Honda S 2000 topp.
Honda har klart det kule med å få haugevis av ponnier ut av helt » std » motorer i noen av sine biler.
Motoren i S 2000 er en av dem.
Men serieproduksjon vil aldri kunne implementere detaljearbeider som noen ønsker å ha i sine spesialiserte motorprosjekter.
EBB TECH har erfaring med flere type Honda topper og tok vel imot utfordringen med å gjøre denne spesifikke toppen til noe enda bedre.
Slik så den ut før arbeidene startet :
Helt ordinært kjørt men med litt problemer i sylinder nr 2 som skyldtes bøyde ventiler og knukket ventilfjærer pga for høy rpm limit under bruk.
Disse toppene har både massive kanaler og store ventiler orginalt :
Men som alt annet som er masseprodusert på samlebånd er som sagt detaljenivået fabrikkene kan ta seg råd til å legge inn begrenset , så der kommer entusiastene inn i bildet senere 🙂
Kjører først en Flow-analyse i flowbenken for deretter finne ut hvordan toppen skal modifiseres for mer fordelaktig flow-dynamikk og kapasiteter. Så bærer det avsted med stødig hånd :
Påfølgende arbeider med å modifisere og korrigere feil på ventiler :
Detaljer , detaljer , detaljer i alle ledd frembringer helheten i alle motorbygg og utmålinger av ventilhøyder og montering av nye ventilteninger i » spotless » arbeidsmiljø er viktig. Ingen smuss her i gården 🙂
Til slutt når alt er klar til montering ser det slik ut :
Bare for morro kan dere få se en sammenligning med en Honda S 2000 topp og en nypreparert Ford Sierra Cosworth topp som er preparert til masse effekt men som turbomotor :
Her er begge respektive toppers innsugskanaler og eksoskanaler :
Til slutt kan en se 2 helt forskjellige toppers ventilarealer og design , kult hva ?
Da er dette oppdraget utført og toppen skal starte sitt nye liv i en ilsint Honda motor 🙂
Skulle du lure på noe mht Honda motorer / topper så ta gjerne kontakt.