Høydejustering stempler

[ 5 mai 2012 ]

Mange ganger når en er borti motorbygg kan det være nødvendig å  måtte justere høyden på stempler for å oppnå ett korrekt kompresjonsforhold eller av andre grunner.

Dette er i utgangspunktet ikke så vanskelig bare en vet hvor mye ( via kalkulasjoner etc ) som må tas av stemplene OG at en ikke risikerer å kompromitere styrken på delene..

Her i dette tilfellet er det stemplene til en 4 sylindret FORD motor som skal få redusert høyden

 

De skal maskineres ned for å redusere det endelige kompresjonsforholdet kunden skal ha i sin motor .

Jeg begynner med å spenne opp stemplene i fresen :

Jeg benytter en enkel metode med ett digitalt skyvelær for å raskt montere stempelet riktig på bordet

Knotter deretter inn  tall på cnc fresen på hvor mye jeg skal redusere høyden med :

Starter selve fresearbeidet med en pinnfres:

Når de etterhvert blir ferdige ser det slik ut :

Når alle er maskinert ferdig , grader er tatt bort og vektjustering etterpå er komplett er de klar til å monteres i blokken de skal tilbringe sin levetid i.

Ett tips som er verdt å legge merke til er at det ikke er alle stempler som dette er mulig å gjøre slikt på . Det er fullt mulig å maskinere det meste  men en skal alltid huske på hvor mye stempelet er beregnet til å tåle samt det må under ingen omstendigheter bli for lite gods over stempelfjær nr 1 for da blir det tragedie i ditt motorbygg…

Så da er stemplene våre klare til dyst og høyde er justert ferdig og med god sikkerhetsmargin over første stempelfjær er vi nå i havn med oppdraget 🙂

 

Skulle du lure på noe mht slik prosedyre evnt har behov for å få dette utført av EBB TECH så ta gjerne kontakt for ideer og evnt pristilbud.