Nissan Skyline RB 26 motorbygg.
Nissan Skyline.
Smak på ordene og du kan nesten kjenne blå røyken mellom tennene når dette mystiske ordet : Skyline , blir nevnt.
Ikke rent få guttedrømmer dreier seg om det hva denne kjerren står for av bilentusiasme og pur galskap bak rattet 🙂
EBB roter også med motorene til disse bilene. De såkalte RB motorene.
6 sylinder monstre med utømmelige hestekrefter og karisma.
Noen av mine kunder bygger sanseløse driftingbiler og vil ha desperate mega-Power motorer mens andre vil ha moderate og velfungerende motorer for gatebruk og en og annen sprint på baner.
Her om dagen ringte en hyggelig entusiast og ville ha meg til å titte litt på en av hans ( han har mange slike ) motorer.
Denne motoren hadde fått seg en aldri så liten problemstilling og takket for seg med låst veiv.
Ja , det må vi vel kunne gjøre noe med sa jeg og vips ankom en stk RB 26 motor fortere enn jeg kunne si : sayonara !
Ikke så verst den der men pasienten lider av indre organsvikt som vi skal få se senere 🙂
Den har jo tydeligvis hatt litt gangtid da den har skitne eksos kanaler :
Men ifølge eier har den kjørt svært lite etter ” oppbygg ” , da en liten uheldig omstendighet forvandlet motoren fra hyggelig bane aktivitet til ” skru som en gal ” aktivitet.
Ser det følger litt ting og tang med så vi må vel til med litt kirurgi for å få villdyret i gang igjen.
Jeg begynner like så god å rive ned ting og tang med en gang.
Organiserer toppens indre organer på benken.
Noen skruer løsnes :
Hm , her var det noen kule toppbolt muttere.
Toppen av og det ser jo ikke så alt for galt ut :
Ser ikke så helt fælt ut i blokken heller :
Men det er bare foreløpig.. 🙂
Snur topen på hodet og ser at her har det vel egentlig vært litt mye fuel og muligens litt olje gjennom her.
Men med nærmere sjekk ser jeg også at flere ventiler har gliper mellom sete og ventil som igjen betyr lekkasje mellom ventil og sete :
Ved videre demontering ser jeg at bunnpluggen har fått seg en skikkelig karamell :
Er dette ett forvarsel på hva jeg vil finne lengre inni motorens indre gemakker ?
I bunnpannen ser jeg skumle rester av lagermateriale :
whoops , her har det vært litt action ja.
Råden til venstre har fin farge mens den til høyre er rimelig svidd ja :
Så det kan bare bety en ting ; lagerhavari !
La oss grave oss litt lengre inn i materien her.
Oj oj oj, her har det skjedd mye på kort tid 🙂
Denne råden viser tydelige tegn til å ha hatt det litt ukomfortabelt :
Nå skal selve veiven ut for litt kontroll :
Her er det også tydelige tegn på litt ufordelaktige driftsforhold 🙂
Oljepumpen har vel muligens fått en tanke for mye paknings lim ved montering ?
Ting har blitt vasket og legges på benk :
Veiven er boss så den skal erstattes med en annen brukt veiv som er sjekket ut.
Blokken måler jeg ut og finner noe rart.
Her har hone prosessen blitt utført helt feil. En ser at hone sporene ikke krysser , mer bare svirrer rundt og rundt.
Det forringer muligheten til å holde trykket inne sylinderen korrekt og ikke minst kan det gi problemer med oljeforbruk på sikt. Kanskje derfor det så ut som det hadde vært en del olje gjennom forbrenningskammeret etter bare kort driftstid.
Demonterer topp men dens innmat :
Alle delene til toppen og toppen går inn i vaskeren som ikke gir seg før alt er skinnende rent :
Ventilene går fra gammelt til nytt :
Tilpasning av ventiler mot seter gjøres. Ikke mye smuss å finne her nå lengre 🙂
Så planfreser jeg toppen for korrekt finish og plan :
Blokken skal jeg nå korrigere finishen på.
Måler først ut alle klaringer på sylindre og stempler for å finne ut om delene kan benyttes videre :
De kan det og jeg honer frem korrekt finish og du kan se resultatet i bildet til høyre hvor den bakerste sylinderen er den som kunden hadde honet og den fremste er min med korrekt finish OG riktige kryss spor :
Hele veivpartiet har vært balanser tidligere men nå har vi en ny råde som også må få sin korrigering :
Veiven har fått sin Nano-Tech behandling ( EBB er eneste i Norge som tilbyr denne ) og blitt Micro-polert.
Stempler og råder er nå klar for montering inn i blokk :
Inn med underspylings dyser , nye lagre :
Veiven er allerede målt og likedan lagre montert i blokk så måletråden sjekker ut klaringene på rammelagrene som kontroll :
Veiven roterer helt fint og endeklaringer måles :
Inn med stempler og kontrollmåling av klaringer på alle råder :
De flotte studsene monteres så og blokken begynner å bli klar :
For den som husker det så hadde kunden dunket nedi med bunnpannen og ødelagt tappe pluggens bolt og gjenger.
Det skal jeg nå fikse med å lage en ny plugg som skal sveises i med tilhørende ny skrue :
Har frest ut av materiale i bunnpannen for å gjøre plass til den nye pluggen og forvarmer kjapt for sveising med en propanbrenner :
Tig-en sveives i gang og jeg sveiser inn det nye :
Nå vil forhåpentlig oljen forbli i bunnpannen 🙂
Toppen skal nå monteres med sine komponenter.
Sjekker ut alle ventilfjærene først. Disse motorene skal tåle litt pisk på bane så best å være føre var.
Er det stort avvik i trykk vil den svakeste fjæren være den som resulterer i ventilflyt.
Dette skal inn i toppen igjen og tetningene monteres først med spesialverktøy slik at de ikke beskadiges under prosessen :
Ventiler , fjærer , låser og tallerkener er neste :
Nå som bunnpannen er reparert skal oljepumpe , skvalpeplater og selve bunnpannen monteres :
Oljepumpe og sil monteres :
Primer oljepumpen enda en gang med litt monteringsolje.
Kapper bort overflødig paknings lim og vips er bunnpannen på 🙂
Vannpumpen skal på med sin dose pakning slim fra Nissan :
Topp pakningen her er preparert og lagt på blokken og vi ser studsene som er klargjort for montering.
Så legger jeg forsiktig toppen på..
Inn med spesial mutterne som følger studsene og husker på de ytre 6 mm skruene på toppen :
Oljer opp de underliggende shimsene med løftere og dropper dem inn i sine respektive huller :
Når motoren gikk tom for olje , selv for bare ett lite øyeblikk , så finner du alltid spor av det på lagerbukkene for kamakslingene.
Her hadde vi flaks og det lar seg korrigere med litt polering.
Før til venstre og etter til høyre :
Ett annet klassisk problem med disse toppene er at det utøves ofte alt for stort moment på lagerbukkene når de skrues til.
Det deformerer hullene , boltene henger og det blir feil moment når de skal dras til igjen. Det fikser jeg med å brotsje ut sammenklemt materiale i hull-passasjen i bukken slik og boltene får fritt leide gjennom hullet uten å henge fast.
Inn med kam akslingene og de nye brotsjede lagerbukkene dras til .
Setter samtidig kammene i riktig posisjon for montering av kambeltet.
Holder igjen kam akslingene med nøkkel og Lock-tighter skruene som holde drevene :
Setter opp veiven på sine merker og trer kam beltet på sine opprinnelige plass som eieren har timet kammene inn på :
Slik ser det ut når monteringen av kam beltet er ferdig :
Oljer en siste gang inn kam akslingene og monterer de nyvaskede ventil dekslene :
Da er mitt oppdrag fullført og kunden kan hente sin rehabiliterte Skyline motor :
EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektene 🙂
Skulle du ha behov for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.
mrk : ikke alle arbeidsmomenter er inkludert i denne presentasjonen..