rustfri overaskelse bak fremskjermene :
Så jo riktig så bra ut dette her. Litt høytrykkspyling og så er det jo nesten bare rett på med lakk..
Bakover og under skjer det mye :
Her fjernes all gammel skitt , tectyl og whatever så finnes under der av histroriske lag med remedier .
Se hvor utrolig fint metallet ( og lakken ) er under gummipakningene rundt frontruten :
Nesten for godt til å være sant på en slik gammel bil 🙂
Nå begynner endel modifiseringsarbeider på selve chassiet som bl.a. litt punktsveis forsterkninger på diverse detaljer :
Mer kommer snart
_____________________________________________________________________
Nå har det blitt litt av hvert utført på Yoda`en.
Under har kjerren blitt renset til bart metall og punktsveiset litt både her og der :
Massevis av arbeid og nå begynner det å se greit ut under der med litt grunning påført og grovarbeidene ferdige :
Litt sealer for å hindre fuktighet i å trenge inn i skjøter må til :
Foran er jeg også godt i gang med å rehabilitere og klargjøre til lakkering :
Med så lite rust som fantes på denne bestemorbilen har det nesten vært gøy å jobbe med dette her.
Denne muskedunderklumpen har blitt donert til prosjektet :
Den skal nå gjennom litt arbeider og tilpasses under Yodaens buk 🙂
Original utgaven i Yodaen vil neppe samarbeide lenge uten å kolapse når jeg er ferdig med å dandere motorrommet så derfor kan en slik aksling type ” solid ” gjerne være en ide..
Litt arbeider med denne her er også underveis :
Mer om en liten stund 🙂
_______________________________________________________________________________
Bakakslingen vi skal bruke er hentet fa Volvo sitt sortiment og den er den beryktede 1031 akslingen som er rimelig skuddsikker til masse krefter og den kan identifiseres på siden her :
Akslingen skal jeg først modifisere med å skrelle bort alle de originale Volvo festene :
Kapper og herjer litt med en vinkelsliper :
Når hylsene er rene mekker jeg en jigg på den originale akslingen slik at jeg kan overføre vinkler og posisjoner på den nye akslingen og dens braketter som jeg også skal lage til :
Her er de indre festene overført med nye lagde braketter:
Jeg freser selv de nye brakettene i min CNC fres :
Alle fester er nå sveiset på rett plass slik at akslingen kan brukes i det originale chassiet :
Jeg skifter utveksling i denne diffen og innmaten får også diffsperre :
Da er akslingen til Yoda`en klar til å bli tilpasset i chassiet :
Da var akslingen klar så jeg jobber litt med framvognen.
Traversen skal jeg forsterke og sømsveise litt for det den har i vente senere :
Litt sveise og små platebiter ilagt :
Jobben på traversen er også ferdig nå og med litt lakk og tannstang ble det slik :
Nå kommer snart turen til enda kjekkere ting….
__________________________________________________________________________
Da er det endelig på tide å vise litt mer av Yoda prosjektet til EBB.
Jeg skal prøve meg på litt lakkering selv og vil lakkere stort sett alt unntatt selve utenpå bilen.
Skal bli spennende å holde i en lakksprøyte og leke litt med det…
Nå er skal det slipes helt ned til stålet før lakkering :
Finnes omtrent ikke noe rust som sagt på denne bestemorbilen så jobben er jo nesten gøy 🙂
Etter masse sliping og preparering så prøver jeg meg på noen lag med Epoxy grunning.
Ble jo ikke så værst det 🙂
Alt arbeidet er gjordt utendørs på en fin vårdag og da slipper man masses støv inne i ett lokale men en slipper gjerne ikke så lett unna fluer og slikt men de kan man jo likeså godt bare dynke inn med grunning så kan vi ha utgraving etter fossiler om en ca hundre år…ha.ha.
Frem med nyinnkjøpte dingser og tungen rett i munnen når en mixer og tilsetter merkelige ingredienser :
Fint med sånne oppskrifter hvor en bare trenger å fylle litt her og litt der oppi ett målebeger.
Stiller inn litt lufttrykk , justerer sprøyten og på med støvmasken :
Wheheyy ,,dette ble jo til og med blankt og fint jo.
Moser på med lakk under og til jeg ikke tør mer. Nesten så det drypper i hodet på meg her.
Hmm , ble jo penere under enn de fleste biler er oppå,,,ja ja , kan jo ikke klage da 🙂
Går en runde inni hjulbuer og slikt også mens jeg først er i gang :
Ble jo riktig så bra dette her og har til og med litt lakk igjen til smådingser senere.
Mens lakken tørker har jeg litt mer å henge fingrene i.
Siden dette skal bli en lettere frisert entusiastbil skal jeg som sagt mekke til både det ene og det andre.
Helst selv for det er mest gøy og lærerikt.
Vekt er greit å få bort så jeg skal mekke ett nytt panser i glassfiber.
Her er det originale panseret :
Det veier med hengsler ca 14,5 kg :
Alt for mye så følg med på neste oppdatering da jeg lager ett helt nytt fra scratch 🙂
__________________________________________________________________________________
Panseret skal jeg mekke til i glassfiber og formen må jeg lage på basis av det originale panseret :
Her er det preparert og klargjort for prosessen .
Først legger jeg på en slippvoks slik at polyesteren og fiberen jeg skal legge oppå ikke henger fast.
Bruker bare en svamp og legger den tynt oppå den forberedte panseroverflaten.
Nå har jeg lagt første lag med polyester oppå slippvoksen :
Så legger jeg lag på lag mmed fiberduk og litt forsterkninger under formen slik at den holder litt på formene 🙂
Formen herder ferdig og slik ser det ut før grovkutting av rester til venstre og ferdig finrenset for til høyre :
Formen er klar og prosessen bare gjentas med litt slippvoks inni formen denne gang og på med polyester , fiber og vent på at det herder seg ferdig og vips har jeg ett nytt panser i glassfiber :
Det er tynt og det er sannelig lett også :
Nytt glassfiber panser = 3,6 kg Gammelt stålpanser = 14,4 kg.
En vektbesparelse på nesten 11 kg må sies å være bra 🙂
Det kommer jo litt grunning og lakk på det så litt tyngre blir det jo….
Neste oppgave som står for tur er oppi her :
Motorrommet skal ordnes til og ett helt nytt forhjulsoppheng skal tilpasses.
Jeg skal lette bilen enda mer så en prosess med å lage polykarbonat ruter rundt om er i gang :
________________________________________________
Nå jobber jeg med nye polykarbonat vinduer til bilen.
Alle vinduene unntatt frontruten skal mekkes til i lettere materiale.
Jeg bruker de originale vinduene som mal , tegner de av på de nye polykarbonat platene og skjærer dem ut med sirkelsag.
Ønsker litt ventilering / luftinntak i side rutene så dem skal jeg rett og slett maskinere i min CNC fres.
Bruker en huntonitt plate som underlag under plastplaten samt tvinger og profiler for å holde platen på plass.
Anvender en veldig skarp pinnfres som er beregnet til aluminium og freser mine utsparinger ved hjelp av den..
Når de er ferdige blir det slik :
Ikke så verst det ? 🙂
Har samtidig restaurert de gamle originale gummi pakningene med en spesiell tynner og Lanolin ekstrakt.
Som nytt 🙂
Jeg har preppet motorrom , sveiset inn forsterkninger og litt av hvert. Slipt og nå har jeg klargjort med epoxy-primer :
Alt er utført utendørs på fine vårdager 🙂
Frem med mine elendige lakk ferdigheter og litt av dette her :
Masse iherdig innsats og masse banning før ett ferdig lakket motor om dukker opp i lakktåken :
Ett lite nærbilde viser at det ble en hyggelig suksess :
Riktig så bra og en ordentlig fornøyd eier av denne herlige bestemor bilen 🙂
Om ikke så lenge begynner jeg med en masse små produserte detaljer som skal inn i bilen og en av dem er dette her :
Hva det skal bli viser jeg om ikke så lenge…
________________________________________________________
Jeg skal anvende ett tørrsumpsystem til motoren og ett spesielt kjølesystem så flere av komponentene skal jeg rett og slett lage selv.
Først behøver jeg en tank som oljen skal returneres til etter at den har vært gjennom motoren og tørrsumppumpen.
Til det har jeg tenk å bruke en liten bit av et alu-rør som selve tankens beholder og jeg skal lage noen endestykker samt flenser og påfyllingslokk / flens samt skilleplate inni selve tanken.
Her bruker jeg min CNC fres og ett sirkelprogram til å kutte ut lokk , skvalpeplate og bunn del :
Skvalpeplaten skal ha en liten forhøyning så det gjør jeg enkelt med en hammer , en klump med akslingsdel og noen muttere og slår inn profilen jeg vil ha :
Her ser du resultatet av det arbeidet og når platen er inni boksen ser jeg hvor jeg skal kutte ut materiale for å gi oljen mulighet for å renne ned forbi skvalpeplaten :
Toppen skal ha flere huller til flenser og påfylling før den skjæres ut :
Når den har fått sine huller og blitt skjært ut skal jeg lage en kul på den slik at den blir litt avrundet og får en liten forhøyning. Det gjør jeg rett og slett på denne måten her i en hydraulisk presse :
Slangefittings skal jeg nå dreie i aluminium i dreiebenken :
Disse fittingene skal jeg senere Tig-sveise inn i tanken.
Men jeg skal også lage ett påfyllingslokk med en liten sneisen peilepinne.
Maskinerer i flere trinn :
Sjekker at ting og tang stemmer før sveis :
Tig-Sveiser så det hele i sammen :
Tanken skal jeg lakkere sort og den blir da slik etterpå :
Her er detaljen med peilepinnen som jeg bare lager av en Tig-tråd , merker den og den passer perfekt i det forhåndsmaskinerte hullet i skvalpeplaten :
Lokket fester jeg med litt bling skruer i eloksert aluminium 🙂
Da var oljetanken ferdig og jeg vil nå bygge en ekspansjonstank for radiatoren som skal sitte bak i bilen.
Blir lagd omtrent på samme måte :
Kutter ut endestykker til tankens alu-rør bit , for øvrig funnet i en container 🙂
Tanken skal ha ett ” radiator ” lokk på toppen så jeg har fått tak i ett påsveisbart lokk i aluminium som jeg skal sveise på.
Mekker en stuss som jeg dreier til å passe dette lokket :
Som igjen skal monteres / sveises på toppen av tanken senere :
Skal også integrere en stuss nede på tanen så dreier også en slik :
Nå har jeg alle delene mine klare for sveising :
Frem med Tig-apparatet og delene sveises så sammen
Denne tanken skal også lakkeres sort så da blir det slik :
Her er oljetank og radiator tank ferdige :
Mer om ikke så lenge 🙂
________________________________________________________________
Prosjektet mitt skal ha en fuel cell helt bak på undersiden av chassiet bak bakakslingen for bedre vektfordeling.
En slik som jeg trenger finnes ikke så jeg må lage den selv.
Lager først en utgave i papp som jeg tester passer og deretter er det frem med verktøy , plater og andre dubbeditter.
Her har jeg klippet til plater , bøyd dem til og du ser lokk med tilbehør samt bolt som jeg skal dreie stusser av
Markerer ut hvor lokket skal være først , før jeg Tig-sveiser tanken i sammen for da slipper jeg masse spon og grader inni tanken etter at den er sveiset:
Så går jeg i gang med å dreie stusser av noen alubiter jeg fant i en container som er akkurat passer til mitt bruk 🙂
En annen container bit skal bli brønnen i bunn av tanken hvor en fitting skal sveises fast :
Lager også en spesiell retur stuss som skal lede bensinen tilbake fra systemet ned i tanken. Den blir også sveiset på.
Nå har jeg laget lokk som virker , mekket en stuss i bunn , lagd returstuss på topp så da kan jeg sveise selve tankens 2 halvdeler i sammen :
Stussen til høyre er utlufting til friluft.
Jeg fyller tanken med vann , trykksetter den og ser etter lekkasjer , var ingen 🙂
Tanken skal henge under sp jeg må ha noen feste-ører til det. Har funnet litt vinkeljern som jeg freser til :
Oppi bagasjerommets gul skal jeg ha ett påfyllings deksel så jeg finner faktisk igjen en conatainerbit som jeg kan anvende til det.
En gummibit blir pakning , flensen trykker pakningen mot gulvet så det blir tett og da ser det slik ut etterpå med litt bling bling skruer i aluminium ;
Tanken er plassert , den skal fylles med en såkalt bensinsvamp sik at det ikke skvulper inni der når jeg kjører og jeg kan fylle ifra gulvet i bagasjerommet 🙂
Slik ser den ut før lakkering :
Her er den ferdige tanken behandlet og klar til montering :
Ready for action :
Nå står dette her for tur :
Masse kommer til å skje her så følg med 🙂
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Forstillingen i denne bestemor kjerren er ikke klar for det som bilen skal utsettes for så jeg velger å mekke noe annet.
Jeg skal ha skikkelige stag , dempere , justerbare fjærbein og bedre bremser.
Først må jeg lage en helt ny anordning for å holde de nye justerbare stagene i travers / framvogn.
Lager en støtte-travers og til den trenger jeg litt rør og holdere som jeg dreier og borer litt i :
Sjekker om detaljer stemmer i chassiet :
Sveiser sammen min nye støtte-travers for uni-ball stag:
Slik ser den ut når den er ferdig :
Jeg mekker til noen justerbare topp plater for camber justering .
Her før og etter lakk i motorrommet :
Riktig så coolt look på dem 🙂
Her er mitt ferdige understell klar for montering i bil :
Ferdig montert ser det sånn cirka slik ut :
Ble meget fornøyd med detaljene og finishen :
Riktig så racing inspirert 🙂
Bakstillingen skal også få sine detaljer og her lager jeg nye braketter for demperne bak :
Bakakslingen har jeg modifisert med ny utveksling og diffsperre :
Bakakslingen klar til montering med nye fester og diverse :
I bakhjulsopphenget skal jeg mekke en DIY krengnings hemmer i aluminium og disse container skrap delene skal jeg anvende :
Blir både litt fresing , boring og knoting med noen enkle cnc programmer underveis :
Braketter og rør til selve overføring av kraft fra venstre til høyre side av krengestaget er nå ferdige :
Jeg vil ha smørespor i selve braketten så jeg freser ett spor for fett fordeling samt borer og gjenger for fett nippel :
Lager armer som igjen skal sitte på selve røret som overfører kraften fra side til side og du ser hvordan det ser ut under prøvemontering under bilen :
Her ser du resultatet av hjemme mekka ventilerte skiver , nytt oppheng og hjemmelagde spacere 🙂
Mer om ikke så lenge…..
——————————————————————————————————–
Mekket noen nye motorfester for den nye motoren som skal oppi motorrommet.
Dreier først noen ” mellomlegg ” for selve motorfeste-braketter og traversen :
Går radig unna og etterpå har jeg 2 slike :
Mekker til noen aluminiumsbiter og vips har jeg nye feste-braketter for motoren :
Når jeg er ferdig ser det slik ut med braketter og mellomlegg :
Ikke så verst det 🙂
Men jeg var i gang lagde jeg nye foringer for gir overføring.
De er originalt i noe plastikk så jeg mekket nye i aluminium :
Bedre passform og presisjon med de nye.
Ett kjapt hjemme lagd short shift kit lagde jeg også :
Bare å kappe , legge til litt å sveise på det nye mellom stykket og så er det rene Ferrari følelsen i girspaken :
Om ikke så lenge vil arbeidet med disse rørene snart være ferdig :
oppdateres snart…