Nissan 200 sx S-13 Ca18-DET topplokks bygg.

[ 27 august 2012 ]

Nissan`s CA 18 DET er en liten kruttønnne som er turbomatet ifra fabrikk og har masse utviklingspotensiale.

Ikke uvanlig å klare 400 hk pluss i en slik liten sak på 1800 ccm3 :

Topplokkene i disse motorene er mer enn villige til å bidra med masse power særskilt hvis en forbedrer potensialet ved hjelp  av flow-dynamiske virkemidler og kapasitetsøkninger på eksos og innsugs kanaler samt forbedrede ventilsete-kutt kombinasjoner.

Da kan en hente ut masse mer hp og gjør en det riktig vil en få riktig så fine Nm kurver som resultat av helhetlig arbeider ved topplokket.

Tenkte jeg kunne vise litt av en slik gjennomgang av en topp som skal være i en » pro » driftebil.

Her er toppen  ved ankomst på benken og dette er stort sett slik de alle ser ut etter mange tusen kjørte km på gaten i original utførelse :

Skitne , slitte og absolutt ikke så villige til å hjelpe oss i vårt mål med masse mer effekt.

Vi må demontere alle komponentene først og vi ser også kjapt at ventil-tetningene har sett bedre dager og ventilene har masse oppbygget koks og sotrester brent fast på dem.

Når toppen er trykktestet , ultrarengjordt og flushet ser det slik ut :

Forbrenningskammere , kanaler  , løftegalleri og det meste er nå kliniskt rent før arbeidene påbegynner.

Da har vi størst sjangser for å finne unormaliteter og defekter FØR vi legger masse jobb inn i prosjektet.

Denne toppen hadde noen typiske squish-felt skader som jeg preparerer og sveiser igjen med Tig`en :

Ikke uvanlig på  CA 18 det topplokkene i det hele tatt men det lar seg lett ordne.

Topplokket blir vurdert og analysert i flowbenken før det utarbeides en helhetlig plan på arbeidene som skal matche resten av motorbygget. En skikkelig preparert topp MÅ alltid matche den resterende helthetlige strategien med motorbygget for  kunne utnytte maksimalt alle komponenters funksjoner mot topplokkets egenskaper.

Resterende arbeider er portningsprofiler , forbrenningskammer , kanaler , ventilsete-kombinasjoner  , styringer , ventiler osv osv. Masse detaljer for å tilrettelegge korrekte flow-dynamiske virkemidler og effekten av dem defineres av valgte dimensjoner , radier etc.

Toppen har vært flere ganger inn og ut av Flowbenken underveis og vi har skjært nye ventilsete kombinasjoner som matcher det vi holder på med

Arbeidene begynner å nærme seg slutten og noe av de siste er å planslipe toppen og kontrolmåle planhet og høyde

Montering med nye ventiltetninger , kontrollerte eller nye ventilfjærer og valgte kamprofiler skal inn i toppen til slutt :

Da er vi stort sett ferdig med vårt ca 18 det prosjekt og her kan du se hvordan det ser ut til slutt :

Oppdraget er ferdig og EBB TECH takker for tilliten 🙂

Skulle du ha behov for noe arbeider med din Nissan 200 sx så ta gjerne kontakt for en prat om ditt prosjekt..