Mercedes 6-syl turbo clutch / svinghjul modifisering.

[ 24 februar 2013 ]

Mye vil ha mer og mer krever det lille ekstra for å fungere.

Noen entusiaster drar strikken lengre enn langt og har store ambisjoner med sitt bygge.

Mercedes entsuiaster er akkurat som alle andre. Bygger om , på , over og under og ikke minst i motor.

Nylig om dagen fikk EBB en liten utfordring fra en av disse Merce gutta på høygir 🙂

Her ; ” mekk i sammen noe her for meg “,,,sa den unge herremannen og slengte delene ned på benken min.

Ett svinghjul , en merkelig clutchdings , en startkrans og ett spørsmål ; ” ka ti e da ferdig ” 🙂

P1170287

Dette svinghjulet er først dreid ned fra ett slikt som er veldig tykt og tungt :

drei

Vi ser hvodan materiale er tatt bort for lavere vekt.

Kunden vil benytte en 2 plate racing clutch på sitt originale svinghjul og det vil kreve litt modifisering ytterligere for å få til. Muligens ikke helt optimalt å benytte ett slikt type svinghjul til denne kombinasjonen men den unge mannen har bestemte meninger og ønsker og det er greit for meg.

Her ser vi hvor mye tynnere og lavere svinghjulet er etter vektredusering og hvorledes det skal se ut med den nye trykkplaten på :

P1170288 P1170289

Jeg begynner med å rette svinghjulet opp i en helt ordinær dreiebenk og klokker opp slik at det er helt parrallelt før arbeider begynner :

P1170292

Grovdreier hele anleggsflate område like høyt :

P1170293

Så bærer det inn i plansliperen hvor jeg plansliper hjulet flatt og gir anlegssflaten til lamellene den rette finishen.

( veldig viktig på støpejerns-svinghjul )

P1170294 P1170296

Nå har vi ett helt plant svinghjul med riktig overflate.

Nytt oppspenn og neste trinn trinn er å fikse til ett spor som skal forsenkes hvor igjen selve clutchens trykkplate skal sentreres i :

P1170293P1170298

De 6 ” føttene ” til trykkplaten skal ha ett flatt og presist anlegg både for mothold og sentrering.

P1170301P1170302

Sporet skal ha en spesifikk dybde og perfekt diameter for presis plassering av trykkplaten :

P1170297tilpasset

Neste oppgave er å få montert trykkplaten på svinghjulet så vi skal gjøre følgende :

– borre en hullsirkel

– lage gjenger for bolter som skal montere platen

. balansere svinghjulet / clutchen.

Spenner opp svinghjulet på fresebordet :

P1170304

Finner ut hvor jeg vil ha bolthullene :

P1170306

Finner ut hvor tykk bor jeg må ha ved hjelp av denne hendige tabellen  , finner boret og spenner det inn i verktøyholderen :

P1170310 P1170312

Boring pågår og det skal bores 6 huller :

P1170311 P1170317

Etter det skal jeg gjenge opp disse 6 hullene med en gjengetapp men først legger jeg en liten fas på hullene med dette verktøyet her :

P1170313

Så lager jeg gjenger med denne her :

P1170318 P1170314 P1170315 P1170319

Da er det bare å teste om trykkplaten lar seg montere og teste momentet på gjengene med de nødvendige 12.9 boltene vi skal anvende :

P1170320

Neste er å montere en startkrans som vi må ha på svinghjulet og verktøyet jeg bruker til det er veldig enkelt en propanvarmer :

P1170321P1170322

Vips så er startkransen montert uten hamring , slåing eller skader på startkransen :

P1170324

Nå bærer det inn i balanseringsmaskinen hos EBB.

Først måler vi runout på veiven og sjekker endel detaljer før vi spinner igang med første kontrollutmåling :

P1170354 P1170355

Etter første utmåling får vi anvist korrigeringspunkt som vi borer ut utmålt vekt på :

P1170356

Så monterer vi på vårt modifiserte svinghjul :

P1170358 P1170359

Det samme gjør vi etterpå med vår trykkplate :

P1170361 P1170363

Vi har satt en race-spec toleranse på våre balanseringarbeider og får nå etterpå bekreftelse på at vi har nådd den med våre korrigeringer.

Siste trinn er å gi veiven en Nano-poding og micropolish behandling.

Vi ser til venstre en av rådejournalene før behandling og etterpå til høyre :

P1170366 P1170367

Litt detaljer på våre ferdige komponenter :

P1170370 P1170371

Her er hele veivpartiet klar til avhenting for kunden :

P1170369

Oppdrageet utført og EBB TECH takker for tilliten 🙂

 

Skulle du ha behov for noe spesialarbeider på clutch / svinghjul så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.