Honda S 2000 topp.

[ 2 september 2011 ]

Honda har klart det kule med å få haugevis av ponnier ut av helt  ” std ” motorer i noen av sine biler.

Motoren i S 2000 er en av dem.

Men serieproduksjon vil aldri kunne implementere detaljearbeider som noen ønsker å ha i sine spesialiserte motorprosjekter.

EBB TECH har erfaring med flere type Honda topper og tok vel imot utfordringen med å gjøre denne spesifikke toppen til noe enda bedre.

Slik så den ut før arbeidene startet :

Helt ordinært kjørt men med litt problemer i sylinder nr 2 som skyldtes bøyde ventiler og knukket ventilfjærer pga for høy rpm limit under bruk.

Disse toppene har både massive kanaler og store ventiler orginalt :

Men som alt annet som er masseprodusert på samlebånd er som sagt detaljenivået fabrikkene kan ta seg råd til å legge inn begrenset , så der kommer entusiastene inn i bildet senere 🙂

Kjører først en Flow-analyse i flowbenken for deretter finne ut hvordan toppen skal modifiseres for mer fordelaktig flow-dynamikk og kapasiteter. Så bærer det avsted med stødig hånd :

Påfølgende arbeider med å modifisere og korrigere feil på ventiler :

Detaljer , detaljer , detaljer i alle ledd frembringer helheten i alle motorbygg og utmålinger av ventilhøyder og montering av nye ventilteninger i ” spotless ” arbeidsmiljø er viktig. Ingen smuss her i gården 🙂

Til slutt når alt er klar til montering ser det slik ut :

Bare for morro kan dere få se en sammenligning med en Honda S 2000 topp og en nypreparert Ford Sierra Cosworth topp som er preparert til masse effekt men som turbomotor :

Her er begge respektive toppers innsugskanaler  og eksoskanaler :

Til slutt kan en se 2 helt forskjellige toppers ventilarealer og design , kult hva ?

Da er dette oppdraget utført og toppen skal starte sitt nye liv i en ilsint Honda motor 🙂

 

Skulle du lure på noe mht Honda  motorer / topper så ta gjerne kontakt.