Kronhjul modifisering Honda.

[ 26 september 2011 ]

Fikk en liten utfordring av  Honda entusiast  som behøvde å finne ut
om det lot seg gjøre å få det gamle kronhjulet over på den nye diffen som han
har rotet med på sitt prosjekt.

Ikke så lett når så mange detaljer ikke stemmer og slett
ikke så lett når ingen tydeligvis har gjort det før…

 

Her er  det opprinnelige kronhjulet som passer  på
hans diff til høyre og det ” gamle ” kronhjulet til venstre som overhodet ikke
passer.

 

Altså må vi legge hodene litt i bløt å mekke til en løsning
slik at hans kronhjul kommer til å passe.

Disse detaljene , som vist på bildet pluss litt til måtte vi
finne ut av og eventuelt modifisere.

 

At kronhjulet er ett seigt mareritt å maskinere i gjør utfordringen
enda større.

 

Etter litt fundering og måling bestemte jeg meg for at dette
burde kunne la seg gjøre.

 

Vel , da skred jeg til verket og startet med å spenne det
kronhjulet som skal modifiseres inn i dreiebenken.

Etter å ha rettet inn til ca 1 hundrers  mm nøyaktighet dreide jeg den første delen ,
den til større diameter for å få bolthodene som skal ut på større radie , til
flatt nivå på hele siden.

Også den andre siden får gjennomgå på samme vis.

 

Deretter skal indre diameter tilpasses opp til ønsket
diameter og jeg sjekker også her oppspenn med mikro-klokke

Så begynner den nye indre diameters maskinering og det tar
TID i dette godset her…

Det opprinnelige kronhjulets indre diameter har jeg først
målt slik med innvendig micrometer

Da er det bare å dreie det andre opp til samme innvendige
mål og kontrollere med mikrometer også her for sluttmål likt første.

Inn i fresen for ny
boltsirkel og oppspenn er enkelt med 2 klemmer på

Sentrerer hjulet med denne enkle klokkedingsen her

Da fresen kan gjøre litt av hvert knotter jeg inn ett
boltsirkel program som jeg vil ha

Frem med en saftig karbid pinnefres for jobben og trykk
enter…

Etter hvert blir det seende slik ut

Når den nye boltsirkelen er ferdig legger jeg kantene på
hullene litt

Så var maskineringen ferdig og en ser resultatet her

Nå er hjulet klar til å bli montert med bolter på diffen og
litt skruelim på først

Og vips er herligheten klar til å dyttes inn i kassen igjen

Så nå har da også Honda entusiasten fått prøvekjørt denne i bilen sin både på gate og bane og

tilbakemeldingen var ;  ” Perfect fit , you are a live saver ” ( jmf tekst meld mottatt ).

 

Bare hyggelig 🙂

 

 

Er det noe du lurer på ifob med ditt eget prosjekt så ta gjerne kontakt for en prat om løsninger og evnt pris.