Ford Lotus Twincam oljehuller i råder.

[ 5 desember 2013 ]

Av og til er det herlig å få noen små koselige maskineringsoppdrag som variasjon til de alle avanserte motorbyggene.

Rett og slett litt avkoblende 🙂

La oss ta en titt på ett av disse oppdragene.

En Ford entusiast skal anvende nye råder på sitt bygg og de nye rådene mangler en liten detalj som han vil ha.

Her er original råden til venstre og en ny sterkere utgave til høyre :

P1300274

Sånn tilsynelatende er alt likt men dette her mangler :

P1300275

Små smørehull i råden som skal smøre / kjøle opp i stempelkronen.

Vi ser mer av det her :

P1300278 P1300277

Dette skal jeg maskinere inn i de 4 nye rådene.

Inn i fresen , en maskin-stikke og litt bor og noen freser så skal dette la seg ordne.

Rigger til » Big Mama » på fresbordet og enkelt vinkler den inn med en maskinvinkel :

P1300280 P1300281

Ser  på vinkelen denne utboringen av oljekanalen er i på original råden og den nye :

P1300279

Jeg kan sikker regne ut i det vide og brede med vinkler og bla bla bla så jeg velger rett og slett en enkel metode med dette oppsettet her for å kunne kopiere til de nye rådene :

P1300282 P1300283

Nå har jeg vinkelen og plasseringen av råden ved min markerte strek.

Lille-enden av råden hviler bare slik på noen klosser :

P1300284

Hvorfor gjøre det vanskelig når det kan gjøres enkelt 🙂

Alle mine dybder og plasseringer kan jeg nå avlese med cnc-fresens display :

P1300285

Inn med den første nye råden og jeg bruker bare lageret for korrekt plassering av hullet dvs jeg dytter bare ett gammelt lager ned i råden i jiggen og posisjonerer slik at jeg kan gjøre de nødvendige maskinerings trinnene

P1300276

Først skal jeg lage ett 4 mm dypt kutt med denne 4-skjærs pinnfresen :

P1300288 P1300289

P1300299 P1300298

Vi ser at det er ett svært tynt ( 1,5 mm ) hull som er selve » dysen » hvor oljen skal komme ut :

P1300286 P1300287

For at ett slikt tynt bor ikke skal knekke er det viktig å lage en liten forsenkning nedi det første freste hullet slik at boret ikke virrer rundt og knekker.

Derfor bruker jeg en 1,5 mm 4-skjærs pinnfres og toucher nedi overflaten hvor boret skal gå . På den måten lager jeg en styring for det lille boret som jeg starter nede i .

Så blir det enkelt å bore gjennom resten slik :

P1300290

Se der ja , nå har jeg mitt lille hull hvor oljen skal komme ut i de nye rådene :

P1300295 P1300292

Både på oversiden der oljen kommer ut og under runder jeg av hullene med en fres :

P1300294P1300300

Så da har vi altså klart det her :

P1300302 P1300306

Alle fire har nå fått samme behandling :

P1300304

Da kan kunden hente sine modifiserte råder og begynne monteringen av sin motor :

P1300305

En kosejobb rett og slett 🙂

Skulle du ha bruk for noe maskinering ta gjerne kontakt for pris / lvering.