Ford 2.0- 16-v High performance topp bygg.
Ford er på mange måter ett allsidig produkt og således finner en også stor allsidighet hos Ford entusiastene.
Her om dagen dukket det opp enda ett oppdrag for EBB TECH hvor Ford er temaet.
Denne merkelige esken her lå plutselig på benken ..
Mystiskt rett og slett , kan det være hemmelige Ford bananer ??
nja ,,, dette kan jo være en Ford topp vi skimter inni her , eller ?
Eieren har hvertfall tatt seg stor flid og pakket toppen skikkelig bra inn og det er viktig når en sender topper avgårde som dette her.
Skal vi se , ,aha , så det var en slik som lå inni der :
Denne kunden har ett kult prosjekt med en 2,3 liters Scorpio motor med en 2.0 liters 16-v topp.
Tuning kammer , 4 x 45 mm ITB og masse annet stæsj som smidde stempler , skikkelig innmat og det hele.
Alt skal danderes inn i hans motorprosjekt hvor målsetningen er helt klar : more power 🙂
EBB TECH har fått i oppdrag og stelle litt med denne klumpen i aluminium og det skal vi titte litt på .
jeg kan garantere at det ikke ser slik ut etterpå :
EBB TECH skal modifisere toppen i form av kontroll , utmåling , flow-analyse i Flow-benk , portningsarbeider , ventil og ventilsetearbeider , plansliping og diverse. Alt i henhold til behovet for eieres resterende motorbygg.
Vi begynner med å strippe ned toppen :
Jaha , slik ser nå ventilene ut på anleggsflatene og det er alt annet enn bra :
På bildet til venstre kan du se hvordan ventilene har fått ” humper ” rundt hele ventilsetets anlegg = ikke tette ventiler på innsug og eksosventilene til høyre har gitt oppp for lenge siden med å gjøre jobben sin skikkelig….sørgelig rett og slett.
Setene i toppen holder også sørgelig kvalitet og noen av eksosventilene har også betydelig med ” pitting ” ( kratere ) i anleggsflatene:
Vel vel , dette skal vi nok få orden på men først skal toppen og innmaten gjennom delevaskeren for så bli trykktestet , ventilstyringer utmålt og endel andre detaljer før videre arbeider :
Først blir alle ventilene renset , inspisert og polert opp for videre bruk :
Før ventilene slipes blir hver ventils såkalte stemhøyde målt ut :
Denne høyden skal vi senere justere når vi har slipt ventiler og frest ventilseter.
Ventilslipingen er i gang og vi kan se hvordan det blir etter endt arbeid :
Ventilene får også til slutt ett par over og under ” cuts ” som harmonerer med anvendte sete-kombinasjoner.
Portningsarbeider er så godt som avsluttet her :
Kunden skal ha toppen på en blokk som har større boring enn toppen opprinnelig er beregnet på så vi må justere forbrenningskammeret tilsvarende. Omrisset er lagt på blåfargen og det er bare å maskinere ut til ny diameter..
Toppen er nå klar for ventilsete arbeider hvor vi skal benytte nye kombinasjoner på “cuts ” i seter for økt flowpotensiale :
Her har vi fått ordnet litt setearbeider og vi kan se hvordan setet blir anvist etter endelig tilpassning ( grå strek i ventilen til venstre i høyre bilde ):
Vi snekrer litt på innsugs siden også med nye kutt og kombinasjoner :
Blåfargen er for å hjelpe på med å få se hvor de forskjellige arbeidsoperasjonene fremtrer som resultat.
Setene og ventilene er nå nesten helt klare men det gjenstår å justere ventilene i enden som nenvt tidligere.
Først måles den nye høyden ut :
Så korrigeres enden med ventilsliperen og vi lese av hvor mye vi tar bort med mikrometeret :
Vi har radiert bort materiale rundt ventilenes utløp på både inn og ut siden av ventilene for å komplettere Flow-forbedringene :
Nå har arbeidene i Flow-benken i kombinasjon med modifiseringene i kanalene , nye kutt kombinasjoner , ventilarbeider , forbrenningskammer justeringer og det hele løftet potensialet for dette motorbygget opp det hvor det behøvs..
Litt til nå så er vi i mål:)
Plansliping både for planhet og for korrekt overflatefinish ihht. paknings som skal benyttes må til så det gjøres til slutt.
Etter planslip tar vi bort litt grader her og der :
Nå har vi vår ferdige modifiserte topp klar og våre modifiserte ventiler som vi skal anvende :
Vi avslutter med montering av innmaten i toppen :
EBB TECH har oppnådd ønskede tall på Flow-potensiale og økning i CFM på respektive kanaler og Flow-balansen er innenfor kravene vi stiller så nå kan vi sette oss tilbake å nyte synet av en herlig topp som gleder seg til å bli kjørt hardt 🙂
Her er litt detaljer på bygget :
Endelig resultat :
Da er toppen klar til sending til kunde og EBB TECH takker for tilliten og oppdraget og ønsker lykke til med prosjektet 🙂
Skulle du ha behov for modifisering av ditt FORD topplokk så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.
EPILOG :
Dette oppdraget fikk en litt annerledes slutt enn det jeg er vant med men jeg ønsker å få vist også det slik som selve oppbygget vises her på nettsiden.
Her er oppfølgelsen :
Eier satte denne toppen på bilen og det meldte seg umiddelbart ett problem.
Han fikk olje i vannet og det var særs merkverdig.
Jeg ba eier om umiddelbart returnere toppen slik at vi kunne få konstatert om det var noe ved bygget som ikke var som det skulle.
Her er atter toppen hos meg i sin banan eske 🙂
Alle topper som jeg gjennomgår blir sprekktestet / trykktestet men av en eller annen grunn viser det seg at denne her toppen har en sprekk som faktiskt forelå da jeg hadde toppen første gang hos meg OG sprekken ble IKKE påvist hos meg.
Den er lett synlig her i bildet til høyre , mellom vannkappen og bolthullet til toppbolten :
For meg helt uforståelig da som sagt alle mine topper blir trykktestet / vakumtestet .
Men selvfølgelig anerkjenner jeg meg problemet og tar det umiddelbart på min kappe. Skulle bare mangle.
Observerer samtidig at toppen har noen små detaljer som er utenfor mitt ansvarsområde men vil ordne dem vederlagsfritt selvfølgelig for kunden.
Noen skraper / hakk i dekkplanet ved enden av toppen og rundt noen huller som kunden selv har boret i ettertid fra toppen forlot meg.
For meg er det veldig viktig at kunden får velge selv hvilken løsning som passer ham best , når slikt først oppstår og jeg gir enten :
– full refusjon på alle hans kostnader til nå samt kompensasjon for merarbeider ( etter hans ønske ) og han kan velge en annen motorbygger for videre samarbeid hvis han ønsker så.
-Skisserer en teknisk løsning på problemet som jeg kan bidra med SAMT økonomisk kompensasjon som etter hans vurdering tilfredsstiller hans behov.
Kunden valgte siste løsning og da er det bare å få til det.
INGEN , og jeg poengterer INGEN av mine kunder skal kunne ha noe å klage på og er det noe å klage på så SKAL det ikke stå på innsatsen for å frembringe tilfredsstillende løsninger og det også il pronto. ( raskt ).
Kan nevne at jeg gjorde dette i min ferietid bare for å imøtekomme kundens behov der og da..
Sprekken gjør at det er lekkasje inni bolthullets gods og oljen leter seg ut via trykk kanalen ut i kjølekappen.
Vakuum tester toppen ( vakuum test er like pålitelig som trykk test , brukes bare nå for å identifisere kjapt lekkasjen )
Den faller raskt ned og bekrefter det visuelle og kundens erfaring.
Jeg ønsker først å separere ut oljekanalen så jeg må lage en blokkerings-plugg for å få til det :
Tester på ny og jeg ser at nå er det ingen lekkasje.
Neste trinn i min løsning er en metode jeg har anvendt i mange år på å redde toppen som har slike skader.
Det går ut på å isolere sprekken ved å bruke en skrudd plugg som monteres nedi selve bolthullet.
Har reparert mer enn 10 slike skader og alle har fungert smertefritt så vidt jeg vet..
Starter med å demontere toppen og vaske den , shine opp ventiler , tilpasse seter osv :
Hullet hvor sprekken er borer jeg opp til ønsket mål for det som videre skal skje :
Hullet er nå klart for min skrudde plugg som skal isolere sprekken :
Gjenger hullet slik og monterer pluggen med en spesial Loctite som tåler 150 grader.
Pluggen bores ut slik at topp bolten går gjennom og planes ned nesten likt dekkplanet :
Toppen skal så planes da både pluggen krever det og de skrapene som eier hadde vært så uheldig å påføre toppen ved sine arbeider..
Jeg dobbeltsjekker toppen med 2 x 20 minutter vakuum test og ingen lekkasjer påvist nå så toppen blir følgelig montert med alle sine deler :
NÅ er toppen igjen klar for eier , denne gang UTEN sprekk 🙂
Alt i alt tok denne prosessen , med tilvirking av ting og tang ca 8 timer.
Det er kanskje dårlig butikk for meg å bruke så mye tid på det ( istedenfor å bare gi ham pengene tilbake ) men jeg ville at kunden selv skulle ha valgmuligheter for hva som passet ham best og at han skulle kunne få en topp raskt tilbake slik at han kunne få brukt bilen sin mens sesongen ennå er der 🙂
( en kan jo også legge til at toppen hans hadde jo sprekk i seg i utgangspunktet som jeg nå vederlagsfritt har ordnet samt han har fått i tillegg økonomisk kompensasjon etter eget forslag ) 🙂
Eier selv ( som er verksmester innen bil ) ble fornøyd og jeg fikk til og med dette her tilsendt på mail :
“Det må jeg si, maken til seriøs reklamasjonsbehandling har jeg aldri vært borti!”
“Avslutter med “å ta av meg lua ” og takke for meget rask og seriøs kundebehandling! Dette er det mange som bør ta lærdom av rundt om kring i Norge , og dette vil det selvfølgelig bli fortalt om i min prosjekttråd på Fordforumet til din fordel.”
Alt jeg kan si er at jeg er glad for at dette ordnet seg som det gjorde og i skrivende stund ( 6 md etterpå ) virker toppen ennå som den skal og det er bra. 🙂