Ford v6 topp renovering.

[ 16 oktober 2012 ]

V6 motorene til Ford har alltid fasinert entusiaster og her på berget er det mange som bygger på denne motoren i sine prosjekter.

Støpejerns topper og blokker er kanskje ikke `top of the line `men de gjør jobben glimrende.

EBB TECH får stadig muligheten til å hjelpe til på slike bygg og her om dagen dukket det sannelig opp ett nytt par topper som behøvde litt stell.

La oss like så godt ta en titt på en gjennomgang på ett par topper.

Her er de ankommet og selvfølgelig ser alt annet enn fine ut :

Masse å ta tak i her men det første EBB gjør er å kvitte seg med årtiers skitt og smuss med en første runde i delevaskeren :

Etter dette er det mye kjekkere å begynne demonteringen av lokkene. De blir først trykk-testet og blir de godkjent starter demonteringen :

Gamle tetninger er gjerne harde som betong og de skal vi erstatte med nye senere..

Ventilene har slitt lenge nok med å holde tett så nå skal de få ett nytt liv :

Titter vi på hvordan tilstanden er på selve ventilsetene i toppen så er det sørgelige forhold der også :

Lekkasjer over alt og noen steder har det blitt ” søkk ” i setet og det som verre er.

Etter litt iherdig jobbing med rensing og vasking blir toppene nå klare for arbeider :

Ser bedre ut nå ?

EBB TECH setter høye krav til renhet i sine bygg 🙂

Ventilene står for tur og vi sliper ventilens anlegssflate mot ventilsetet i toppen :

Du kan se hvordan det var før vi slipte ventiler i bildet til venstre..

Til venstre , ennå mye pitting i setet her så mer sliping må til. Høyre bildet viser hvordan ventilens ende korrigeres :

Ventilen til venstre er ikke slipt mens den til høyre er ferdig. Alle ventilene er nå klare for videre arbeider.

Arbeidene med å ordne til de skikkelig dårlige ventilsetene begynner nå og her kan du se hvordan de ser ut etter mange års bruk :

Pitting , rust skader . søkk i setet er bare endel av det vi finner som MÅ utbedres.

Slikt er helt vanlig i disse toppene og lar seg lett korrigere bare en gjør det riktig.

EBB TECH har uendelig mange forskejllige kombinasjoner med skjær som kan benyttes  til alt fira std overhaling til villeste løpsmotor.

Her rekker det fint med ett 3-vinkels kutt som er tilpasset den originale flow-profilen i respektive kanaler/ventiler.

innsugs-setene får her behandling :

Eksos setene får også sin dose med medisin og du kan se før og etter fresing av setene:

Etter fresing av seter er unnagjordt blir ventilene tilpasset med pasta og til slutt testet med blåfarge for tetthet.

Her ser du hvordan en kan se anleggsflaten mellom ventil og setet som det gråe feltet på ventilene :

Nå er ventil og sete arbeider ferdige og vi skal til slutt planslipe toppene og det ser slik ut :

De røde ringene markere hvor toppen er skjev etter de 2 første små kuttene. Til høyre er toppen ferdig planslipt.

Da er topplokkene klare for montering :

Litt nærbilder viser detaljer og kvalitetsnivået på EBB TECH `s arbeider :

Vi begynner monteringen av toppene med komponentene klare :

Fjærene er testet på trykk ifht. høyde og blitt godkjent , nye ventiltetninger skal inn og ventilene ivrer etter å komme på plass.

Enkle topper å montere så den jobben går kjapt :

Før :

Etter at EBB er ferdig med oppdraget :

Ser du forskjell ? 🙂

Da er vi i havn med dette oppdraget og eier kan nå hente ut 2 nydelige topplokk som vil gjøre jobben i lang tid fremover .

EBB TECH takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektet.

 

Skulle du ha bruk for litt renovering av dine Ford V6 topper så ta gjerne kontakt for pristilbud.