EBB`s Yoda prosjekt.

[ 27 desember 2014 ]

Etter at støvet hadde lagt seg med Buggyen som prosjekt begynte det å klø litt i fingrene til EBB etter noe nytt å rote med.

Noe,,hm,,helt spesielt gammelt vræl og helst noe i  “bestemor sin gamle bil”  stil skulle det bli.

Etter å ha vrengt og vrikket ut riktig så mye snodigt av Buggyen måtte det jo kunne la seg gjøre å hjemme mekke mer på ett annet kjøretøy ,  skulle en tro..

Har vel kankje alltid hatt litt sans for retro-japser og helst de små kjedelige hatchbackene som bestemorene kjørte på handleturer med.

Så da kom plutselig dagen der hvor ett nytt prosjekt stod på tunet og den så slik ut :

Jepp , en skikkelig god gammel Toyota Starlet RWD ifra svunne tider.

Kjørt av en gammel mann og egentlig ganske så fint i holdt alderen tatt i betrakting.

Flott interiør med manuell gir og fine farger i stoffsetene :

Kule instrumenter , yaiks !! :

Noe av det trivelige var fraværet av rust i større mengder.

Kun litt overflaterust på lakk i hjulbuer og litt brunfarge under dørene men ingen huller eller andre overaskelser noe sted :

Rett og slett en liten skjult perle skulle det vise seg 🙂

I motorrommet har denne tassen jobbet jevnt og trutt i mange år helt problemfritt ifølge den eldre kjekke herremannen som eide den :

Kjøreturen hjem etter kjøpet var en ren fornøyelse og den tok turen på strak arm og ga en uforglemmelig opplevelse i reneste tidsmaskinen 🙂

 

Vel , hva skal man så da begi seg ut på med denne lille , gamle og slitne Japaneren mon tro ?

Jeg kan garantere ett og annet hevet øyenbryn mens dette prosjektet skrider frem og masse mekking av egne løsninger på det meste.

Følg med på oppdateringene som kommer så vil du nok få se….

______________________________________________________________________________

Da var det tid for første oppdatering .

Bilen har nå blitt benyttet en stund som kosebil så nå begynner prosessen med å forandre dette prosjektet til noe helt annet enn bestemors lille handlekurv.

Har begynt og snuse litt rundtomkring for å se på hvordan kjerren er skrudd sammen og litt plukking av detaljer har startet.

Her titter jeg litt bak paneler,,,stadig ingen rust å finne :

Merkverdig lite rust å spore,,,hm

kikker litt på hva som er bak dashbordet :

Tepper er tatt ut og gulvet ser kjempefint ut , ingen huller eller noenting.

Under er den seriøst tectylert og oljet .

Da jeg vil få ett fullstendig overblikk av ” emnet ” kaster jeg meg ivei med en heidundrende rengjøring under med type stor høytrykkspyler , løsemidler og masse stæsj for å få det knakende rent :

Hm , dette begynner å bli gøy jo , ingen rust noen steder ,,jippi !

Faktiskt ser bilen flere steder NY ut under 🙂

Da er det jo en pitteliten sjanse for at prosjektet mitt skal satses enda mer på.

Følg med på neste oppdatering..

________________________________________________________________________-

Da har jeg vært i tenkeboksen litt for å bestemme meg for hva dette prosjektet skal bli og hva det skal inneholde :

– Mer ompa ompa i motorrommet

– Ett bedre drivverk

– Mye bedre hjuloppheng

– Hvis mulig lettere

-opprettholde så godt som mulig vektfordelingen etter masse mekking og modifisering

-Finere å se på

Masse stæsj å ta tak i men med litt tid skal det nok gå.

Da ryker altså denne ut  i sammen med girkassen som sikkert ikke tåler mer enn ett myggstikk før den går istykker :

Hjulopphenget blir litt av hvert så det originale ryker ut

Masse løst skrammel skal bort og bilen skal skrelles ned til ingenting så frem med verktøykassen og brett opp ermene enda mer :

For å ikke avsløre så mye hvor dette bærer hen så kan heller bare snike inn ett lite bilde av hvordan det kommer til å se ut på undersiden før lakkering :

Her kommer det masse spennende oppdatering snart… 🙂

________________________________________________________________________________

21/9-2012

Her skjer det mer .

Dette hang fast i taket så det måtte bort , veier alt for mye og har jo ingen fuksjon  :

Tror det kalles taktrekk men hvorfor dekke til ett så fint , rustfritt og som nytt tak ?

Enda mer demontering har skjedd med en hyggelig og rustfri overaskelse bak fremskjermene :

Så jo riktig så bra ut dette her. Litt høytrykkspyling og så er det jo nesten bare rett på med lakk..

Bakover og under skjer det mye :

Her fjernes all gammel skitt , tectyl og whatever så finnes under der av histroriske lag med remedier .

Se hvor utrolig fint metallet ( og lakken ) er under gummipakningene rundt frontruten :

Nesten for godt til å være sant på en slik gammel bil 🙂

Nå begynner endel modifiseringsarbeider på selve chassiet som bl.a. litt punktsveis forsterkninger på diverse detaljer :

Mer kommer snart

_____________________________________________________________________

Nå har det blitt litt av hvert utført på Yoda`en.

Under har kjerren blitt renset til bart metall og punktsveiset litt både her og der :

Massevis av arbeid og nå begynner det å se greit ut under der med litt grunning påført og grovarbeidene ferdige :

Litt sealer for å hindre fuktighet i å trenge inn i skjøter må til :

Foran er jeg også godt i gang med å rehabilitere og klargjøre til lakkering :

Med så lite rust som fantes på denne bestemorbilen har det nesten vært gøy å jobbe med dette her.

Denne muskedunderklumpen har blitt donert til prosjektet :

Den skal nå gjennom litt arbeider og tilpasses under Yodaens buk 🙂

Original utgaven i Yodaen  vil neppe samarbeide lenge uten å kolapse når jeg er ferdig med å dandere motorrommet så derfor kan en slik aksling type ” solid ” gjerne være en ide..

Litt arbeider med denne her er også underveis :

Mer om en liten stund 🙂

_______________________________________________________________________________

Bakakslingen vi skal bruke er hentet fa Volvo sitt sortiment og den er den beryktede 1031 akslingen som er rimelig skuddsikker til masse krefter og den kan identifiseres på siden her :

Akslingen skal jeg først modifisere med å skrelle bort alle de originale Volvo festene :

Kapper og herjer litt med en vinkelsliper :

Når hylsene er rene mekker jeg en jigg på den originale akslingen slik at jeg kan overføre vinkler og posisjoner på den nye akslingen og dens braketter som jeg også skal lage til :

Her er de indre festene overført med nye lagde braketter:

Jeg freser selv de nye brakettene i min CNC fres :

Alle fester er nå sveiset på rett plass slik at akslingen kan brukes i det originale chassiet :

Jeg skifter utveksling i denne diffen og innmaten får også diffsperre :

Da er akslingen til Yoda`en klar til å bli tilpasset i chassiet :

Da var akslingen klar så jeg jobber litt med framvognen.

Traversen skal jeg forsterke og sømsveise litt for det den har i vente senere :

Litt sveise og små platebiter  ilagt :

Jobben på traversen er også ferdig nå og med litt lakk og tannstang ble det slik :

Nå kommer snart turen til enda kjekkere ting….

__________________________________________________________________________

Da er det endelig på tide å vise litt mer av Yoda prosjektet til EBB.

Jeg skal prøve meg på litt lakkering selv og vil lakkere stort sett alt unntatt selve utenpå bilen.

Skal bli spennende å holde i en lakksprøyte og leke litt med det…

Nå er skal det slipes helt ned til stålet før lakkering :

grunninn 001 grunninn 004

Finnes omtrent ikke noe rust som sagt på denne bestemorbilen så jobben er jo nesten gøy 🙂

Etter masse sliping og preparering så prøver jeg meg på noen lag med Epoxy grunning.

grunninn 006 grunninn 007

Ble jo ikke så værst det 🙂

Alt arbeidet er gjordt utendørs på en fin vårdag og da slipper man masses støv inne i ett lokale men en slipper gjerne ikke så lett unna fluer og slikt men de kan man jo likeså godt bare dynke inn med grunning så kan vi ha utgraving etter fossiler om en ca hundre år…ha.ha.

Frem med nyinnkjøpte dingser og tungen rett i munnen når en mixer og tilsetter merkelige ingredienser :

lakuts maalbeger

Fint med sånne oppskrifter hvor en bare trenger å fylle litt her og litt der oppi ett målebeger.

Stiller inn litt lufttrykk , justerer sprøyten og på med støvmasken :

gulv1 gulv2

Wheheyy ,,dette ble jo til og med blankt og fint jo.

Moser på med lakk under og  til jeg ikke tør mer. Nesten så det drypper i hodet på meg her.

gulvund lakkgulv

Hmm , ble jo penere under enn de fleste biler er oppå,,,ja ja , kan jo ikke klage da 🙂

Går en runde inni hjulbuer og slikt også mens jeg først er i gang :

innskjlakk

Ble jo riktig så bra dette her og har til og med litt lakk igjen til smådingser senere.

Mens lakken tørker har jeg litt mer å henge fingrene i.

Siden dette skal bli en lettere frisert entusiastbil skal jeg som sagt mekke til både det ene og det andre.

Helst selv for det er mest gøy og lærerikt.

Vekt er greit å få bort så jeg skal mekke ett nytt panser i glassfiber.

Her er det originale panseret :

pans

Det veier med hengsler ca 14,5 kg :

formpans 012

Alt for mye så følg med på neste oppdatering da jeg lager ett helt nytt fra scratch 🙂

__________________________________________________________________________________

Panseret skal jeg mekke til i glassfiber og formen må jeg lage på basis av det originale panseret :

panserst 008

Her er det preparert og klargjort for prosessen .

Først legger jeg på en slippvoks slik at polyesteren og fiberen jeg skal legge oppå ikke henger fast.

panserst 006

Bruker bare en svamp og legger den tynt oppå den forberedte panseroverflaten.

Nå har jeg lagt første lag med polyester oppå slippvoksen  :

panser 011

Så legger jeg lag på lag mmed fiberduk og litt forsterkninger under formen slik at den holder litt på formene 🙂

panser 014

Formen herder ferdig og slik ser det ut før grovkutting av rester til venstre og ferdig finrenset for til høyre :

panserst 001panserst 003

Formen er klar og prosessen bare gjentas med litt slippvoks inni formen denne gang og på med polyester , fiber og vent på at det herder seg ferdig og vips har jeg ett nytt panser i glassfiber :

formpans 009

Det er tynt og det er sannelig lett også :

formpans 010formpans 012

Nytt glassfiber panser = 3,6 kg                                                    Gammelt stålpanser = 14,4 kg.

En vektbesparelse på nesten 11 kg må sies å være bra 🙂

Det kommer jo litt grunning og lakk på det så litt tyngre blir det jo….

Neste oppgave som står for tur er oppi her :

motorlakk 009

Motorrommet skal ordnes til og ett helt nytt forhjulsoppheng skal tilpasses.

Jeg skal lette bilen enda mer så en prosess med å lage polykarbonat ruter rundt om er i gang :

polyvinduer

________________________________________________

Nå jobber jeg med nye polykarbonat vinduer til bilen.

Alle vinduene unntatt frontruten skal mekkes til i lettere materiale.

Jeg bruker de originale vinduene som mal , tegner de av på de nye polykarbonat platene og skjærer dem ut med sirkelsag.

div 068 div 069

Ønsker litt ventilering / luftinntak i side rutene så dem skal jeg rett og slett maskinere i min CNC fres.

div 070

Bruker en huntonitt plate som underlag under plastplaten samt tvinger og profiler for å holde platen på plass.

div 071 div 072

Anvender en veldig skarp pinnfres som er beregnet til aluminium og freser mine utsparinger ved hjelp av den..

Når de er ferdige blir det slik :

div 078 div 082

Ikke så verst det ? 🙂

Har samtidig restaurert de gamle originale gummi pakningene med en spesiell tynner og Lanolin ekstrakt.

Som nytt 🙂

Jeg har preppet motorrom , sveiset inn forsterkninger og litt av hvert. Slipt og nå har jeg klargjort med epoxy-primer :

motorlakk 031

Alt er utført utendørs på fine vårdager 🙂

Frem med mine elendige lakk ferdigheter og litt av dette her :

grunninn 011

Masse iherdig innsats og masse banning før ett ferdig lakket motor om dukker opp i lakktåken :

motorlakk 039

Ett lite nærbilde viser at det ble en hyggelig suksess :

motorlakk 047

Riktig så bra og en ordentlig fornøyd eier av denne herlige bestemor bilen 🙂

Om ikke så lenge begynner jeg med en masse små produserte detaljer som skal inn i bilen og en av dem er dette her :

tørrtank

Hva det skal bli viser jeg om ikke så lenge…

________________________________________________________

Jeg skal anvende ett tørrsumpsystem til motoren og ett spesielt kjølesystem så flere av komponentene skal jeg rett og slett lage selv.

Først behøver jeg en tank som oljen skal returneres til etter at den har vært gjennom motoren og tørrsumppumpen.

Til det har jeg tenk å bruke en liten bit av et alu-rør som selve tankens beholder og jeg skal lage noen endestykker samt flenser og påfyllingslokk / flens samt skilleplate inni selve tanken.

Her bruker jeg min CNC fres og ett sirkelprogram til å kutte ut lokk , skvalpeplate og bunn del :

div 173div 227

Skvalpeplaten skal ha en liten forhøyning så det gjør jeg enkelt med en hammer , en klump med akslingsdel og noen muttere og slår inn profilen jeg vil ha :

div 238

Her ser du resultatet av det arbeidet og når platen er inni boksen ser jeg hvor jeg skal kutte ut materiale for å gi oljen mulighet for å renne ned forbi skvalpeplaten :

div 243 div 244

Toppen skal ha flere huller til flenser og påfylling før den skjæres ut :

div 268

Når den har fått sine huller og blitt skjært ut skal jeg lage en kul på den slik at den blir litt avrundet og får en liten forhøyning. Det gjør jeg rett og slett på denne måten her i en hydraulisk presse :

div 278 div 280

Slangefittings skal jeg nå dreie i aluminium i dreiebenken :

div 229 div 230div 235 div 232

Disse fittingene skal jeg senere Tig-sveise inn i tanken.

Men jeg skal også lage ett påfyllingslokk med en liten sneisen peilepinne.

Maskinerer i flere trinn :

div 252div 254div 256div 258

Sjekker at ting og tang stemmer før sveis :

div 276div 282

Tig-Sveiser så det hele i sammen :

div 285 div 289

Tanken skal jeg lakkere sort og den blir da slik etterpå :

div 304

Her er detaljen med peilepinnen som jeg bare lager av en Tig-tråd , merker den og den passer perfekt i det forhåndsmaskinerte hullet i skvalpeplaten :

 

peilmrkpeilpinn

Lokket fester jeg med litt bling skruer i eloksert aluminium 🙂

posh

Da var oljetanken ferdig og jeg vil nå bygge en ekspansjonstank for radiatoren som skal sitte bak i bilen.

Blir lagd omtrent på samme måte :

Kutter ut endestykker til tankens alu-rør bit , for øvrig funnet i en container 🙂

div 173div 177

Tanken skal ha ett ” radiator ” lokk på toppen så jeg har fått tak i ett påsveisbart lokk i aluminium som jeg skal sveise på.

Mekker en stuss som jeg dreier til å passe dette lokket :

div 182 div 185

Som igjen skal monteres / sveises på toppen av tanken senere :

div 187

Skal også integrere en stuss nede på tanen så dreier også en slik :

div 192 div 197div 198

Nå har jeg alle delene mine klare for sveising :

div 200

Frem med Tig-apparatet og delene sveises så sammen

div 202 div 207 div 210 toppsveis

Denne tanken skal også lakkeres sort så da blir det slik :

div 223

Her er oljetank og radiator tank ferdige :

oiltan

Mer om ikke så lenge 🙂

 

________________________________________________________________

Prosjektet mitt skal ha en fuel cell helt bak på undersiden av chassiet bak bakakslingen for bedre vektfordeling.

En slik som jeg trenger finnes ikke så jeg må lage den selv.

Lager først en utgave i papp som jeg tester passer og deretter er det frem med verktøy  , plater og andre dubbeditter.

Her har jeg klippet til plater , bøyd dem til og du ser lokk med tilbehør samt bolt som jeg skal dreie stusser av

div 348

Markerer ut hvor lokket skal være først , før jeg Tig-sveiser tanken i sammen for da slipper jeg masse spon og grader inni tanken etter at den er sveiset:

div 359 div 363

Så går jeg i gang med å dreie stusser av noen alubiter jeg fant i en container som er akkurat passer til mitt bruk 🙂

div 365 div 367 div 368 div 378 div 381

En annen container bit skal bli brønnen i bunn av tanken hvor en fitting skal sveises fast :

div 370 div 376 div 386 div 390

Lager også en spesiell retur stuss som skal lede bensinen tilbake fra systemet ned i tanken. Den blir også sveiset på.

div 422 div 425

Nå har jeg laget lokk som virker , mekket en stuss i bunn  , lagd returstuss på topp så da kan jeg sveise selve tankens 2 halvdeler i sammen :

div 388 div 394

Stussen til høyre er utlufting til friluft.

Jeg fyller tanken med vann , trykksetter den og ser etter lekkasjer , var ingen 🙂

div 400

Tanken skal henge under sp jeg må ha noen feste-ører til det. Har funnet litt vinkeljern som jeg freser til :

div 404 div 406 div 412 div 415

Oppi bagasjerommets gul skal jeg ha ett påfyllings deksel så jeg finner faktisk  igjen en conatainerbit som jeg kan anvende til det.

div 452 div 453

En gummibit blir pakning , flensen trykker pakningen mot gulvet så det blir tett og da ser det slik ut etterpå med litt bling bling skruer i aluminium ;

div 488

Tanken er plassert , den skal fylles med en såkalt bensinsvamp sik at det ikke skvulper inni der når jeg kjører og jeg kan fylle ifra gulvet i bagasjerommet 🙂

Slik ser den ut før lakkering :

div 439

Her er den ferdige tanken behandlet og klar til montering :

div 462 div 467 div 468 div 475

Ready for action :

EBBfuelcell

Nå står dette her for tur :

div 009

Masse kommer til å skje her så følg med 🙂

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Forstillingen i denne bestemor kjerren er ikke klar for det som bilen skal utsettes for så jeg velger å mekke noe annet.

Jeg skal ha skikkelige stag  , dempere , justerbare fjærbein og bedre bremser.

Først må jeg lage en helt ny anordning for å holde de nye justerbare stagene i travers / framvogn.

Lager en støtte-travers og til den trenger jeg litt rør og holdere som jeg dreier og borer litt i :

div 022 div 024

Sjekker om detaljer stemmer i chassiet :

div 016 div 017

Sveiser sammen min nye støtte-travers for uni-ball stag:

div 027 div 015

Slik ser den ut når den er ferdig :

div 025

Jeg mekker til noen justerbare topp plater for camber justering .

Her før og etter lakk i motorrommet :

div 012div 060

Riktig så coolt look på dem 🙂

Her er mitt ferdige understell klar for montering i bil :

EBBframvogn

Ferdig montert ser det sånn cirka slik ut :

div 125 div 131

Ble meget fornøyd med detaljene og finishen :

div 124

Riktig så racing inspirert 🙂

Bakstillingen skal også få sine detaljer og her lager jeg nye braketter for demperne bak :

krenghem 002krenghem 004

Bakakslingen har jeg modifisert med ny utveksling og diffsperre :

div 002 div 004bakstill 018bakstill 019

Bakakslingen klar til montering med nye fester og diverse :

div 008div 007

I bakhjulsopphenget skal jeg mekke en DIY krengnings hemmer i aluminium og disse container skrap delene skal jeg anvende :

krenghem 008

Blir både litt fresing , boring og knoting med noen enkle cnc programmer underveis :

krenghem 009 krenghem 011krenghem 012

Braketter og rør til selve overføring av kraft fra venstre til høyre side av krengestaget er nå ferdige :

krenghem 014 krenghem 017

Jeg vil ha smørespor i selve braketten så jeg freser ett spor for fett fordeling samt borer og gjenger for fett nippel :

krenghem 024krenghem 019krenghem 027krenghem 028

Lager armer som igjen skal sitte på selve røret som overfører kraften fra side til side og du ser hvordan det ser ut under prøvemontering under bilen :

krenghem 029 krenghem 030krenghem 031krenghem 032

Her ser du resultatet av hjemme mekka ventilerte skiver , nytt oppheng og hjemmelagde spacere 🙂

div 100

Mer om ikke så lenge…..

——————————————————————————————————–

Mekket noen nye motorfester for den nye motoren som skal oppi motorrommet.

Dreier først noen ” mellomlegg ” for selve motorfeste-braketter og traversen :

FØR 028FØR 029

Går radig unna og etterpå har jeg 2 slike :

FØR 031

Mekker til noen aluminiumsbiter og vips har jeg nye feste-braketter for motoren :

FØR 025FØR 026

Når jeg er ferdig ser det slik ut med braketter og mellomlegg :

FØR 033 FØR 035

Ikke så verst det  🙂

Men jeg var i gang lagde jeg nye foringer for gir overføring.

De er originalt i noe plastikk så jeg mekket nye i aluminium :

FØR 045 FØR 044FØR 046

Bedre passform og presisjon med de nye.

Ett kjapt hjemme lagd short shift kit lagde jeg også :

FØR 037 FØR 034

Bare å kappe , legge til litt å sveise på det nye mellom  stykket og så er det rene Ferrari følelsen i girspaken :

FØR 039FØR 041

Om ikke så lenge vil arbeidet med disse rørene snart være ferdig :

FØR 003 FØR 006

oppdateres snart…