Mercedes 6-syl diesel trim :)
Hva kan en si , diesel tuning begynner og bli mer og mer populært selv hos den helt yngre skare av entusiaster som har bil som hobby.
Ikke mange år siden en lo litt fnisete av dem som turte å prate høyt om diesel tuning.
Måtte vel være litt sær og spesielt begavet sa de dengang,,men ikke nå lengre.
Nå er det rett så mange råe og ikke minst kraftfulle biler med sort røyk i eksosen 🙂
EBB roter seg mer og mer inni dette ville eventyret og forespørslene er like ville som alt du finner på bensinsiden.
Her om dagen dukket det opp en kunde som virkelig skulle røske litt i roten på sin Mercedes motor.
Disse toppene er så fysjom ekle og skitne når de dukker opp at de går umiddelbart oppi delevaskeren og snurrer godt og lenge før jeg vil se dem igjen :
Fydda så masse skitt,,,yiakks !
Selv etter 20 minutter i vaskeren er de enda ekle men i alle fall litt håndterlige :
Altså , en mann med en drøm , masse ompa ompa ut av en diesel motor krever akkurat som en bensin motor , kjærlighet og masse arbeider.
Toppen skal jeg rive ned i atomer først.
Først er det helvete for å få ut alle dysekamrene UTEN å ødelegge noe. Det kan være en skikkelig tålmodighetsprøve.
De renser jeg skikkelig og sjekker for eventuelle defekter :
Så er det ut med kamaksling og ventilfjærer og ventiler
Her ser du hvordan ventilene ser ut :
Rimelig tragiske med masse lekkasje og ujevnheter i anleggsflatene til ventilenes areal mot setene som du ser her
Ikke lett for denne stakkars motoren å gjøre jobben sin og slett ikke mulig å gjøre den fremtidige jobben eieren ønsker de skal på sitt nye prosjekt. Her må vi brette opp ermene og fikse noe bedre.
Ut med mer innmat og ventiltetningene skal selvfølgelig byttes ut senere til nye :
Vi kan se at ventilsetene har sett bedre dager og kanaler er fulle av gammel koks :
Da er det inn i vaskeren igjen for å få bort siste rest av ekkel dieselolje og dritt :
Tjo hvor det går 🙂
Ser litt bedre ut nå som den mega ekle diesel oljen er borte
Toppen skal først gjennom en del kontroller og utmålinger før jeg begynner Flow-dynamiske arbeider på den.
Først vakuum tester jeg toppen for å se om det finnes sprekker i den :
Holder den 20 minutter på samme tall er jeg fornøyd nok til å gå videre med toppen.
( ved mistanke / visning om sprekk trykktester jeg toppen også ).
Logger litt data på spesielle detaljer for senere referanse :
Ventilstyringer og ventiler er utmålt og funnet akseptable for videre bruk.
Disse Mercedes toppen kan ha tilbakelagt flere hundre tusen km uten nevneverdige slitasje på disse komponentene.
Går i gang med vekselvis Flow-benk arbeider / analyser og selve modifiserings arbeidet med kanaler :
Når jeg er fornøyd og har nådd mine mål ser det slik ut :
Tar litt tid men verdt arbeidet og potensialet øker rimelig greit 🙂
Nå skal jeg ordne til ventilene litt så de renses først
Så slipes de med korrekte vinkler på setearealene :
Når alle ventilene er klar skal jeg frese inn nye ventilsete kombinasjoner i toppen.
De nye sete-kuttene kompletterer optimalt de Flow-dynamiske arbeidene i topplokket vårt.
Her er jeg i gang med det arbeidet og utstyret som brukes kan du se her
Alle setene er nå kuttet og ventilene individuelt tilpasset sine seter :
Jeg korrigerer til ønskede høyder på ventilenes stem
Siste trinn før plansliping er å reparere ett gjengeparti på eksos siden hvor en pinnbolt har brukket og sitter igjen i hullet. Kan være en kjedelig jobb for kunden å prøve å fikse selv etter at jeg er ferdig med mine arbeider.
Før og etter 🙂
Sånn . nå skal jeg plan slipe toppen til riktig finish og helt plan.
Første kutt er ferdig her men ennå litt som må bort for at toppen er perfekt plan
Der er vi i mål med planslipingen og jeg pynter litt på kanter og huller for en helthetlig og kvalitetsmessig jobb :
Finishen er spot on 🙂
Montering av innmat er nå neste og først inn med nye ventiltetninger ved hjelp av spesial verktøy .
Trippelsjekker at tetninger sitter riktig og alt ok
Ventilfjærer er kontrollert og funnet i orden :
Inn med ventilfjærer , ventiler og låser :
Monterer inn dyseholdere og annet tjafs og vips er toppen klar for kunden :
Nå vil toppen matche kundens krav og mer til 🙂
EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til.
Skulle du ha bruk for noe arbeider med din topp ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.