Nissan Skyline RB 26 motorbygg.

[ 13 oktober 2014 ]

Nissan Skyline.

Smak på ordene og du kan nesten kjenne blå røyken mellom tennene når dette mystiske ordet  : Skyline , blir nevnt.

Ikke rent få guttedrømmer dreier seg om det hva denne kjerren står for av bilentusiasme og pur galskap bak rattet 🙂

EBB roter også med motorene til disse bilene. De såkalte RB motorene.

6 sylinder monstre med utømmelige hestekrefter og karisma.

Noen av mine kunder bygger sanseløse driftingbiler og vil ha desperate mega-Power motorer mens andre vil ha moderate og velfungerende motorer for gatebruk og en og annen sprint på baner.

Her om dagen ringte en hyggelig entusiast og ville ha meg til å titte litt på en av hans ( han har mange slike ) motorer.

Denne motoren hadde fått seg en aldri så liten problemstilling og takket for seg med låst veiv.

Ja , det må vi vel kunne gjøre noe med sa jeg og vips ankom en stk RB 26 motor fortere enn jeg kunne si : sayonara !

P1430359

Ikke så verst den der men pasienten lider av indre organsvikt som vi skal få se senere 🙂

Den har jo tydeligvis hatt litt gangtid da den har skitne eksos kanaler :

P1430364

Men ifølge eier har den kjørt svært lite etter » oppbygg »  , da en liten uheldig omstendighet forvandlet motoren fra hyggelig bane aktivitet til  » skru som en gal » aktivitet.

Ser det følger litt ting og tang med så vi må vel til med litt kirurgi for å få villdyret i gang igjen.

P1430365P1430366

Jeg begynner like så god å rive ned ting og tang med en gang.

P1430367P1430368P1430370 P1430374

Organiserer toppens indre organer på benken.

P1430377

Noen skruer løsnes :

P1430379 - Kopi P1430380 - Kopi

Hm , her var det noen kule toppbolt muttere.

Toppen av og det ser jo ikke så alt for galt ut :

P1430383 P1430382

Ser ikke så helt fælt ut i blokken heller :

P1430386 P1430385

Men det er bare foreløpig.. 🙂

Snur topen på hodet og ser at her har det vel egentlig vært litt mye fuel og muligens litt olje gjennom her.

Men med nærmere sjekk ser jeg også at flere ventiler har gliper mellom sete og ventil som igjen betyr lekkasje mellom ventil og sete :

P1430396ventil lekkasje

Ved videre demontering ser jeg at bunnpluggen har fått seg en skikkelig karamell :

P1430403

Er dette ett forvarsel på hva jeg vil finne lengre inni motorens indre gemakker ?

I bunnpannen ser jeg skumle rester av lagermateriale :

P1430405 P1430404

whoops , her har det vært litt action ja.

Råden til venstre har fin farge mens den til høyre er rimelig svidd ja :

P1430408 P1430407

Så det kan bare bety en ting ; lagerhavari !

La oss grave oss litt lengre inn i materien her.

Oj oj oj, her har det skjedd mye på kort tid 🙂

P1430409P1430411

Denne råden viser tydelige tegn til å ha hatt det litt ukomfortabelt :

P1430412

Nå skal selve veiven ut for litt kontroll :

P1430417P1430420

Her er det også tydelige tegn på litt ufordelaktige driftsforhold 🙂

Oljepumpen har vel muligens fått en tanke for mye paknings lim  ved montering ?

P1430415

Ting har blitt vasket og legges på benk :

P1430425

Veiven er boss så den skal erstattes med en annen brukt veiv som er sjekket ut.

Blokken måler jeg ut og finner noe rart.

P1430432

Her har hone prosessen blitt utført helt feil. En ser at hone sporene ikke krysser , mer bare svirrer rundt og rundt.

Det forringer muligheten til å holde trykket inne sylinderen korrekt og ikke minst kan det gi problemer med oljeforbruk på sikt. Kanskje derfor det så ut som det hadde vært en del olje gjennom forbrenningskammeret etter bare kort driftstid.

Demonterer topp men dens innmat :

P1430436 P1430435P1430439 P1430441

Alle delene til toppen og toppen går inn i vaskeren som ikke gir seg før alt er skinnende rent :

P1430444P1430446

Ventilene går fra gammelt til nytt :

P1430492P1430497

Tilpasning av ventiler mot seter gjøres. Ikke mye smuss å  finne her nå lengre 🙂

P1430495 P1430494

Så planfreser jeg toppen for korrekt finish og plan :

P1430499 P1430498

Blokken skal jeg nå korrigere finishen på.

Måler først ut alle klaringer på sylindre og stempler for å finne ut om delene kan benyttes videre :

P1430518 P1430516

De kan det og jeg honer frem korrekt finish og du kan se resultatet i bildet til høyre hvor den bakerste sylinderen er den som kunden hadde honet og den fremste er min med korrekt finish OG riktige kryss spor :

P1430529P1430528

Hele veivpartiet har vært balanser tidligere men nå har vi en ny råde som også må få sin korrigering :

P1430546P1430547

Veiven har fått sin Nano-Tech behandling ( EBB er eneste i Norge som tilbyr denne ) og blitt Micro-polert.

P1430544

Stempler og råder er nå klar for montering inn i blokk :

P1430551 P1430550

Inn med underspylings dyser , nye lagre :

P1430563P1430564

Veiven er allerede målt og likedan lagre montert i blokk så måletråden sjekker ut klaringene på rammelagrene som kontroll :

P1430554P1430560

Veiven roterer helt fint og endeklaringer måles :

P1430565P1430568

Inn med stempler og kontrollmåling av klaringer på alle råder :

P1430571 P1430572P1430573 P1430574

De flotte studsene monteres så og blokken begynner å bli klar :

P1430579P1430581

For den som husker det så hadde kunden dunket nedi med bunnpannen og ødelagt tappe pluggens bolt og gjenger.

Det skal jeg nå fikse med å lage en ny plugg som skal sveises i med tilhørende ny skrue :

P1430583P1430584P1430585 P1430586

Har frest ut av materiale i bunnpannen for å gjøre plass til den nye pluggen og forvarmer kjapt for sveising med en propanbrenner :

P1430587P1430588

Tig-en sveives i gang og jeg sveiser inn det nye :

P1430593P1430596

Nå vil forhåpentlig oljen forbli i bunnpannen 🙂

Toppen skal nå monteres med sine komponenter.

Sjekker ut alle ventilfjærene først. Disse motorene skal tåle litt pisk på bane så best å være føre var.

P1430503

Er det stort avvik i trykk vil den svakeste fjæren være den som resulterer i ventilflyt.

Dette skal inn i toppen igjen og tetningene monteres først med spesialverktøy slik at de ikke beskadiges under prosessen :

P1430504P1430505P1430506P1430508

Ventiler , fjærer , låser og tallerkener er neste :

P1430509P1430510P1430511 P1430512

Nå som bunnpannen er reparert skal oljepumpe , skvalpeplater og selve bunnpannen monteres :

P1430923P1430924P1430925 P1430927

Oljepumpe og sil monteres :

P1430928P1430929

Primer oljepumpen enda en gang med litt monteringsolje.

Kapper bort overflødig paknings lim og vips er bunnpannen på 🙂

P1430930 P1430933

Vannpumpen skal på med sin dose pakning slim fra Nissan :

P1430934P1430935

Topp pakningen her er preparert og lagt på blokken og vi ser studsene som er klargjort for montering.

Så legger jeg forsiktig toppen på..

P1430937P1430938

Inn med spesial mutterne som følger studsene og husker på de ytre 6 mm skruene på toppen :

P1430940 P1430941P1430942 P1430939

Oljer opp de underliggende shimsene med løftere og dropper dem inn i sine respektive huller :

P1430943

Når motoren gikk tom for olje , selv for bare ett lite øyeblikk , så finner du alltid spor av det på lagerbukkene for kamakslingene.

Her hadde vi flaks og det lar seg korrigere med litt polering.

Før til venstre og etter til høyre :

P1430959

Ett annet klassisk problem med disse toppene er at det utøves ofte alt for stort moment på lagerbukkene når de skrues til.

Det deformerer hullene , boltene henger og det blir feil moment når de skal dras til igjen. Det fikser jeg med å brotsje ut sammenklemt materiale i hull-passasjen i bukken slik og boltene får fritt leide gjennom hullet uten å henge fast.

P1430955P1430956

Inn med kam akslingene og de nye brotsjede lagerbukkene dras til .

Setter samtidig kammene i riktig posisjon for montering av kambeltet.

P1430951P1430954

Holder igjen kam akslingene med nøkkel og Lock-tighter skruene som holde drevene :

P1430962P1430963

Setter opp veiven på sine merker og trer kam beltet på sine opprinnelige plass som eieren har timet kammene inn på :

P1430966 P1430964

Slik ser det ut når monteringen av kam beltet er ferdig :

P1430967

Oljer en siste gang inn kam akslingene og monterer de nyvaskede ventil dekslene :

P1430972P1430974P1430976 P1430977

Da er mitt oppdrag fullført og kunden kan hente sin rehabiliterte Skyline motor  :

P1430986P1430981

EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektene 🙂

 

Skulle du ha behov for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.

 

mrk : ikke alle arbeidsmomenter er inkludert i denne presentasjonen..