Intercooler som oljekjøler :)

[ 26 oktober 2012 ]

EBB har hatt mange prosjekter opp gjennom årene.

Ett av dem har vært en av de kjekkeste jeg har hatt og det var en vw Beach Buggy som jeg snekret alskens merkelige og umulige løsninger med.

Denne entusiastkjerren fikk prøvd seg på det meste og ble også brukt gjenno mange sesonger som gatebil , banebil , dragrace , autoslaom og gud vet ikke hva.

På denne haugen av usystematiske deler hamret i sammen i ledige stunder hadde jeg noen utfordringer støtt og stadig.

Med opprinnelig luftkjølt motor som etter hvert ble KUN oljekjølt var behovet for en ( flere ) skikkelige oljekjølere ganske så viktig når effekten snek seg oppover mot kvart-tusen-krefters prosjektene baki motorrommet.

Jeg startet med en supeduper kjøp over disk » holder til alt » , sa selgeren ,, og den rakk ikke i det hele tatt.

At den også var superduper skrøpelig og ikke tålte kurbs , fortauskanter og stensprut gjorde at jeg måtte tenke ut en løsning selv.

Det skulle bli en helt utradisjonell en sådann i beste EBB stil 🙂

Jeg trengte en mer robust med mer volum og mindre mtstand samt bedre kjølekapasitet og helst må det være en container-del eller gratis fra hyllene mine..

Var det mulig da ?

Jepp det ble en løsning  så la oss ta en titt på det her.

Olje er olje og trykk er trykk så hvorfor ikke bare mekke av en slik som jeg hadde liggende :

En intercooler ( fra en Lancia husker jeg ikke feil ) i aluminium  🙂

WTF tenker nok mange nå og jeg er så enig så enig MEN ser en bort ifra de stor stussene så kan jo denne dingsen få en sjanse til å vise seg frem som Oljekjøler syntes nå jeg.

Først litt ekte chop chop :

Her kan du titte litt på hvordan det så ut inni der :

Må da være mulig å skvise litt olje gjennom der vel ?

Kapper ,  tilpasser og sveiser inn nye biter til endene og sider :

Da var jeg så langt…

Nå er det stusser for oljeslangene som skal mekkes frem :

Ja , det er slangeklemmer som skal benyttes og ingen high-tech big bucks an-koblinger eller slikt. Kun gode gamle slangeklemmer av billigste sort. Om det holder ? ,,,tja vi får se 🙂

Nå har jeg sveist på endestussene og har samtidig funnet noen vinkeljern som skal benyttes til festebraketter som også sveises på den » nye » kjøleren :

Alle deler som er påsveist / modifisert er forresten container-skrot som jeg har fått ut av,,,rett og slett skrot-containere fra diverse plasser. Man tager hva man haver så…

Vel , her er den ferdige oljekjøleren min :

Proudly painted by EBB 🙂

Montert foran på haugen av en bil og tåler tydeligvis dette her og masse mer ( trykktestet den til 9 bar og holdt ennå ):

Den jobber i sammen med masse av dette rukkelet her som er med på og kjøle en sånn ca 250 Na hk når den vil :

Om det funket ?

Jeg klarer ikke å dy meg ,men jeg gjør det allikevel :

Disse er resultatet av flere års bruk med denne kjøleren i front av kjerren.

Det enda som var enda mer gøy enn å lage og bruke denne kjøleren var å se diskusjonene på forumene om hvor dårlig løsning dette måtte bli , slangene ville bli blåst av , kjøleren ville ikke være nok kapasitet i osv bla bla bla 🙂

Jeg fikk i alle fall flere sesongers knirkefrie økter som bl.a. dette her med den :

Som en av mine tidligere mentorer alltid sa : » Har du prøvd så vet du , har du snakket om det så vet du mindre» 🙂

Har du ett spesielt prosjekt som du vil prøve ut så ta gjerne kontakt for løsninger / pris.