Honda Civic B16A2 motorbygg.
Jeg hjalp en hyggelig Honda entusiast for en tid tilbake med å bore blokken , balansere veivpartiet og overhale toppen hans.
Det endte kjapt i ett kadondas knas når han etter å ha bygget i sammen motoren selv , ladet en smule for mye slik at sylindrene sprakk og gud vet ikke hva 🙂
Han kom igjen med en ny blokk som jeg boret , satte en ” support ring ” i øvre del av blokken og planet toppen en ørliten tanke slik at han kunne igjen montere sin motor inn i bilen og forhåpentligvis kjøre mer.
Slik så det ut :
…men nå sa jeg forhåpentligvis fordi det skjedde ikke.
Etter han startet bilen første gang, etter hans andre forsøk på å bygge motor ,var det ulyd og dårlig oljetrykk..
Hmm ,sa han og klødde seg i hodet mens han ringte meg og spurte hva det kunne være.
Alt fra små ekle Gremliner som spiser stempelfjærer til lunch til løse deler som vil ut av blokken ..svarte jeg 🙂
Han røsket av toppen , fant ingen spor etter hverken Gremliner eller løse deler og bringte motoren sporenstraks til arbeidsbenken min med en kontant beskjed at nå var han : ” driddlei heile driden “…godt sagt !
” Fiks driden du ” var beskjeden jeg fikk.
Hm,,,tenkte jeg og klødde meg selv i bakhodet 🙂
Så langt var han kommet :
Får vel brette opp ermene og få denne aluminiums klumpen helt i deler.
Av med bunnpannen først :
Hmm , her så det ikke så bra ut. Masse gørr i oljen ( som etter eiers uttalelse var helt ny ) , masse paknings lim ( silikon ) i silen og noen små merkelige metallspon som ser ut som spon som kommer etter du har boret med ett bor i metall..
Bort med oljepumpen som vaskes og sjekkes :
En del riper og grums var det å finne inni den.
Fjerner skvalpeplaten og sil og da ser det slik ut :
Ut med råder og stempler og kan se litt riper i lager flater samt en skål ser litt merkelig ut i forhold til de andre.
Er også litt rust på stempelfjærer etc. ( motorene hadde stått i bil ute i lang tid før han tok tak i den igjen )
Ut med veiven og her er det også litt vel mye riper og sår i lagerskålenes overflate :
Sånn skal det ikke være når motoren har kjørt bare noen få mil etter han har montert den i sammen..
Det jeg har sett til nå forklarer egentlig ikke lyden som han erfarte eller lavt oljetrykk. Kanskje lagerklaringene er en del av forklaringene på lavere oljetrykk men ikke nok.
Når jeg så ser videre skjønner jeg mer hva som har vært problemet hans :
Både den første og nr 3 oljedyse for underspylingen viser tydelige tegn på at her har noe skjedd under montering.
Dyse nr 1 er så godt som brukket helt av . Den står feil montert , eller har blitt skadet under monteringen. Sannsynligvis har den hatt direkte kontakt med enten stempel eller veivakslingen.
Dyse nr 3 er også blitt forskjøvet og har også en sprekk hvor oljen har lekket ut uten å gå gjennom dysehodets diameter.
Ved nærmere titt ser en tydelig at selve dysestangen har fått merker etter veiven har vært borti og vi ser det samme på skinken på veivakslingen :
Da jeg ikke etter masse studering av resten av komponentene i motoren ikke klarer å finne andre ” symptomer ” til ulyder er nok dette her årsaken 🙂
Da har jeg vasket , kontrollmålt og sett over de fleste av komponentene til denne motoren :
Veivakslingen har fått noen riper så den skal jeg Micro-polere til ny finish og vi skal anvende en helt ny oljepumpe
Blokken har fått en lett hon og er sjekket opp og er klar for montering.
Nye stempelfjærer skal tilpasses for rett fjæråpning så de slipes og måles :
Stemplene må , på grunn av underspylere , modifiseres slik at det blir klaring mellom dysene og undersiden av stemplene. Til venstre ser vi hvor dysene tok borti og til høyre etter at jeg har modifisert stemplene slik at dysene ikke tar borti.
(Vil helst ikke rote for mye med akkurat Honda sine egne dyser da de tåler velig lite før de sprekker i loddepunktet til dysehodet så derfor denne måten å gjøre det på..)
Detter blir ofte glemt ved montering av nye og andre type stempler.
Nye rammelagre skal nå monteres :
Inn i blokken med andre halvdelen av lagrene og nye oljedyser er også montert i blokken. Denne gang i riktig posisjon 🙂
Veivakslingens klaringer er målt ut med micrometer og måletråd og jeg sjekker at veiven roterer bra og sjekker endeklaringen :
Bakre og fremre deksler på :
Nye rådelagre skal monteres nå og alle stempler / råder sjekkes en siste gang før montering :
Råder monteres med spesial-pasta på gjengeparti , trekkes med korrekt moment og vips har vi bunndel nesten klar :
Skvalpeplate , sil og det hele monteres så:
Eieren vil benytte ARP studs til toppen så det ordnes til :
Ny topp pakning og studs klart :
Toppen legges så på og montering av kamakslinger osv gjøres :
Ny kam-rem monteres på de justerbare drevene kunden har montert :
Litt småtteri monteres og så har vår kjære Honda entusiast ny motor til å montere i bilen sin :
Lykke til med prosjektet og EBB takker for tilliten 🙂
Skulle DU ha behov for noe motorarbeider så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.