Mercedes 6-syl diesel trim :)

[ 5 mars 2014 ]

Hva kan en si , diesel tuning begynner og bli mer og mer populært selv hos den helt yngre skare av entusiaster som har bil som hobby.

Ikke mange år siden en lo litt fnisete av dem som turte å prate høyt om diesel tuning.

Måtte vel være litt sær og spesielt begavet sa de dengang,,men ikke nå lengre.

Nå er det rett så mange råe og ikke minst kraftfulle biler med sort røyk i eksosen 🙂

EBB roter seg mer og mer inni dette ville eventyret og forespørslene er like ville som alt du finner på bensinsiden.

Her om dagen dukket det opp en kunde som virkelig skulle røske litt i roten på sin Mercedes motor.

Disse toppene er så fysjom ekle og skitne når de dukker opp at de går umiddelbart oppi delevaskeren og snurrer godt og lenge før jeg vil se dem igjen :

$RDABUR7

Fydda så masse skitt,,,yiakks !

Selv etter 20 minutter i vaskeren er de enda ekle men i alle fall litt håndterlige :

$RBO3LQA

Altså , en mann med en drøm , masse ompa ompa ut av en diesel motor krever akkurat som en bensin motor , kjærlighet og masse arbeider.

Toppen skal jeg rive ned i atomer først.

Først er det helvete for å få ut alle dysekamrene UTEN å ødelegge noe. Det kan være en skikkelig tålmodighetsprøve.

$RHR4JNN $RBYRR46

De renser jeg skikkelig og sjekker for eventuelle defekter :

$RFSWX7W

Så er det ut med kamaksling og ventilfjærer og ventiler

$RS0RQAZ$RN8AA9L

Her ser du hvordan ventilene ser ut :

$RYP71E6

Rimelig tragiske med masse lekkasje og ujevnheter i anleggsflatene til ventilenes areal mot setene som du ser her

$RV6QT81

Ikke lett for denne stakkars motoren å gjøre jobben sin og slett ikke mulig å gjøre den fremtidige jobben eieren ønsker de skal på sitt nye prosjekt. Her må vi brette opp ermene og fikse noe bedre.

Ut med mer innmat og ventiltetningene skal selvfølgelig byttes ut senere til nye :

$RBT82SU$RCIJWN0

Vi kan se at ventilsetene har sett bedre dager og kanaler er fulle av gammel koks :

$ROABG6F $RN1A33B $RLJ4284 $R6B6S6K

Da er det inn i vaskeren igjen for å få bort siste rest av ekkel dieselolje og dritt :

$REK69QG

Tjo hvor det går 🙂

Ser litt bedre ut nå som den mega ekle diesel oljen er borte

$R3TYZ79

Toppen skal først gjennom en del kontroller og utmålinger før jeg begynner Flow-dynamiske arbeider på den.

Først vakuum tester jeg toppen for å se om det finnes sprekker i den :

$RHI12SZ

Holder den 20 minutter på samme tall er jeg fornøyd nok til å gå videre med toppen.

( ved mistanke / visning om sprekk trykktester jeg toppen også ).

Logger litt data på spesielle detaljer for senere referanse :

$RT6169L

Ventilstyringer og ventiler er utmålt og funnet akseptable for videre bruk.

Disse Mercedes toppen kan ha tilbakelagt flere hundre tusen km uten nevneverdige slitasje på disse komponentene.

Går i gang med vekselvis Flow-benk arbeider / analyser og selve modifiserings arbeidet med kanaler :

$RVILP36 $R0IO43E

Når jeg er fornøyd og har nådd mine mål ser det slik ut :

kanl2 kanl1

Tar litt tid men verdt arbeidet og potensialet øker rimelig greit 🙂

Nå skal jeg ordne til ventilene litt så de renses først

$RHO0SQT$RML6OB6

Så slipes de med korrekte vinkler på setearealene :

$REZZDI5

Når alle ventilene er klar skal jeg frese inn nye ventilsete kombinasjoner i toppen.

De nye sete-kuttene kompletterer optimalt de Flow-dynamiske arbeidene i topplokket vårt.

Her er jeg i gang med det arbeidet og utstyret som brukes kan du se her

$R7AJ84S$RKSAH6L

Alle setene er nå kuttet og ventilene individuelt tilpasset sine seter :

$RARWIDN

Jeg korrigerer til ønskede høyder på ventilenes stem

$R3XND4K $R08P8PN

Siste trinn før plansliping er å reparere ett gjengeparti på eksos siden hvor en pinnbolt har brukket og sitter igjen i hullet. Kan være en kjedelig jobb for kunden å prøve å fikse selv etter at jeg er ferdig med mine arbeider.

$ROTLK85 $RC9B85D $R15580I$R180NL0

Før og etter 🙂

$RRT2OX9 $RNF1Z3T

Sånn . nå skal jeg plan slipe toppen til riktig finish og helt plan.

Første kutt er ferdig her men ennå litt som må bort for at toppen er perfekt plan

$RTNPWZ3

Der er vi i mål med planslipingen og jeg pynter litt på kanter og huller for en helthetlig og kvalitetsmessig jobb :

$RYDW4GZ $RE9NX99

Finishen er spot on 🙂

Montering av innmat er nå neste og først inn med nye ventiltetninger ved hjelp av spesial verktøy .

Trippelsjekker at tetninger sitter riktig og alt ok

$RQZ4BYA $RG9N1AT$RZQJE3W $RVZTZML

Ventilfjærer er kontrollert og funnet i orden :

$RWCJV5Z

Inn med ventilfjærer , ventiler og låser :

$R5NM5DT$R6OU9FB

Monterer inn dyseholdere og annet tjafs og vips er toppen klar for kunden :

$ROE1BCO

Nå vil toppen matche kundens krav og mer til 🙂

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til.

 

Skulle du ha bruk for noe arbeider med din topp ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.