Ford 351 Cleveland M topp overhaling.
EBB TECH har masse V8 arbeider på menyen og topper er det rett så mange av .
La oss titte på noen Ford v8 lokk som en kunde droppet innom med.
Det var mistanke om lekkasje i toppene via eventuelle sprekker da det hadde vært vann i forbrenningsrommene.
Disse toppene har litt problemer med slikt samt de får ofte dårlige ventilseter etter lang fartstid i bil.
Her har de ankommet til EBB TECH :
Vi ser litt rust i ett par forbrenningsrom og de har masse rester etter forbrenning og driftstid på ventiler.
Litt nærmere titt og vi ser mer tydelig rustdannelser både i kammeret og på ventiler :
Tja , dette må vi finne mer ut av så vi skrider til verket.
Vakumtester toppene først med ventiler i med 15 minutters test-tid og ingen anvisning til lekkasjer / sprekker.
Nå begynner arbeidet med å demontere og undersøke toppene litt nærmere.
Tar bort låsene og etter at fjærene er tatt bort kan jeg se at ventil-låsene har deformert/ presset ut sporene litt slik at stammen har blitt litt større med grader av materiale som resultat og ventilene vil ikke ut pga det :
Her kan du ser hvor jeg må ta bort litt grader for å få ventilene ut av styringene :
Gjør du ikke dette og bare hamrer / slår ventilene ut kan du ødelegge styringen permanent eller resultatet blir reven styring med risiko for ventilen kiler seg fast senere. Er det såkalte ” K-lines ” i styringene ( messingforinger ) blir garantert styringen totalskadd uten avgrading av materiale her så viktig liten detalj..
Ventiltetningene her er ikke noe spesielt fancy , kun såkalte paraplyer som er tredd over ventilstammen. Fungerer greit nok på en slik v8 så vi skal erstatte disse litt slitte med nye ferske senere :
Når jeg har fått ut ventilene begynner bildet over tilstanden bli litt klarere :
Pitting ( groper i setene ) , rust og mer rust sier sitt om tilstanden. Ikke lett å holde kompresjonstrykket inne når det ser slik ut.
Ventilene har også sett bedre dager , også de med groper og masse rust :
Men dette skal EBB ordne opp i så fortvil ikke 🙂
Snurrer i gang spesial vaskemaskinene og etter litt iherdig jobbing aner vi kanskje at ting begynner å bli litt bedre ?
Nå når toppene er ordnet og vasket litt vakum sjekker jeg dem en gang til og heldigvis ingen anvisning av sprekker nå heller , tommelen opp !
Starter arbeidet med ventilene.
Måler ut ventilstammene for å se at de er innenfor specs og samme med styringene.
Her var det greit nok , dog kanskje en smule stor klaring men de klarer seg allikevel..
Her kan du se en pusset og shinet ventil sammenlignet med slik de var :
Men en kan ennå se groper og slitasjemerker i ventilens kontaktflate med setet ( til høyre ) så jeg sliper da alle ventilene i ventilsliperen med korrekt vinkel :
Nå ser en virkelig resultatet her :
Ferdig slipt og ordnet ventil til venstre mot urørt til høyre 🙂
Alle ventilene skal slipes i stuen for å få helt flat ende og til slutt kontrollerer jeg og justerer til høyde :
Rett så mange detaljer å huske på når en prøver å gjøre kvalitets arbeider med slike lokk 🙂
Noen ganger kan en klare seg med å pusse til setene mot de nyslipte ventilene men her ser det stort sett slikt ut i setene i toppene :
Litt for mye porer til at jeg vil slippe dem forbi nåløyet så jeg skal frese setene i toppen men først markerer jeg alle setearealer med blåfarge for å lette maskineringsprosessen :
Så er det frem med litt spesialverktøy , litt valg av skjær jeg skal benytte i denne anledningen :
Så er det bare å begynne å frese setene :
Her benytter jeg ett ” high-performance ” skjær som ikke bare gir meg fine overflater men som også gir bedre flow-potensiale for toppen. Greit å få med seg når en først gjør så mye ut av det 🙂
Nå skal også eksos-setene kuttes og jeg benytter en annen skjærkombinasjon der :
Freser så det spruter spon langt oppunder ørene .
Før og etter ett kutt i eksos-sete:
Riktige profiler gir bedre flow og mer potensiale samtidig som vi utnytter ventilens diameter mer effektivt.
Her ser du den gråe streken rundt alle ventilenes seteanlegg og det samme i setene i toppen som er en god indikasjon på at setene blir tette :
Ikke mer groper , slitasje eller annet rusk her i gården 🙂
Neste trinn er å få planslipt toppene og etter litt oppspenning og utmåling ligger første toppen klar til planslip for korrekt plan og overflatefinish for valgt pakningstype :
Ennå litt igjen her til høyre så jeg planer litt til mens jeg holder kontroll på hvor mye jeg planer med denne lille dubbeditten her :
Masse kjøling er nødvendig når en sliper jern topper :
Når begge toppene er planslipt tar jeg bort litt grader og ordner til huller :
Finishen ble bra den 🙂
En siste vask før montering :
Nå kan jeg begynne å montere inn ventiler etc men førs måler jeg ut alle fjærene med trykk / høyde og shimser dem som har behov :
Utrolig mange v8 topper blir montert med for lite fjærtrykk som følge av arbeider som utføres på dem eller rett og slett gamle fjærer som har mistet litt av piffen om en kan si det slik.
Inn med delene :
Da begynner vi å nærme oss slutten på dette oppdraget her.
Husker du hvordan de så ut når de kom ?
Slik ser de ikke ut nå lenger.
Ikke noe skitt og sot her i gården nei 🙂
Alle arbeidene er nå ferdige og eieren kan avhente sine fullrestaurerte topplokk :
Skulle du ha bruk for noe arbeider med din V8 motor ta gjerne kontakt for pristilbud / leveranse.