Long-studs i Cosworth blokker.

[ 19 mai 2012 ]

Det er ikke få Cosworth blokker jeg har sett defekt som følge av feil tiltrekking og bruk av bolt-løsninger av ymse slag.

Du finner gjerne um-braco bolter like godt som korte ARP studs som rustfrie bolter og gud vet ikke hva av andre kombinasjoner.

Alt tydeligvis brukt i håp om å temme topp-paknings lekkasjer og problemer.

Det som går igjen er sprekkdannelser konkrete sprekker rundt bolthullene til boltpar 2 og 4 i blokken , sett forfra.

Ved gjentatte pakningsbytter og ingen kur blir det gjerne dratt enda hardere for å bote på problemet.

Da vil du sitte igjen med sprekker som går slik :

Har du allerede problem med sprekkdannelser / sprekker rundt disse boltparene nytter det IKKE å dra litt til…

Hvorfor blir det sprekker ?

Dette er todelt men la oss først se på det rent tekniske og synliger som skjer :

Ta en titt her på dette bildet:

Du ser ett av disse hullene hvor dette skjer og en sveisetråd. ( hullet er forøvrig i dette tilfellet ferdig maskinert til longstuds men se bort ifra det ).

Her ser du hva som skjer når du trer sveisetråden under hullet og gjennom blokken og opp ved siden av :

For å sitere en kjent komediker : ” tog du an ” ?

Her ser du hvorfor disse bolthullene lett sprekker ved feil tiltrekking / boltbruk.

( De sprekker faktiskt og ved for høyt trykk / tenningsbank etc men det er noe helt annet å snakke om )

Du ser det er så godt som ingen ” forankring ” , gods rundt dette hullet , unntatt det for selve gjengene bolten skal festes i , derfor gir de lett opp og konsekvensen er at godset ikke klarer å holde stand og gir etter.

Dette er er ca den gjengelengden en origianal strekkbolt ( flexi-bolt hvis du vil kalle den det ) går ned i blokken :

Det vil si at har du først fått sprekker kan du ikke gjenge lengre ned , for det er jo intet gods tilgjengelig under som vi så , eller gjøre noe andre krumspring for å hindre bolten å slippe taket som følge av enda dårligere fundament etter sprekkene har ankommet.

Selv før det er oppstått sprekker rundt hullene kan godset “heve ” seg mangfoldige hundredeler og dette fremkommer lett når en plasliper blokkenes dekk-plan ved rehabilitering / oppbygg.

Problemet er at de fleste ikke er klar over dette når de rehabiliterer / bygger opp sitt prosjekt og ” feilen ” følger med videre og problemene med topp-pakninger som blåser aldri stopper.

Så hva kan vi gjøre med dette her da mon tro ?

En løsning er å erstatte de 4 involverte strekkbolter , i sine ødelagte huller , med såkalte : Long-studs.

De ser slik som til venstre eller for den saks skyld til høyre :

Det finnes flere forskjellige typer Long-studs ute på markedet og alle krever sin spesifikke maskinering / innstallasjon.

Maskineringen er i flere trinn med utboring , fresing , gjengesetting og montering etter de krav fabrikanten har satt :

Da har våre nye Long-studs fått fotfeste helt nederst i blokken hvor det er ett enda bedre fundament for dem enn der opp hvor sprekkene var :

Så dypt nede blir den skrudd inn inne i blokkens hulrom.

Monteringen og prosedyren for det er ett kapittel for seg selv som krever særskilt oppmerksomhet og nøyaktighet for å sikre suksess med konverteringen..

Dette er en meget effektiv og holdbar løsning som er god for det meste av motorbygg ifra std til over 650 hk om du vil. De 4 longstudsene kombineres med resterende 6 Gr A strekkbolter i sine opprinnelige huller.

Fordelen med long studs er at de har en karaktieristikk  ( som følge av sin lengde ) tilsvarende strekkboltene i de øvrige hullene. Noe korte ARP stud og lign ikke har. Det gir tilnærmet lik ekspansjonsrate og sterkt redusert problematikk med overtrekk på korte , alt for sterke , studs / boltløsninger.

Ved enda mer seriøse motorbygg benytter jeg opptil 10 Longstuds men det er ikke nødvendig i mer enn noen få spesielle meget høyt effektproduserende bygg.

 

Så her er da blokken vår ferdig maskinert med sine 4 Long-studs montert :

(Long studs kan leveres i 5 ulike versjoner og prisene varierer så ring for info på dem )

Skulle det være noe du lurer på mht Long-studs ta gjerne kontakt 🙂