Ford Sierra Cosworth ( girlie power ) motorbygg.
I vårt vidstrakte land finnes det mange jenter som mekker bil .
Ikke så rent få av dem gjør det skikkelig gjennomført og detaljert.
Jeg har hatt gleden av å bidra på flere av disse prosjektene og her for ikke så lenge siden ble jeg kontaktet av en jente som var blitt litt lei av å hele tiden måtte forklare at , når hun handlet deler : ” det er min bil og ikke typen min sin jeg skal ha deler til “.
EBB liker best når kundene tar opp telefonen og vi slår av en prat om prosjektene da slipper vi masse tullevas frem og tilbake i evigheten på mailer..
Nettopp det gjorde denne entusiasten og bare etter kort tid skjønte jeg og forstod hennes frustrasjon med å være på andre siden av gjerdet ( kvinne ) med bil på skiven hver dag….ikke skjønner jeg at det trenger å være sånn.
Uansett , det ble klart at hun hadde svært dårlig erfaring med flere aktører innenfor ” tuning ” spekteret av leverandører og hyggelig var det når hun avsluttet samtalen med :
” Du er den eneste jeg har pratet med mitt prosjekt om som har giddet å brukt tid til å svare meg på alle mine spørsmål så jeg vil gjerne at du bygger motor for meg ”
Skulle bare mangle sa jeg , en entusiast er en entusiast samme hva !
Så da skrider vi til verket og jeg tenkte å dele litt av hennes visjoner her med dere alle og samtidig kan en Cosworth entusiast få ta en titt på hva som skjer i en slik gjennomgang av en Cosworth YB motor 🙂
Hun hadde en Ford Sierra Cosworth hvor motoren sang på siste verset og ville ha denne opp å gå igjen med litt oppgraderinger og litt bling 🙂
No problemas svarte jeg.
Prosjektet hennes blir litt oppdelt da jeg mottar motoren i forskjellige forsendelser.
Men her er toppen hennes ankommet :
Stussen for registerhjulet pleier alltid å titte frem etter forsendelse så den kan være smart å ta ut først.
Men noe tittet nå frem inni der og jammen lignet det på noe Cossy greier :
Det så sånn ca ut som dette her :
Å fydda og fysjom,,,skitten og fælt !
Jeg får angst når jeg ser slike triste Cosworth topper med så mye graps på seg…snufs.
Tydelige tegn på eksos lekkasje pga skjev manifold og defekt tempgiver og vet ikke hva :
Tar noen første kontroll mål på planhet og høyde , demonterer ut innmat og sjekker komponentene i topplokket :
Ventilene har sett bedre dager :
Måler opp ventilenes stem diameter og styringens indre diameter :
Alle komponenter og topp skal nå vaskes gullende rene og det blir de 🙂
Nå kan jeg starte med arbeidene som skal til for å få toppen opp å gå igjen.
Første del er å trykk teste toppen for å verifisere om det finnes skumle sprekker i den. Det gjorde det ikke så da blir den klar for arbeider videre.
Jeg begynner med styringer og ventiler.
Styringene var merkelig nok i såpass god stand at de velger jeg å benytte videre.
Ventilene må ordnes med rengjøring og så skal de slipes til med rett vinkel :
Renset og slipes deretter i ventilsliperen. En ser alle små porer i setene før de slipes.
Før og etter slip og alle ferdig slipt :
Setene i toppen er også så bra at jeg bare velger å tilpasse de nyslipte ventilene med pasta og sjekker at det er fint og tett.
Så justere jeg stemhøyden på hver ventil med ventilsliperen og høyde kontroll :
Selve topplokket hennes hadde en del tæring som jeg må utbedre :
Det sveiser jeg med min Tig-maskin og justerer etterpå med fresen på sveisestedene :
Plansliping av den ferdig sveiste og bearbeidede toppen står nå for tur :
Ordner til litt kanter og huller etter planslipingen :
Setter opp toppen med ett ekstra sett med innerfjærer slik at den bli litt mer turtalls resistent.
Sjekker alle fjærtrykk slik :
Montere så inn nye ventiltetninger med spesial verktøy og sjekker på hver enkelt at alt er ok :
Monterer inn fjærer med låser og setter inn pluggene i oljegalleriet i toppen som nå er gullende rent :
Der har vår kjære entusiast en ferdig klappet klar topp til sitt prosjekt :
Ikke så dumt det !
Så kom dagen da blokken dukket opp , helt kamuflert i en masse plastikk 🙂
Etter litt wrestling med pakke plasten dukker dette her opp :
En såkalt 200 blokkdel , ett innsug , kammer og ett ventildeksel.
Rett og slett enda mer deler som jeg skal brette opp ermene og jobbe litt med 🙂
Jeg ser at blokken har originale stempler med de klassiske merkene etter at ventilene har tatt borti stemplene ve høyt turtall :
Men vi skal ikke bruke disse stemplene om igjen så det gjør ingenting..
Bunnpanne sitter på og det er nok av gammel skitt og olje å se :
Men frykt ikke EBB skal ordne denne lille klumpen av gammel skit og brukte deler til noe flott og fint 🙂
Demonterer bort svinghjulet først. Det skal jeg rehabilitere helt slik :
Innsuget som fulgte med skal jeg demontere helt og sørge for å vaske ordentlig slik at kunden kan sette ett rent innsug på sin nybygde motor :
Når jeg er ferdig ser det litt bedre ut :
Spjeldet får også gjennomgå en skikkelig vask og rens :
Detaljer som ikke alltid folk gidder å gjøre for sine kunder men mye hyggeligere å starte opp nybygd motor når alt blir gjort skikkelig.
Nå skal bunndelen med veiv , råder , stempler og oljepumpe demonteres :
Oljepumpen er historie så den skal i bosset.
Rådene ut og lagrene ser ikke helt bra ut.
Stemplene demonteres av rådene og rådene gjennomgår en fullstendig utmåling , korrigering og vektjustering på totalvekt og vekt ende til ende.
Veivakslingens ramme-lagre studeres og veiven blir deretter vasket , kontrollmålt , sprekktestet og Nano / Micro polert med en prosess EBB TECH er alene om å tilby i Norge som gir særdeles høy kvalitet på overflatefinishen på veivens lager flater :
Selve blokken blir målt ut , vasket , trykktestet og alle data legges inn i byggets logg :
Nå er blokkens med dens komponenter klar for videre bearbeiding mot byggets endelig profil.
Første som jeg skal gjøre er å bore blokken slik at de nye Cosworth stemplene som er rene juvelene , passer :
Sjekker alltid de nye stemplenes dimensjoner FØR jeg begynner utboringen av blokken :
Rigger opp bormaskinen og borer frem til rett dimensjon mens jeg kontrollmåler underveis hele tiden :
Når boringen er ferdig sitter vi igjen med en fin overflate men vi skal ha en enda finere og mer korrekt finish for at stempelfjærene skal kunne gjøre jobben sin så vi tar frem honen og honer frem siste dimensjon og overflate finish.
Til det bruker jeg en høykvalitets parallell-hon og rikelig med honeolje som er veldig viktig :
Enda mer kontroll måling før jeg blir fornøyd :
Målet er en helt rund sylinder og helst innenfor 1-hundredels nøyaktighet på dimensjon fra sylinder til sylinder / opp / ned og rundt.
Kunden har valgt å montere inn såkalte ” long-studs ” for å sikre blokken mot fremtidige sprekker ( som disse blokkene ofte får ) og jeg utfører da alle de arbeidstrinnene som behøves for det :
Da gjenstår det å plane blokken for korrekt overflate finish. Ford etterlot en skikkelig grov overflate når de lagde disse blokkene så det kan være greit.
En siste runde i dele kokeren :
Da er blokken vårt klar for montering :
Ser litt bedre ut nå 🙂
For å sikre kvaliteten på balanseforholdet i bygget kjører vi en komplett balansering på veivpartiet.
Først litt vektjustering av komponenter :
Så selve balansering av veiv , rem hjul , svinghjul , clutch osv :
Ett av de momentene som en får mest igjen for hver krone benyttet i ett motorbygg er akkurat en skikkelig nøyaktig balanseringsjobb. Skal du velge mellom kroner brukt på pulver lakkert ventildeksel eller balansering så velg sistnevnte 🙂
Nå skal jeg i gang med selve monteringen av motoren.
Starter med blokken som er boret , honet og har fått sine longstuds.
Legger i de nye lagrene :
Veiven og blokken er allerede målt ut for seg selv så siste del er å måle ut med plastigauge ( måletråd ).
Veiven legges i blokken , på de nye lagrene uten olje , rammebukker trekkes til moment og etterpå kan en lese av klaringene :
Etterpå smører jeg alle de nye lagrene og veiven med monteringsolje og plasserer thrust lagrene som jeg også kontrollmåler etterpå :
Ny simring bak er også montert med litt Ford pakningsmasse på de rette plassene :
Veiven roterer nydelig etterpå :
Slik skal det være 🙂
Stempelfjærene skal så tilpasses sin respektive sylinder :
1ste og 2dre fjær har forskjellige endeklaringer som også oljefjærene og det må slipes og tilpasses.
Prøvemonterer inn stempler på råder uten fjærer og måler overhøyde på stempler ifht. blokkens dekkplan :
Disse stemplene må justeres en ørliten tanke og det gjør jeg i fresen :
Ny kontroll måling og jeg er fornøyd :
Monterer alle stempelfjærer og monterer veldig nøye på alle klips for rådepinner og trippelsjekker at de sitter som de skal :
Inn med stemplene slik :
Frem med måletråden igjen , trekker til og sjekker også klaringer på rådelagrene :
Veiv , råder og stempler er nå på plass så da gjenstår frontcover , oljepumpe og sil.
Frontcover er satt inn med nye simringer og pakning samt fordeler aksling monteres :
Oljepumpen er ny , men den sjekkes uansett nøye og silen er nå helt ren uten skitt og smuss :
Oljepumpe monteres så inn i blokken med nye bolter :
Da er det bare på med litt paknings lim og skru på den nyvaskete bunnpannen så er veivpartiet ferdig :
Stemplene ser bra ut og den nye topp pakningen gjøres klar for montering :
Toppens longstuds og strekkbolter monteres trekkes til i riktig rekkefølge og med korrekt moment / grader :
Kamakslingene får nye simringer , glidehylsene har jeg fjernet all rusten ifra og polert opp simringflater.
Nye løftere monteres også.
Kunden ville ha en stuss som erstattet den originale ånde-boksen på blokken så da er det jo bare å mekke til en i dreiebenken :
Nesten ikke en detalj jeg ikke mekker frem til disse motorene her…
Litt pakningsgugge her og der og på med det rehabiliterte ventildekslet som nå har blitt blått , pulverlakkert av EBB :
Eksosmanifolden hennes har jeg også rehabilitert med litt sveis , plansliping og coating for grei finish :
Nå er det bare småtterier igjen av vårt bygg så jeg skrur på litt deler her og der . Alle komponenter er rehabilitert for bedre finish enn det var når de dukket opp på gulvet hos EBB :
Nå begynner det virkelig å ligne på noe og finishen er det vel ingenting å si noe på 🙂
Der , endelig var vår kjære Cosworth motor til denne unge damen ferdig :
Puuh , litt av en gjennomgang men kanskje til både glede og nytte for Cosworht entusiaster.
( det er selvfølgelig også flere små detaljer i dette bygget som ikke er med men en får ett visst innblikk allikevel )
Oppdraget utført , Ebb takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektet videre 🙂
Skulle du ha bruk for noe motorarbeid ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.