Nissan Micra bremseskive modifisering.
Mange biler har i dag kule og gromme skiver originalt.
Noen har det ikke og en Nissan Micra har rett og slett kjedelige og triste skiver foran.
Når en vil leke litt på bane med bilen av og til kan en kjapp liten modifisering av disse originale skivene være litt på vei mot gromme og kule bremser foran.
Slik ser ett par nye skiver ut til en Micra :
Ikke så mye å si om dem men jeg vil ha litt mer racing preg på dem og litt mer effektiv kjøling av skivene.
Kode klar og dra kort og vips ventilerte skiver hjem i postkassen funker greit det men det blir for kjedelig for meg.
Mekke selv passer mye bedre meg 🙂
Så da er det frem med litt fundering og så går jeg i gang med en prosess som jeg har brukt på mange av mine tidligere egne prosjekter.
Legger første skive opp på fresebordet til min gamle CNC maskin:
Spenner den sikkert ned mot bordet med en festeklemme.
Frem med ett enkelt sentreringsverktøy :
Sentrerer på denne måten skiven til 0 slik at maskinen har ett korrekt utgangspunkt for arbeidene jeg vil den skal utføre.
Det jeg ønsker er å lage noen hullsirkler som slike kule ordentlige racing skiver har.
Litt for looks men også for å få bedre kjølevene i skiven.
( før en griner om at dette ikke er en ekte ventilert skive løsning og bla bla bla så kan jeg bare si at jeg har flere tusen kjørte km med forskjellige egne biler hvor jeg har gjort samme prosedyre og det fungerer MEGET bra uten noen som helst problemstillinger av noen art ) 🙂
Knotter inn i cnc hjernens indre gemakker litt tall for det jeg vil gjøre :
Bare noen enkle hullsirkel sekvenser , ikke noe avansert.
Setter inn ett bor i en holder og trykker start :
Arbeidet skrider frem :
Vips har jeg første hullsirkel ferdig !
Men jeg skal ha 3 rader med slike huller så maskinen ( og jeg ) må jobber mer :
Her er første skive ferdig og ja jeg har ikke giddet å beregne perfekt hvorledes alle boltsirklene passer i hverandre 🙂
Ser helt greit ut for meg så neste trinn er å forsenke kanten på hullene litt på begge sider slik at vi får en fin av-grading og reduserer eventuelle bruddsoner mest mulig.
Skive nr 2 får samme behandling og etter en kjapp balansering av begge skivene har jeg vips 2 herlige racing inspirerte bremseskiver foran på bilen :
Slike hullborete skiver kan du også selvfølgelig kjøpe men det er jo ganske kult å gjøre det selv også 🙂