Grenrør reparasjon Opel OHC

[ 10 august 2012 ]

Utallige komponenter kan i dag kjøpes via Ebay og andre plasser til entusiastbygget.

Grenrør i rustfritt materiale er ett av slike komponenter.

Handles inn ,  ofte til en billig penge , de gjør stort sett gjobben sin så lenge de ikke blir offer for spenninger og sprekker.

Spenninger oppstår veldig mange ganger i slike og enten vrir de seg under bruk eller når de demonteres.

Når en da skal ha de på igjen kan de ha så mye skjevhet at de ikke klarer å holde tett mot flensen på toppen.

La oss ta en kjapp titt på hva vi kan gjøre for å få dem rette igjen.

Her er ett grenrør i slik utførelse til en Opel CIH 4 sylindret turbomotor :

Etter litt bruk har grenrøret blitt skjevt som en kan se her i endene på høyre og venstre side :

Dette er ganske normalt da fabrikkene ikke varmebehandler grenrørene etter produksjon slik at de er » døde » når en begynner å anvende dem.

Her er det bare en ting å gjøre og det er å korrigere skjevheten ved plansliping.

vi monterer grenrøret vårt i en hjemmelagd jigg som her i plansliperen :

Etter de første kuttene kan en tydelig se hvor plansliperen får kontakt med flensstykket , her bare i midten , følgelig behøvs enda mer planing for å få det flatt.

Her kan du se en liten videosnutt av prosessen videre og til ferdig resultat :

 VIDEO : Opelgrenrørfix

 

Da har vi ordnet dette grenrøret og etter planing og eventuell slissing kan det nå brukes videre og det holder tett 🙂

 

Skulle du ha bruk for litt grenrørs reparasjon så ta gjerne kontakt.