Lancer EVO rally topp overhaling.

[ 7 oktober 2012 ]

EBB TECH server forskjellige racing team gjennom sesongen og rally biler er det flere av.

Lancer EVO er råtassbiler ute i sporet og ikke sjeldent finner du noen av dem på pallplass etter endt løp.

Men noen ganger kan selv disse bilene bli litt ” trøtte ” og trenge litt TLC ( tender love and care ) 🙂

La oss titte på en kjapp gjennomgang av ett topplokk som EBB TECH fikk i oppdrag å sjekke over for ett team.

Her er toppen på benken etter ankomst hos EBB TECH :

Litt ujevn gange og litt vel stor lekkasje rundt ventilseter var dommen etter litt analyse på bilen.

Ikke uvanlig det med det hardkjøret en slik motor får gjennom en sesong.

La oss plukke den ned å se hva vi finner :

En del koks og forbrenningsrester i både kanaler og kammere , greit nok , ikke så uvanlig det men kanskje en smule mye i eksoskanaler.

Vi plukker ut ventiler og riktig nok ser en kjapt at disse ventilene har ikke så mye sjanse til å holde tett. Masse ” pitting ” i setene og tydelige spor av lekkasjer rundt setene.

Ser vi i selve topplokket er det masse rester av koks etc i spesielt eksoskanaler men setene i seg selv bærer preg av å ikke kunne holde tett :

De små sorte prikkene i setene er der hvor ventilsetet ikke lengre holder tett.

( luftfilteret i bilen var årsaken til dette her… ødelagt og slapp støv og skitt gjennom som fritt får hamre på ventilsetene underveis i løypa ) 🙂

Vi demonterer resten av innmaten i toppen og de gamle ventil tetningene skal skiftes med nye og en veldig viktig detalj er å ta ut blindskruene i oljegalleriet i toppen. En ser selv hvorfor på hva gugge som renner ut hvis ikke..

Skal vi gjøre dette så gjør vi det skikkelig og da er disse pluggene helt nødvendige å ta ut , selv om det tar litt tid..

Inn i vaskeren med toppen og når den er ferdig og vi har renset toppen skikkelig ser vi bra forskjell :

Ikke mye forbrenningsrester og koks nå lengre å finne :

Dette topplokket hadde ikke bare uttette ventiler viste det seg . når EBB TECH slipte ventilene viste det seg at de også var ørlite skjeve som du kan se på høyre bildet :

Men dette er helt greit å fikse og etter litt jobb er alle ventilene slipte og klare for tilpassning i toppen.

Ventilstyringer er utmålt og funnet akseptable og brukes videre uten problemer.

Til høyre ser du hvordan det ser ut etter at ventilseter og ventiler er tilpasset hverandre og den tynne grå streken rundt tallerkenen viser anlegget mellom ventiler og sine respektive ventilseter i topplokket.

Da er vi klar for å planslipe topplokket og her har jeg ført på litt blåfarge på plansiden for å kunne følge med på utviklingen av planingens kutt :

Her er vi nesten i mål , kun litt inne der hvor den røde sirkelen er som skal bort og til høyre legger jeg litt kanter på hullene :

Finishen på overflaten er nå korrekt ifht hva slags type topp pakning som skal anvendes.

Komponentene som skal inn i toppen ved montering ligger klar og ventilfjærene måles ut og godkjennes for trykk ifht høyde :

Nye tetninger monteres og det samme gjør en med fjærene og låsene for ventil tallerekener  :

Oljegalleriet får sine plugger montert , med litt locktite slik at de ikke løsner :

Alle arbeider er ferdige og toppen ligger nå klar til avhenting av kunde :

 

Nå er toppen klar til nye sesonger og kanskje nye pallplasser , hvem vet 🙂

 

Skulle du være i behov av arbeider på ditt Lancer EVO prosjekt så ta gjerne kontakt for pristilbud.