Nissan RB26 oljeretur blokk & topp.
Nissan sin fantastiske RB motor trenger neppe noen spesiell introduksjon.
En dunderklump av en rekke sekser hvor de hardtjobbende japanske ingeniører har gjort det meste for å hjelpe entusiaster i sine mål med masse power.
Men er det ikke rart hva vi andre vil prøve å strekke oss mer etter 🙂
En liten detalj som kan være grei å gjøre med disse er å sørge for litt mer futt i hvor raskt oljen får lov til å returnere ned i veivhuset igjen etter sin ferd opp i toppen.
La oss titte kjapt på hva en kan finne på der..
Her er en slik blokk som jeg har inne for litt stell :
Kunden vil ha blokken honet , planslipt og ordnet til større oljeretur huller fra topp gjennom blokk.
( jeg skal også montere selve blokkens komponenter men det er en annen historie )
Jeg har først vasket blokken , trykktestet den og så honet den :
For å effektivisere retur av olje fra toppen ser vi at oljen må renne ned gjennom disse hullene her :
De er ganske små og følgelig tar det lengre tid for oljen å returnere om dem hadde vært større diameter.
Her kan du se hvordan hullene i pakningen ser ut ved disse hullene
Jeg vil hjelpe oljen med å rett og slett gjøre disse hullene større 🙂
For å klare dette må jeg først spenne blokken inn i fresen hvor jeg deretter finner en kjapp metode for å sentrere over hullene som skal bores ut :
Trenger ett skikkelig langt bor til dette arbeidet da hullene er dype.
Ikke noe fancy bor , helt regulært og jeg merker av med en merkepenn hvor dypt jeg skal bore :
Slik ser det ut på undersiden når hullet er blitt større :
Ser ikke så vanskelig ut men gjør det feil og du skroter en blokk 🙁
Plansliper blokken til rett finish for kundens ønske om bruke av MLS pakning :
Borer også ut hullene gjennom toppen samt legger grader og kanter både etter utboring og plansliping av topplokket :
Slik ser det ut etter utboring og plansliping med grader lagt :
Lettere å se hva som har skjedd med ett før ( venstre ) og etter bilde ( høyre )
Da er blokken klar for mine videre arbeider med monteringen av stempler etc :
Oljen renner nå kjappere tilbake til veivhuset hvor den kan nås av oljepumpen og kunden sikrer på den måten en høyere kvalitet på bygget sitt 🙂
EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med prosjektet.
Skulle du ha bruk for noe arbeider på din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.