Jaguar V-12 topplokk overhaling.
Jaguar ikke bare høres spennende ut det ER spennende biler.
Disse Engelske kreasjonene sender frysninger nedover ryggen på mang en entusiast når de ruller forbi med sin særegne lyd , spesielt hvis det kommer fra 12 sylindre.
De maler som en katt og drikker sikkert forgyllet fløte til frokost før de starter 🙂
EBB TECH har mange veteranbilkunder fra hele landet og Jaguar står på menyen rett som det er.
En hyggelig lokal entusiast kom dragende med 2 slike topplokk ( samt mykje meir attåt) som var i behov av en liten oppstiver.
” Toppene er nylig overhalet ” sa den forrige eieren og den lokale entusiasten tok ham for sitt ord,, men.
Her er synet som møtte meg når de ble slengt opp på benken :
Så absolutt ikke mye som tyder på å ha nettopp vært gjennom noe arbeider spør du meg..
Når EBB er ferdig med disse skal dette bildet danne grunnlaget for ett lite før og etter bilde 🙂
Starter med å demontere toppene og tar ut ventilfjærer og ventiler :
Tetningene skal uansett skiftes og ser en på ventilseter og ventilenes anleggsflate er det vel lite sannsynlig at forrige eiers “nettopp overhalet ” stemmer..
Kanskje en skulle moderert utsagnet til : ” en stund siden ” ,,,eller rett og slett ” aldri siden ” ?
Det første jeg gjør er å rense toppene skikkelig , trykk-teste dem og ta de første nødvendige mål på høyder , overflater og dimensjoner for å etablere hvilket utgangspunkt vi har for å kunne bruke disse toppene videre.
I bunn og grunn ser alt greit nok ut til å kunne få dem opp å gå igjen.
Ventilene har jeg hatt i ultralyden , kontrollmålt dem og her er de ferdig renset :
Før jeg sliper dem loggfører jeg alle de høydene respektive ventiler hadde før vi starter arbeidene videre :
Det letter arbeidet senere med korrekte ventilklaringer som må til.
Som du sikkert legger merke til har også nå toppene fått tilbake litt av sine opprinnelige finish og de ser rett og slett pene ut :
Ventilene ser vi har forferdelige overflater på anlegget mot ventilsetene , umulig å holde tett med slike tilstander :
De skal jeg ordne med å slipe hver enkelt ventil i ventilsliperen :
Før og etter slip sier litt om forskjellen :
Nå er ventilene i stand til å gjøre jobben sin 🙂
Ventilstyringene er utmålt og funnet tilfredsstillende for videre bruk så ikke noe særskilt mer er nødvendig å gjøre på dem , unntatt en liten prosess som heter ” guide-polishing ” dvs en finish økning inni selve styringens hull.
Da er jeg klar for å rehabilitere selve ventilsetene i toppen som ser bedrøvelige ut :
Ikke mye tetteflate som gjør jobben sin her i gården nei !
For å ordne til dette bruker jeg spesielle ventilsete kutt og korrekte kombinasjoner av vinkler , radier og bredder på setene.
Noe av verktøyet jeg anvender ser slik ut :
Rette verktøyet er valgt for jobben så da er det bare å markere med litt maskineringsfarge og frese ferske nye sete-kombinasjoner inn i setene :
Det finnes ett stort utvalg og muligheter for dette og bruker en korrekte kombinasjoner vil det alltid gi fordeler ifht. flow og potensialet for motoren.
Arbeidet utføres på både innsug og eksos-seter.
Kontrollerer anlegget med en lett tilpassing med spesial-slipepasta og en ser kontaktflate som de gråe stripene rundt selve tallerkenen :
Når jeg er fornøyd med anlegg og detaljer rundt det kan jeg starte prosessen med å re-etablere høyder på stammene på ventilene og da kommer de tidligere målene frem som guide for de nye høydene :
Toppene skal nå plan slipes for korrekt flathet og overflate finish :
Holder kontroll på hvor mye som tas av med denne her :
Finishen blir helt grei og innenfor kravene :
Diller til slutt med litt radier på huller og kanter :
Inn for siste gang i delevaskeren slik at alt er gullende rent før montering :
Toppene skal nå få nye deler men jeg kontrollerer og justerer fjærtrykket på ventilfjærene først :
Her er innmat og nye tetninger klar til montering :
På med fjær underlag og de nye tetningene :
Monterer fjærer og låser :
Nå er endelig toppene klar og jeg tillater meg ett før og etter bilde for finish sammenligning :
Ikke så verst det og jeg spanderer på meg like så godt ett par til av detaljene :
Litt bedre nå enn det var ?
Her er toppene klar til avhenting hos EBB TECH og kunden lurte på om det var hans topper når han hentet dem 🙂
Skulle du ha bruk for noe arbeider med din Jaguar eller for den saks skyld en annen motor så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.